Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha fulgt instagram-mødre en stund nå, sitter jeg igjen med masse spørsmål. Spesielt fokuset på dette at baby/barnet ikke skal ha sengen fullt med ting

Nå er det fine flettede sengekanter rundt hele senga, masse bamser/tepper og mange sover også i babynest oppi senga (ser det hvertfall ut som i følge bildene/videoene som blir lagt ut) Er ikke dette farlig? Jeg selv venter barn over nyttår og tørr nesten ikke ha annet enn en god madrass og dyne eller nattpose i senga. Er jeg for nøye??

Anonymkode: 761c1...74d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De flettene rundt senga har den funksjonen at de skal tette mellom sprinklene på sengen slik at bein/armer ikke skal sette seg fast. Enig med deg i at alt annet dilldall er unødvendig og farlig

Anonymkode: 5f279...058

• Liker 1
Skrevet

Dill dall holom.

Anonymkode: 6aab5...862

Skrevet

Eg har aldri hatt dilldall i senga heller, kjempeskeptisk. Nei du er ikkje for nøye.

Anonymkode: 6cfe7...2eb

• Liker 2
Skrevet

Tror disse insta folkene har det sånn for at det ser bra ut på bilder. Håper ikke de har det sånn ellers. Vi har aerosleep madrass, null rundt sprinklene, måtte slutte med dyne og ha sovepose. Har en liten bamse når hun legger seg som ikke er mulig å få over både munn og nese, så fjerner vi den så fort hun sover. 

Anonymkode: 0e580...5d5

• Liker 1
Skrevet

Tenker ikke at du er hysterisk. Sånn kant rundt sengen er frarådet mtp krybbedød. Her er det kun madrass, sovepose og en liten bamse. 

Anonymkode: 90a7b...cee

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha fulgt instagram-mødre en stund nå, sitter jeg igjen med masse spørsmål. Spesielt fokuset på dette at baby/barnet ikke skal ha sengen fullt med ting

Nå er det fine flettede sengekanter rundt hele senga, masse bamser/tepper og mange sover også i babynest oppi senga (ser det hvertfall ut som i følge bildene/videoene som blir lagt ut) Er ikke dette farlig? Jeg selv venter barn over nyttår og tørr nesten ikke ha annet enn en god madrass og dyne eller nattpose i senga. Er jeg for nøye??

Du tenker helt rett. Den der sengekanten som du nevner har de gått ut med at kan være farlig for baby og at det er tryggere uten den. Så ingenting i senga, god og fast madrass, dyne (ikke pute på så små) og kanskje nattpose. Personlig har jeg aldri brukt nattpose. Prøvde det der sengekant greiene og jeg likte det ikke. Da ville jeg heller valgt sebra sengekant (mange billige på finn).

Anonymkode: 7006d...cfe

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker ikke at du er hysterisk. Sånn kant rundt sengen er frarådet mtp krybbedød. Her er det kun madrass, sovepose og en liten bamse. 

Er snakk om litt mer dilldall enn bare en sengekant da. En sengekant er jo plutselig ikke så ille hvis det er sengekant, dyner, puter, bamser og babynest oppi den senga😅

Anonymkode: 52765...f10

Skrevet

Dette lurer jeg også på. Følger ei svensk influencer som flere ganger har vist hvordan babyen sover på natten. Hun har babynest i  krybben, også legger hun et stort pledd oppi nestet. Det ser jo deilig ut å ligge sånn, og babyen føler seg sikkert trygg og god der - men blir vel veldig tett rundt baby? Legger ved sensurert bilde. Leit hvis mange blir inspirert av sånt dersom det potensielt er farlig..

97C9A613-23BF-4E53-A5E5-B5CBBDC8B034.jpeg

Anonymkode: cf972...63b

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på. Følger ei svensk influencer som flere ganger har vist hvordan babyen sover på natten. Hun har babynest i  krybben, også legger hun et stort pledd oppi nestet. Det ser jo deilig ut å ligge sånn, og babyen føler seg sikkert trygg og god der - men blir vel veldig tett rundt baby? Legger ved sensurert bilde. Leit hvis mange blir inspirert av sånt dersom det potensielt er farlig..

97C9A613-23BF-4E53-A5E5-B5CBBDC8B034.jpeg

Anonymkode: cf972...63b

Jeg hadde i alle fall aldri turt å la ungen min sove sånn.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er snakk om litt mer dilldall enn bare en sengekant da. En sengekant er jo plutselig ikke så ille hvis det er sengekant, dyner, puter, bamser og babynest oppi den senga😅

Skjønner ikke helt hva du mener? Sengekant er frarådet av Lub (Landsforeningen uventet barnedød). Man skal heller ikke bruke pute på små barn. Babynest er heller ikke anbefalt. 

Kanskje du bør lese deg litt på nettsiden til Lub. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke den stakkars ungen få sove sammen med deg og/eller far altså? 

🙁

Anonymkode: 5d9ee...fa2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke den stakkars ungen få sove sammen med deg og/eller far altså? 

🙁

Er vel ikke alle som ønsker å ha babyen i senga sammen med seg? 

Anonymkode: a21e1...adf

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også sett mange gjøre det. Virker som om folk ikke vet?

Her har vi ingen kanter, ingen pute, ingen kosedyr/kluter; kun nattpose, dyne som jeg fester nederst i sengekanten og hard madrass. 

Anonymkode: 059d1...1fd

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke alle som ønsker å ha babyen i senga sammen med seg? 

Anonymkode: a21e1...adf

Tydeligvis ikke. Det synes jeg er mye mer skremmende enn at noen gir babyen et kosedyr når det skal sove.

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hva du mener? Sengekant er frarådet av Lub (Landsforeningen uventet barnedød). Man skal heller ikke bruke pute på små barn. Babynest er heller ikke anbefalt. 

Kanskje du bør lese deg litt på nettsiden til Lub. 

Kanskje du burde sove om natta og la hjernen hvile litt så du skjønner hva som blir skrevet. (Siden vi tydeligvis er spydige her nå)

Du nevnte kun sengekant, og jeg svarte at en sengekant (alene) er plutselig ikke så ille når folk tydeligvis har alt det andre i sengen og. Det vil da si at jeg er fullt klar over, og synes det høres farlig ut å ha både sengekant, babynest, puter, dyner og bamser i sengen. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel stort sett unge og/eller ressurssvake mødre? 

«men det ser så trist ut i senga». Krybbedød er tristere. 

Anonymkode: 819a1...c5d

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De flettene rundt senga har den funksjonen at de skal tette mellom sprinklene på sengen slik at bein/armer ikke skal sette seg fast. Enig med deg i at alt annet dilldall er unødvendig og farlig

Anonymkode: 5f279...058

Vil ikke lufttilførselen kunne bli redusert hvis man tetter mellom sprinklene? Eller er disse flettene utformet slik at dette ikke er et problem? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel stort sett unge og/eller ressurssvake mødre? 

«men det ser så trist ut i senga». Krybbedød er tristere. 

Anonymkode: 819a1...c5d

Hvorfor er den sånn at man alltid skal dra kortet om at mødrene er ressurssvake? 

Jeg er HELT enig i at man ikke skal ha dilldall og alt i sengen, men hvorfor skal man skylde på at de som har det er ressurssvake? 

Har sett det flere ganger i andre tråder og når det handler om noe en mor gjør feil osv "hun er ressurssvak" ALLTID! 

Blir så lei av at man automatisk er ressurssvak om man gjør noe feil. Folk må opplyse disse mødrene om hva de gjør feil så de unngår å havne i fella. Slutt med mom shaming og hjelp hverandre i stedet. 

Dagens utblåsning. 

Anonymkode: 0e580...5d5

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk brosjyre om dette med seng med ingenting annet en babyen i... Får ikke alle  den?

Anonymkode: c6f4a...d2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...