Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bedriften jeg jobber for har ikke tariffavtale, er det vanlig? Er det negativt at man ikke har tariffavtale? Hvor mange av dere jobber 40 timer i uka? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig vanlig at det ikke er tariffavtaler. 
40 timer er normaluke for de fleste det. 

• Liker 2
Skrevet

Selv om en bedrift ikke er tariffbundet er den fortsatt bundet av arbeidsmiljøloven. I praksis betyr manglende tariff kun at hver enkelt selv må forhandle lønn. Arbeidsmiljøloven ivaretar alle andre rettigheter. 

Det er også noen yrker som følger tariff uansett om bedriften vil eller ikke. Som f.eks hotell- og servering, bygg- og anlegg osv.

Anonymkode: 3dfef...e32

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om en bedrift ikke er tariffbundet er den fortsatt bundet av arbeidsmiljøloven. I praksis betyr manglende tariff kun at hver enkelt selv må forhandle lønn. Arbeidsmiljøloven ivaretar alle andre rettigheter. 

Det er også noen yrker som følger tariff uansett om bedriften vil eller ikke. Som f.eks hotell- og servering, bygg- og anlegg osv.

Arbeidsmiljøloven er minimumsrettigheter. Tariffavtaler gir bedre rettigheter. F.eks. 37,5 timers arbeidsuke, diverse lønnstillegg, betalt ammefri, ekstra ferie, seniordager og mange andre forhold. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, mmd skrev:

Arbeidsmiljøloven er minimumsrettigheter. Tariffavtaler gir bedre rettigheter. F.eks. 37,5 timers arbeidsuke, diverse lønnstillegg, betalt ammefri, ekstra ferie, seniordager og mange andre forhold. 

Alt dette kan man få av arbeidsgivere utenfor tariffavtaler også. Og ikke glem gratis avis og firmabil. 

Å ikke være en del av en tariffavtale betyr ikke at det er fritt fram.

Skrevet
16 timer siden, Akay skrev:

Veldig vanlig at det ikke er tariffavtaler. 
40 timer er normaluke for de fleste det. 

Ikke spesielt vanlig at det ikke er tariffavtaler og høyst uvanlig med 40 timers normalarbeidsuke for arbeidstakere. 37,5 timers arbeid og en halvtimes ubetalt lunsj er det vanlige. 

Anonymkode: e551f...315

Skrevet

Hvis dere er minst 4 som er organiserte hos samme fagforening så kan dere kreve tariffavtale 

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette kan man få av arbeidsgivere utenfor tariffavtaler også. Og ikke glem gratis avis og firmabil. 

Å ikke være en del av en tariffavtale betyr ikke at det er fritt fram.

Poenget at dette ikke er snakk om «milde gaver» fra arbeidsgiver, slik du snakker om. En tariffavtale er en forpliktende avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Gratis avis og firmabil kan forsvinne på et øyeblikk om sjefen ikke liker deg, det skjer ikke om det er regulert i en tariffavtale. 

Endret av mmd
  • Liker 2
Skrevet
20 timer siden, mmd skrev:

Er enig med deg, men må poengtere at betalt ammefri til barnet er 1 år er lovfestet. Mange har dog i tariffavtalen fram til 2 år eller uten aldersgrense. 

Helt klart en fordel med tariff bedrifter, for du har bedre rettigheter i de aller fleste tilfeller. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er dumt å jobbe uten tariff, dette kommer jo helt an på avtalen du har der. Jeg startet akkurat i ny jobb hos en bedrift uten tariff avtale, men de har valgt å følge tarifflønn og gi en ekstra ferieuke blant annet likevel. Får bare ikke tilleggene som tariff bedriftene får, men det gjør meg ingenting. 

Er helt normalt med både bedrifter uten tariff og 40 timers arbeids uke, i alle fall her jeg bor. 

Anonymkode: 57893...894

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, mmd skrev:

Poenget at dette ikke er snakk om «milde gaver» fra arbeidsgiver, slik du snakker om. En tariffavtale er en forpliktende avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Gratis avis og firmabil kan forsvinne på et øyeblikk om sjefen ikke liker deg, det skjer ikke om det er regulert i en tariffavtale. 

En avtale er en avtale. Det er ikke bare tariffavtaler som skal holdes. Også andre avtaler er forpliktende. f.eks arbeidsavtaler, kjøpsavtaler, entrepriseavtaler, leieavtaler osv.

• Liker 1
Skrevet

En avtale er en avtale. Det er ikke bare tariffavtaler som skal holdes. Også andre avtaler er forpliktende. f.eks arbeidsavtaler, kjøpsavtaler, entrepriseavtaler, leieavtaler osv.

Dream on. Ny sjef, nye regler. Helt vanlig. 

Anonymkode: 18a50...ce3

Skrevet

Er enig med deg, men må poengtere at betalt ammefri til barnet er 1 år er lovfestet. Mange har dog i tariffavtalen fram til 2 år eller uten aldersgrense. 

Helt klart en fordel med tariff bedrifter, for du har bedre rettigheter i de aller fleste tilfeller. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er dumt å jobbe uten tariff, dette kommer jo helt an på avtalen du har der. Jeg startet akkurat i ny jobb hos en bedrift uten tariff avtale, men de har valgt å følge tarifflønn og gi en ekstra ferieuke blant annet likevel. Får bare ikke tilleggene som tariff bedriftene får, men det gjør meg ingenting. 

Er helt normalt med både bedrifter uten tariff og 40 timers arbeids uke, i alle fall her jeg bor. 

Anonymkode: 57893...894

Ok, la meg korrigere, utvidet betalt ammefri. Regner meg du egentlig skjønte det. 

Du sier din nye  arbeidsgiver har «valgt» å følge tarifflønn. Så snilt, da. Håper de ikke ombestemmer seg. 

Poenget er at en tariffavtale er en fremforhandlet rettighet, ikke en gave fra en «snill» arbeidsgiver. 

Tar du fem ukers ferie for gitt? https://frifagbevegelse.no/anbefaling/du-kan-takke-fagbevegelsen-for-ferien-6.183.475850.965b1d0015

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, la meg korrigere, utvidet betalt ammefri. Regner meg du egentlig skjønte det. 

Du sier din nye  arbeidsgiver har «valgt» å følge tarifflønn. Så snilt, da. Håper de ikke ombestemmer seg. 

Poenget er at en tariffavtale er en fremforhandlet rettighet, ikke en gave fra en «snill» arbeidsgiver. 

Tar du fem ukers ferie for gitt? https://frifagbevegelse.no/anbefaling/du-kan-takke-fagbevegelsen-for-ferien-6.183.475850.965b1d0015

Alle avtaler regulerer rettigheter og plikter hos avtalepartene. Dette gjelder tariffavtaler, kjøpsavtaler, arbeidsavtaler, entrepriseavtaler, leieavtaler osv.

Gjest Blondie65
Skrevet
4 timer siden, smilo skrev:

Hvis dere er minst 4 som er organiserte hos samme fagforening så kan dere kreve tariffavtale 

Dette er ingen generell regel. Noen tariffavtaler er generelle og noen er personlige. Er de personlige betyr det at dersom bedriften har ett medlem så kan vedkommende be om tariffavtale.

Gjest Blondie65
Skrevet

At arbeidsgiver er hyggelig og gir 5. ferieuke og andre tariff festede rettigheter er ikke det samme som at det er tull med tariffavtaler. 

AFP er en rettighet man ikke får uten tariffavtale. 

I min tariffavtale står det at arbeidsgiver skal betale sykelønnen i tre måneder. Vet dere hva det betyr i praksis? Jo, hvis jeg er langtidssykemeldt taper jeg ikke like mye feriepenger som de som følger vanlig regelverk der NAV betaler sykepenger etter 16 dager.

En god del av det som i dag er lovfestede rettigheter kom fra tariffavtalene i utgangspunktet.

Den 5. ferieuken kom som følge av en streik. 

Skrevet

Sånn som jeg forstår så taper jeg veldig mye på å ikke ha tariffavtale? 

Anonymkode: b37a6...474

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som jeg forstår så taper jeg veldig mye på å ikke ha tariffavtale? 

Anonymkode: b37a6...474

Ikke nødvendigvis, det kommer jo an på hvilke vilkår du faktisk har nå. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Blondie65 skrev:

At arbeidsgiver er hyggelig og gir 5. ferieuke og andre tariff festede rettigheter er ikke det samme som at det er tull med tariffavtaler. 

AFP er en rettighet man ikke får uten tariffavtale. 

I min tariffavtale står det at arbeidsgiver skal betale sykelønnen i tre måneder. Vet dere hva det betyr i praksis? Jo, hvis jeg er langtidssykemeldt taper jeg ikke like mye feriepenger som de som følger vanlig regelverk der NAV betaler sykepenger etter 16 dager.

En god del av det som i dag er lovfestede rettigheter kom fra tariffavtalene i utgangspunktet.

Den 5. ferieuken kom som følge av en streik. 

Hva er AFP?

Anonymkode: 3f759...dcc

Gjest Blondie65
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er AFP?

Anonymkode: 3f759...dcc

Avtalefestet pensjon - dvs. muligheten til å gå av med pensjon når man er 62 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...