Gå til innhold

Noen som driver med periodisk faste her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt med periodisk faste. Jeg faster i 16 timer og spiser i 8. Har noen erfaringer med dette? 

Anonymkode: deea0...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det, men jeg kaller det ikke lenger periodisk faste, bare å spise normalt/måltider :)

Anonymkode: b0005...4a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør vel det. Men fordi det faller meg naturlig og ikke fordi det er noe jeg "driver med" ;) Jeg spiser ett større måltid 17-18. Det er da dagens første måltid. Spiser så ett mindre måltid eller bare småspiser litt utover kvelden frem til 22 max. Er bare naturlig sånn her. 

Vekten har vært stabil i alle år

Anonymkode: ce94a...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lyst til å prøve men jeg har for lange og aktive dager til at det lar seg gjennomføre. 

Anonymkode: 77c5a...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt med periodisk faste. Jeg faster i 16 timer og spiser i 8. Har noen erfaringer med dette? 

Anonymkode: deea0...f1d

Jeg spiser lunsj og middag, spiser litt i mellom, men ikke noe etter middag. Bare i ukedagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør. Det har endret alt til det bedre for meg. Går ned i vekt, totalt uten sult og kaloritelling. Faster 18-20 timer daglig. Var et par uker med tilpasning. Nå går det av seg selv.

Anonymkode: 63d8d...635

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde lyst til å prøve men jeg har for lange og aktive dager til at det lar seg gjennomføre. 

Anonymkode: 77c5a...f61

Det virker som om du antar at du trenger å spise ofte fordi du har mye å gjøre. Men det stemmer ikke. Når du spiser sjelden blir kroppen flinkere til å bruke av den energien den har lagret som fett, nettopp for det formålet å holde deg gående når du har mye å gjøre. Om du vil eksperimentere med fasting er det bare en fordel at du har noe å holde på med mens du faster, så du unngår å spise av kjedsomhet eller gammel vane.

Anonymkode: ee402...8fb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på i 1,5 år. Noen perioder av, noen på. Føler meg langt bedre når jeg har mine faste spisevindu. Som oftest 20:4. Det passer meg best. Noen ganger OMAD. Nettopp tatt 48 t da det passet seg sånn. Får alltid mye energi av slik :)

Jeg er langt mer våken, langt mer stabilt blodsukker (har målt!), bedre avføring, hud og humør osv osv

Anonymkode: 62fe7...dd0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 23.43, AnonymBruker skrev:

Gjør vel det. Men fordi det faller meg naturlig og ikke fordi det er noe jeg "driver med" ;) Jeg spiser ett større måltid 17-18. Det er da dagens første måltid. Spiser så ett mindre måltid eller bare småspiser litt utover kvelden frem til 22 max. Er bare naturlig sånn her. 

Vekten har vært stabil i alle år

Anonymkode: ce94a...61f

Jeg spiser helt motsatt av deg på døgnet, men likevel en slags periodisk faste. Står opp 6 og spiser første måltid kl.10. Deretter har jeg et mellommåltid ca kl. 14.00 og siste måltid er middag kl.18. Faster da naturlig i rundt 16 timer.

Anonymkode: afe86...08d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min normale måltidsrytme. Spiser første måltid ca 11, det er da jeg blir sulten. Siste måltid blir middag ca 18. Tilpasser ved behov og omstendigheter. Er jeg sulten så spiser jeg, er jeg invitert bort eller lignende så spiser jeg selvsagt også uavhengig av tidspunkt. Inntar også et mindre måltid hvis jeg trener etter middag, men liker ikke å trene sent så forsøker å unngå det. Har hatt stabil vekt hele mitt voksne liv. 

Anonymkode: 9842e...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med det. Jeg trodde ikke det skulle være mulig siden jeg ikke "klarer meg" uten mat. Men etter litt tilvenning så har det fungert fint. Jeg spiser første måltid som lunsj på jobb (11:30) og siste måltid middag hjem (senest 19.30). Når jeg ikke spiser noe senere på kvelden så blir jeg heller ikke så sulten på morgenen. Og så vender kroppen seg til at man ikke må ha full mage hele tiden.... veldig positiv. Jeg går ned i vekt uten å måtte begrense porsjoner eller telle kalorier, det er et must for meg å kunne kose meg med mat.

Jeg synes det er vanskeligere i helgen når jeg ikke har samme struktur på dagen og i større grad tilpasser meg samboer

Anonymkode: 9b2fa...e1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er fasting helt klart veien å gå. Har vært litt på og av dette drittåret må jeg innrømme, er myyye vanskeligere å faste når man er hjemmstudent og sitter hele dagen 2 meter fra kjøkkenet enn når man er ute og farter.. så det har resultert i at vekten sakte men sikkert har sneket seg oppover. Så nå er jeg i gang igjen, 5 kg å ta av. 

nå som jeg har gjort det før er det helt klart lettere å starte på. Spiste ett måltid i dag, og det gikk helt fint. Man lærer etterhvert å ikke være redd for sult, for det går i bølger og går over. Og jeg vet hvor mye bedre jeg får det når jeg er igang😊 i tillegg har jeg noen gode knep i ermet når nøden er størst; feks litt salt på tunga! Det hjelper faktisk👍

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp startet med dette. Noen som har holdt på en stund og vil fortelle hvor mye de har gått ned?

Jeg vil gjerne ned 10-13 kg. Har lagt på meg ca 15 kg over en periode på 5 år, så gått relativt sakte, nesten skummelt for jeg har ikke merket det omtrent. 

Jeg spiser kun 2 måltider om dagen, lunsj 11.30 og middag 17.30. Blir ganske sulten på kvelden, men gått greit. Om morran er det ingen problem, har tidligere kun spist frokost fordi alle har fortalt meg at frokost er viktig og bra, men er i grunn ikke sulten kl 7 om morran. Det verste for meg er å ikke kose meg med noe på kvelden. Men er vel nettopp pga kveldskosen jeg har lagt på meg.. 

Anonymkode: fccbe...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ofte første måltid rundt 12-13, middag cirka 19-21 og et knekkebrød eller par egg hvis jeg er sulten senere. Teller ikke timer, men 9-15 er vanlig. 

Anonymkode: 0e830...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel "drevet" med det siden 2012, ihvertfall. Dvs, jeg spiser ikke frokost, så jeg faster fra ca 21-12 hver dag. Det er jo ikke verre enn det. 

En stund hadde jeg en 24-timersfaste en gang i døgnet, men etter noen mnd med det i tillegg til daglig "fasting" mistet jeg menstruasjonen, og fikk omtrent alle symptomer på "female athelete triad". 

Kvinner skal være forsiktig med lange faster, spesielt kombinert med mye trening/lavt kaloriinntak. 

Anonymkode: 1326c...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg faster 48 timer i uken, dog ikke sammenhengende. Det fungerer godt for meg og jeg merker absolutt positive effekter som mindre sug etter godteri og usunn mat jeg vanligvis pleide å spise. Jeg har mer energi i hverdagen. Innbiller meg også at huden min ser bedre ut. Prøver å ligge i kaloriunderskudd de andre dagene, er ikke alltid det skjer men så lenge jeg ikke er i overskudd så jevner det seg ut. 

Endret av Tjukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned ca 4 kg ila 5 uker etter fasting 5 uker tidl i høst. Spiste da ekstremt lite to dager i uka. To dager på rad. 
Gikk overraskende bra. Nesten skremmende bra. Har ikke gått opp i mndr som fulgte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2020 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har vel "drevet" med det siden 2012, ihvertfall. Dvs, jeg spiser ikke frokost, så jeg faster fra ca 21-12 hver dag. Det er jo ikke verre enn det. 

En stund hadde jeg en 24-timersfaste en gang i døgnet, men etter noen mnd med det i tillegg til daglig "fasting" mistet jeg menstruasjonen, og fikk omtrent alle symptomer på "female athelete triad". 

Kvinner skal være forsiktig med lange faster, spesielt kombinert med mye trening/lavt kaloriinntak. 

Anonymkode: 1326c...fae

Håper du ikke drev med 24 timers faste en gang i døgnet lenge... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tipse dere som vil prøve dette med fasting, dette med den raske vektnedgangen I starten er veldig motiverende! Jeg veier meg hver morgen nå som jeg er tilbake på omad, det første døgnet var jeg ned nøyaktig 1 kg, det neste døgnet 900 g til😁 og ja, jeg er klar over at det er vann, men vekt er vekt, og det kjennes utrolig godt uansett! Så vei deg hver morgen, ikke bare får du oversikt over vekt i forhold til matinntak/ syklus etc, det gjør det også underverker for motivasjon gjennom fastetiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...