AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Hei, Jeg skal flytte ut fra studentbolig og ser at jeg har samlet meg opp en god del ting, selv om det bare var en 10kvm stor hybel i kollektiv jeg bodde på. Jeg har fått meg jobb, så nå har jeg ordentlig god råd til å kjøpe meg nye ting. Det er mye "gamle" ting å flytte på, og jeg sitter nå og tenker på om jeg trenger alt dette her, men sliter med å kvitte meg med tingene... Har f.eks. gamle glass med merker, billig slitt kontorstol, noe klær som jeg bruker sjeldent, gammel gulnet mikro, slitt nattbord, hylle med bakplata revet av og kastet, lampe med bulker i seg, eldre PC skjerm, tastatur, mus, to billige hvite nattbordlamper fra IKEA til 60kr (for å nevne noe spesifikt), dynetrekk av rimeligste kvalitet, bøker jeg aldri leste, stekepanne/fjøl som har en del hakk, etc. Ja helt normale ting som student, som jeg kjøpte brukt/hadde med meg brukt hjemmefra. Problemet er bare at min familie har egentlig aldri hatt noe god råd (ufør mor, og jeg har betalt en del i leie/studerte selv med sommerjobb), og jeg sliter med å kaste ting (fikk det sikkert fra min mor). Får lyst til å ta det med meg og beholde det, selv om det bare er en pute jeg aldri brukte eller en billig baderomsvekt fra biltema. Men, nå som jeg har jobb, så burde jeg egentlig kjøpe alt det her nytt og fint, for jeg har jo råd til det! Jeg tror bare ikke jeg fatter hvor mye penger jeg kommer til å få? Ny mikro, nytt nattbord, etc. Jeg tror ikke jeg hadde fått så mye glede ut av det, men det hadde sett mye penere ut i hvert fall. Og hvis jeg tar med meg disse nå litt eldre (en god del brukte) sakene, så vil jeg sikkert fortsette å bruke en del av de og bli sett på som en med "bad taste" / gnien / gjerrig / eller noe sånt tenkte jeg?... Når venner kommer over, osv. Og så er det forferdelig mye ting å flytte på synes jeg. Høres sikkert ut som et banalt problem jeg burde være voksen nok til å løse helt selv. Kan dere hjelpe meg med hva jeg burde gjøre her? Kaste alt for å frigjøre meg fra det? Ta de med meg (evt. bare utvalgte ting som er bra) og spare miljøet? Forsøke selge det billig brukt (som også sparer miljøet)? Jeg klarer ikke ta det steget med å kvitte meg med tingene selv de jeg ikke bruker, jeg fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig. Jeg burde bare ta den puta jeg ser på nå med meg i en plastpose og kaste den rett i restavfallet, men klarer ikke, er det noe psykologisk? Anonymkode: 49d8e...899
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Det letteste er vel å bare ha med alle tingene dine videre til en ny leilighet. Det koster jo en del penger å fornye alle tingene dine. Så kan du heller bytte ut ting etterhvert som du ser at du trenger det. Her har jeg faktisk ennå et bord og stoler jeg hadde da jeg bodde på hybel. Anonymkode: 3ab74...967 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 Gi de bort på finn Anonymkode: 506e8...451 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gi de bort på finn Anonymkode: 506e8...451 Det var en god ide, så er det bare å få meg til å gi slipp på de. Anonymkode: 49d8e...899
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 Start med det som er mest slitt, mest ekkelt eller minst brukbart. For eksempel en pyntepute i en farge du ikke liker, og som har flekker på seg. En kjøkkenvisp der håndtaket løsner. Eller den gamle mikroen når du har kjøpt deg ny, eller hvis du aldri bruker den. Klær som du aldri har lyst til å ta på deg kan også gis bort, eller selges på Finn. Som en over skriver, det er overraskende dyrt å kjøpe alt nytt. Og det er koselig å bruke litt ekstra tid på å finne noe du virkelig liker. Jeg synes ikke det er bad taste å ha mest gammelt eller slitt når man nettopp har flyttet og begynt å jobbe. Men veldig naturlig, også kan du heller bytte ut litt etter hvert. Anonymkode: de367...b0a 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 Det er ikke bad taste å ikke ha alt nytt? Støtter litt og litt, både fordi det kan være lettere å ta overveide valg, og fordi det er dyrt å kjøpe alt nytt. Det kan også være vanskelig å kjøpe alle tingene nye, og samtidig gjøre gode valg du vil leve med over tid. Du kan gi videre det du ser du ikke har glede eller nytte av, det er alltid noen som vil ha nytte og glede av forskjellig. Ødelagte ting, eller ting som er rimelig å erstatte kan du jo begynne med før du flytter:) Anonymkode: a0def...994 2
MiniMjau Skrevet 24. oktober 2020 #7 Skrevet 24. oktober 2020 Start med dette: Plukk ut ting som er åpenbart ødelagt/brannfarlig ? Det ble jo uansett kastes.
Suma Skrevet 24. oktober 2020 #8 Skrevet 24. oktober 2020 Det er jo bare miljøvennlig og ta vare på det du allerede har såfremt det kan brukes? 🙂
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #9 Skrevet 24. oktober 2020 Kvitt deg med ting du ikke bruker. Vær dønn ærlig og spør deg selv "bruker jeg det her?" om svaret er nei, gi det bort på finn eller kast det. Det er fort gjort å samle opp masse ubrukelige ting, og plutselig sitter man der med en leilighet stappfull av søppel. Personlig synes jeg det er befriende å kvitte meg med ting jeg ikke bruker. Føler meg lettere til sinns. Anonymkode: 57cf7...035 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #10 Skrevet 24. oktober 2020 Ta bilde av det du ikke bruker, men ikke klarer å fjerne. Når du har bilde, kan du fjerne tingen. Da har du enda bilde. men ikke fjern ting du bruker og fungerer. Bare tull å kjøpe nytt. Det er bortkasta penger og ressurser! Kos deg med mikroen du har, bruk den med god samvittighet 😁 Anonymkode: af155...ef2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #11 Skrevet 24. oktober 2020 På 23.10.2020 den 22.34, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg skal flytte ut fra studentbolig og ser at jeg har samlet meg opp en god del ting, selv om det bare var en 10kvm stor hybel i kollektiv jeg bodde på. Jeg har fått meg jobb, så nå har jeg ordentlig god råd til å kjøpe meg nye ting. Det er mye "gamle" ting å flytte på, og jeg sitter nå og tenker på om jeg trenger alt dette her, men sliter med å kvitte meg med tingene... Har f.eks. gamle glass med merker, billig slitt kontorstol, noe klær som jeg bruker sjeldent, gammel gulnet mikro, slitt nattbord, hylle med bakplata revet av og kastet, lampe med bulker i seg, eldre PC skjerm, tastatur, mus, to billige hvite nattbordlamper fra IKEA til 60kr (for å nevne noe spesifikt), dynetrekk av rimeligste kvalitet, bøker jeg aldri leste, stekepanne/fjøl som har en del hakk, etc. Ja helt normale ting som student, som jeg kjøpte brukt/hadde med meg brukt hjemmefra. Problemet er bare at min familie har egentlig aldri hatt noe god råd (ufør mor, og jeg har betalt en del i leie/studerte selv med sommerjobb), og jeg sliter med å kaste ting (fikk det sikkert fra min mor). Får lyst til å ta det med meg og beholde det, selv om det bare er en pute jeg aldri brukte eller en billig baderomsvekt fra biltema. Men, nå som jeg har jobb, så burde jeg egentlig kjøpe alt det her nytt og fint, for jeg har jo råd til det! Jeg tror bare ikke jeg fatter hvor mye penger jeg kommer til å få? Ny mikro, nytt nattbord, etc. Jeg tror ikke jeg hadde fått så mye glede ut av det, men det hadde sett mye penere ut i hvert fall. Og hvis jeg tar med meg disse nå litt eldre (en god del brukte) sakene, så vil jeg sikkert fortsette å bruke en del av de og bli sett på som en med "bad taste" / gnien / gjerrig / eller noe sånt tenkte jeg?... Når venner kommer over, osv. Og så er det forferdelig mye ting å flytte på synes jeg. Høres sikkert ut som et banalt problem jeg burde være voksen nok til å løse helt selv. Kan dere hjelpe meg med hva jeg burde gjøre her? Kaste alt for å frigjøre meg fra det? Ta de med meg (evt. bare utvalgte ting som er bra) og spare miljøet? Forsøke selge det billig brukt (som også sparer miljøet)? Jeg klarer ikke ta det steget med å kvitte meg med tingene selv de jeg ikke bruker, jeg fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig. Jeg burde bare ta den puta jeg ser på nå med meg i en plastpose og kaste den rett i restavfallet, men klarer ikke, er det noe psykologisk? Anonymkode: 49d8e...899 Dette er noe du har med deg hjemmenfra, Ts. Noe folk som ikke har penger innbiller seg er poenget med penger. Men poenget med penger er en, eneste ting: sikkerhet. Rikfolk handler på bruktbutikken, de. Fordi møbler, nips, fjas og ting ikke egentlig har noen som helst verdi. Ja, du kan gi bort alle tingene dine og kjøpe alt nytt. Det vil koste deg en god porsjon penger, miljøet en god porsjon sunnhet og ikke gi deg noe som helst i retur. Eller du kan gjøre det rikfolk gjør med pengene sine - investere dem. I fond eller eiendom. Ting? Ikke bruk verken tid, krefter eller penger på dem. Bruk de du har til de ikke funker. Så går du på Finn.no og kjøper noe en fattig tulling har kjøpt nytt. Anonymkode: 33e71...94c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå