Gå til innhold

Mangler (nok) egenkapital - medlåntaker og kausjonist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper noen der ute kan kaste litt lys over dette, for jeg forstår ikke helt reglene rundt dette.

Jeg mangler egenkapital til å kjøpe bolig. Jeg har en inntekt på 480.000,- og ønsker gjerne et lån mellom 1.700.000-2.000.000,-. Jeg har studiegjeld på ca. 520.000,- Jeg ser det som urealistisk å få et såpass høyt lån alene, spesielt fordi jeg har barn i barnehagealder. Har egenkapital på ca 100.000,- (så langt under hva jeg faktisk trenger).

Min fantastiske mor har tilbudt seg å hjelpe meg på alle måter hun kan. Jeg VET at jeg har betalingsevne på over 10.000,- i måneden, da jeg har leid for dette i 3 år (pluss strøm), og det har aldri vært et problem. Har i denne perioden fått spart en del, pluss betalt ned hele billånet. 

Jeg er i en posisjon hvor jeg får et ganske stort opprykk i lønn ila de neste 3 årene (nesten 100k), noe som selvfølgelig vil bety mye for at jeg ønsker å gå litt over hva banken (sannsynligvis) vil anbefale meg å ha i lån. Vil bare ikke kaste penger ut av vinduet med å leie i 3 år til før jeg kan kjøpe og betale på noe eget. 

Hvordan er dette med bankene? Kan man få høyere lån når man har en medlåntaker, eller vil det bare være for å "sikre" lånet du allerede kan få? Er det realistisk å kunne få et lån mellom 1.7-2mill med min inntekt hvis jeg har både medlåntaker og kausjonist?

Anonymkode: 9a6d9...c91

Skrevet

Du må nesten høre i forskjellige banker. Jeg hadde inntekt på 450.000. 350.000 i studielån og 150.000 i egenkapital og fikk nei. Til tross for kausjonist og medlånetaker. Det begrunnet svarer sitt på at inntekten var for lav og at studielånet mitt var for høyt. 

Anonymkode: 9a7ae...058

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten høre i forskjellige banker. Jeg hadde inntekt på 450.000. 350.000 i studielån og 150.000 i egenkapital og fikk nei. Til tross for kausjonist og medlånetaker. Det begrunnet svarer sitt på at inntekten var for lav og at studielånet mitt var for høyt. 

Anonymkode: 9a7ae...058

Nei til lån generelt, eller nei til den lånesummen du ønsket? Og isåfall, hvor høy var summen? 

For slik jeg har skjønt reglene, så skulle du ha kunne fått;
450.000 x 5 = 2.250.000 - 350.000 = 1.900.000, sånn ca? Det er jo veldig tøvete hvis man har høyere utdannelse, fast arbeid, kausjonist, medlåntaker OG en del i egenkapital, men fremdeles ikke får lån?

• Liker 1
Skrevet

Nettopp kjøpt leilighet med samboer og vi fikk fullfinansiering av banken. Hadde ikke egenkapital eller kausjonist😊

Anonymkode: 350b6...f85

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp kjøpt leilighet med samboer og vi fikk fullfinansiering av banken. Hadde ikke egenkapital eller kausjonist😊

Gratulerer!!

Jeg skal kjøpe med samboer, men vi skal ha hvert vårt lån siden vi har veldig ulike situasjoner (jeg har "høy" lønn, men lite egenkapital, han har massiv egenkapital men lav lønn (student)). 

Kan jeg spørre hvordan dere fikk det til? Og hvor høyt lånet dere har er ift til inntekt?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer!!

Jeg skal kjøpe med samboer, men vi skal ha hvert vårt lån siden vi har veldig ulike situasjoner (jeg har "høy" lønn, men lite egenkapital, han har massiv egenkapital men lav lønn (student)). 

Kan jeg spørre hvordan dere fikk det til? Og hvor høyt lånet dere har er ift til inntekt?

Vi er begge ufør, fikk ikke lån i husbanken pga at vi skulle klare å spare til egenkapital i løpet av 3-4 år, men det hadde vi ikke sjanse til. Så tok en sjanse å kontaktet vår lokale bank bare for å høre om det var mulig med fullfinansiering og plutselig gikk det 2-3 mnd fikk vi ett lån på 1,850000 😊 Kjøpte leilighet for 1,650000. Vi ligger på mellom 30000 og 40000 kr i mnd tilsammen i utbetalinger 🙂 Hr null gjeld fra før

Skrevet

Spar i et par år så har du nok. Regner med du har samboer siden du har barn, hvis dere begge ligger rundt 480k i året er det ikke noe problem å få seg bolig til i alle fall 4 mill hvis dere er litt disiplinerte neste par årene.

Anonymkode: d6e8f...286

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spar i et par år så har du nok. Regner med du har samboer siden du har barn, hvis dere begge ligger rundt 480k i året er det ikke noe problem å få seg bolig til i alle fall 4 mill hvis dere er litt disiplinerte neste par årene.

Poster som dette syntes jeg er så unødvendig. Du vet ingenting om jeg har samboer eller ikke, eller hvorfor jeg ikke har spart nok. Det er ikke relevant ift hva jeg faktisk spør om. 

Nei, jeg har ikke samboer selv om jeg har barn. Og hvis jeg hadde hatt det, så hadde det uansett ikke vært selvsagt at vi lå på samme lønnsnivå heller. Jeg spør ikke om jeg burde spare eller ikke, så det trenger ikke jeg ikke råd for. 

• Liker 8
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer!!

Hvis samboeren din har høy ek, så trenger vel ikke du egen ek? Banken bryr seg om det er sikkerhet i boligen, og det vil det være om han har mye ek.

Jeg ser ikke hvorfor det skal være behov for kausjon eller medlåntaker. Lån det du får låne, og del eierbrøken etter hva dere spytter inn. Så lenge dere eier en bolig sammen er det umulig å holde økonomi og risiko helt atskilt uansett.

Å blande inn en tredje låntaker virker rotete, og jeg kan ikke skjønne hvorfor det er nødvendig. Blir totalsummen for liten? 

Anonymkode: 4e339...eff

• Liker 1
Skrevet

Hvordan får dere til å få boliglån uten, eller bare noe egenkapital?  Trodde det var et must uansett å ha 15% egenkapital? 

Anonymkode: 201b5...3e5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får dere til å få boliglån uten, eller bare noe egenkapital?  Trodde det var et must uansett å ha 15% egenkapital? 

Jeg klarte å få fullfinansiert boligen min i den lokale banken. Mye av grunnen var nok at boligen fikk jeg på skambud. 

Det var litt dyrere de første månedene. Jeg fikk da to lån. Et som var innenfor 85% (og ‘vanlig’ rente) og resterende 15% til en høyere rente. Pussa opp ett par rom og fikk ny prisantydning og dermed var hele lånesummen innenfor 85%. 
Også enslig forsørger, men langt lavere studielån. 

Anonymkode: 81cce...dce

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan gjøre unntak. Men sikkerhet må de som regel ha, og da er kausjon i en annens bolig ofte påkrevd. Det er spesielt førstegangskjøpere de gjør unntak for. Da får man et topplån på 15% av kjøpesum som betales ned først. Dette kan man også få gjennom startlån fra sin kommune, uten sikkerhet (men det tas pant i boligen). 

Skrevet

Vi fikk boliglån med hjelp av et familiemedlem som låste en sum som sikkerhet i banken vi skulle ta opp lån, da slapp vi egenkapital og så fort vi fikk taksten opp ble pengene "løslatt".

Anonymkode: 7144a...959

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poster som dette syntes jeg er så unødvendig. Du vet ingenting om jeg har samboer eller ikke, eller hvorfor jeg ikke har spart nok. Det er ikke relevant ift hva jeg faktisk spør om. 

Nei, jeg har ikke samboer selv om jeg har barn. Og hvis jeg hadde hatt det, så hadde det uansett ikke vært selvsagt at vi lå på samme lønnsnivå heller. Jeg spør ikke om jeg burde spare eller ikke, så det trenger ikke jeg ikke råd for. 

Første økonomiske tabbe var vel å ha barn med noen som du ikke hadde tenkt å bli værende med, men gjort er gjort. Det du må gjøre nå er å spare, med en helt normal lønn på 480k i året er det ingen problem å få til. Prøv å spar rundt 200k i året, det kan alle klare med litt viljestyrke.

Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis samboeren din har høy ek, så trenger vel ikke du egen ek? Banken bryr seg om det er sikkerhet i boligen, og det vil det være om han har mye ek.

Jeg ser ikke hvorfor det skal være behov for kausjon eller medlåntaker. Lån det du får låne, og del eierbrøken etter hva dere spytter inn. Så lenge dere eier en bolig sammen er det umulig å holde økonomi og risiko helt atskilt uansett.

Å blande inn en tredje låntaker virker rotete, og jeg kan ikke skjønne hvorfor det er nødvendig. Blir totalsummen for liten? 

Slik som jeg har forstått reglene og situasjonen er vi nødt til det.

Han kan ikke ta opp mer lån enn han har per i dag (rundt 600k, ca 1,4mill i EK) fordi han studerer og jobber lite ved siden av. Han ønsker ikke å jobbe mer, fordi studiene krever mye og han jobber (gratis) i internship for erfaring. Han har altså 2.000.000,- å bruke, men som må på et eget lån. Det vil si at han ikke kan eie mer enn 50% fordi han ikke kommer til å få høyere lån per i dag. Jeg vet som sagt ikke om jeg har forstått dette riktig, kanskje jeg er helt på villspor? Føler meg forvirret fordi jeg ikke finner informasjonen jeg konkret søker etter på nettet. 

Når jeg sjekker på boliglånskalkulator på nett får vi mindre lån tilsammen ved at jeg "slår oss sammen" på lånet. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 100% lån, men med sikkerhet i BSU som jeg ikke vil sprette enda siden jeg har igjen fire år med sparing. Liten lokalbank. Har over 15% EK på BSU da.

Anonymkode: 64dbd...5ca

Skrevet

Siden du har barn så vil du ikke få låne 5x årsinntekt, men nærmere 4x :) har du bil i tillegg? Barn eller bil gir den nedgangen. Det er en del av regnestykket til banken.

Det hjelper også å vise til et lavt forbruk over tid. Kutt ned på restaurant/kafe, kjøp kun helt nødvendig ting til barnet, du har nok klær til å klare deg en stund med få unntak (vinterjakke som går i stykker, hull i alle sokker samtidig etc). Kutt ned på faste kostnader, forhandle mobilregning og forsikringer. 

Vi var i banken for en måned siden og fikk skryt for lavt forbruk og høy spareevne. Det liker banken å se. De sa rett ut at høy inntekt ikke er alt, spesielt ikke for de som har 0 igjen på konto i slutten av måneden. Hun ville heller gi oss, som sparer 10-20.000 i mnd lån, enn de med litt høyere inntekt som har 0 på sparekonto og 0 igjen i mnd. Hjelper å ha en bank med egen kontakt, og skape et ok forhold til banken. 

Jeg ville bedt om møte med banken in person som vi gjorde, og ta en prat. Du viser at du kan betale 10.000 i husleie, men husk at selv om et lån kan være rimeligere, så kommer ting som kommunale avgifter, renovasjon, strøm og husforsikring i tillegg. Det kan likevel bli rimeligere hver måned :) jeg tror du kan få det til ved at du sparer inn på alt nå, beviser det, og får med kausjonist. Kanskje spar intenst nå til året er omme og dra i januar f.eks. 

Anonymkode: c8a9c...eed

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper noen der ute kan kaste litt lys over dette, for jeg forstår ikke helt reglene rundt dette.

Jeg mangler egenkapital til å kjøpe bolig. Jeg har en inntekt på 480.000,- og ønsker gjerne et lån mellom 1.700.000-2.000.000,-. Jeg har studiegjeld på ca. 520.000,- Jeg ser det som urealistisk å få et såpass høyt lån alene, spesielt fordi jeg har barn i barnehagealder. Har egenkapital på ca 100.000,- (så langt under hva jeg faktisk trenger).

Min fantastiske mor har tilbudt seg å hjelpe meg på alle måter hun kan. Jeg VET at jeg har betalingsevne på over 10.000,- i måneden, da jeg har leid for dette i 3 år (pluss strøm), og det har aldri vært et problem. Har i denne perioden fått spart en del, pluss betalt ned hele billånet. 

Jeg er i en posisjon hvor jeg får et ganske stort opprykk i lønn ila de neste 3 årene (nesten 100k), noe som selvfølgelig vil bety mye for at jeg ønsker å gå litt over hva banken (sannsynligvis) vil anbefale meg å ha i lån. Vil bare ikke kaste penger ut av vinduet med å leie i 3 år til før jeg kan kjøpe og betale på noe eget. 

Hvordan er dette med bankene? Kan man få høyere lån når man har en medlåntaker, eller vil det bare være for å "sikre" lånet du allerede kan få? Er det realistisk å kunne få et lån mellom 1.7-2mill med min inntekt hvis jeg har både medlåntaker og kausjonist?

Hva du faktisk kan betale bryr de seg ikke om, kun innteksberegning. De vil anse det til at barnet er en stor utgift og studielånet for høyt. Alle kan betale høyere enn hva bankene sier. Folk leier til 10-18000 kr i mnd i mange år, men likevel får de ikke lån der avdragene er mindre enn dette. Det virker urettferdig, men det er sånn det er. Lavtlønnede får ikke lån om så de har en Mill i egenkapital til en tre millioners leilighet. 

Anonymkode: 7fbcd...2a5

Skrevet

Det høres ut som dere planlegger å kjøpe for nærmere 4 mill? Det høres høyt ut for førstegangskjøpere..

hvorfor ikke gå ned litt i pris og størrelse, slik at dere kommer inn på markedet? Da får du raskere egenkapital ved å betale avdrag og få med prisstigning👍🏻

Vi fikk fullfinansiering når vi kjøpte vår første leilighet til 2 mill, i kombinasjon med kausjonist. To år senere kunne vi kjøpe oss opp😊

Anonymkode: 7f17c...a2a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...