AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Er det vanlig å bruke bare fingrene på pizzasteder når de lager pizzaen? Når de legger på de ulike ingrediensene på pizzaen? Ingen hansker, klype el.? Jeg bestilte pizza, hentet den, og så da en av de ansatte gjøre ferdig en pizza og satte den i ovnen. Han plukket en rekke ulike ingredienser med fingrene og la på. Jeg spurte om de ikke bruker hansker. Fikk til svar at det er et stoff i hansker som smitter av på maten, så det kan de ikke bruke. Men de vasket hendene. Det er sikkert ikke noe galt i det, men kjente jeg blei litt småkvalm og mistet appetitten litt. Anonymkode: 2df91...073
Gidavmeg Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Hansker er ikke renere enn rene hender 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 1 minutt siden, Gidavmeg skrev: Hansker er ikke renere enn rene hender En klype eller noe, da? Anonymkode: 2df91...073
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 Kokker bruker heller ikke hansker. Dessuten var jo pizzaen i ovnen etterpå. Anonymkode: 40368...7d7 9
Gidavmeg Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En klype eller noe, da? Anonymkode: 2df91...073 Men hvor tror du klype er renere enn rene hender? 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kokker bruker heller ikke hansker. Dessuten var jo pizzaen i ovnen etterpå. Anonymkode: 40368...7d7 Ja, det er jo et godt poeng; stekes jo. Jeg pleier ikke å være noe fisefin på sånt i det hele tatt, så vet ikke helt hva det som gjorde at jeg mista appetitten der og da. Men den kom tilbake, da, spiste masse da jeg kom hjem😄. Kanskje påvirker av alt rundt Korona, hvem vet. Takk for svar, dere Anonymkode: 2df91...073
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 4 minutter siden, Gidavmeg skrev: Men hvor tror du klype er renere enn rene hender? Nei, vet ikke helt...Fordi klyper ikke piller seg i nesa eller klør seg i rumpa? 😁 Nei, da..😊 Anonymkode: 2df91...073
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #8 Skrevet 23. oktober 2020 Forskning viser at de som tilbereder mat, er mer bevisste på hygiene når de ikke bruker hansker. Dette er fordi de blir mer bevisste på at de må vaske hendene ofte. Om man bruker hansker, skal man bytte ut hanskene i alle de tilfellene hvor man ellers ville vasket hendene. Men i praksis skjer ikke dette. Det viktigste er uansett ikke om man bruker hansker eller ikke. Men at den som tilbereder mat er bevisst på hygiene. Anonymkode: 34b38...f45 9
Gjest TheCatLady Skrevet 23. oktober 2020 #9 Skrevet 23. oktober 2020 Hansker er ikke nødvendigvis noe renere. Å tro at ansatt bruker hansker = renere enn å bruke hender er ganske naivt. Du vet ikke hvor lenge den ansatte har brukt hanskene. For alt du vet så kan vedkommende ha tatt borti alt mulig med hanskene på og glemt å bytte de. Det er bedre å vaske hendene og eventuelt bruke hansker, men hansker gjør ikke at det er noe mer hygienisk. Jeg har jobbet mye med mat og mange kunder antar at det å bruke hansker er mer hygienisk. Det er det ikke. Klyper er heller ikke nødvendigvis noe mer hygienisk. Hvordan kan du vite om den er ren eller hvor mange som har tatt borti den? Poenget mitt er at man kan egentlig ikke vite, men hansker er ikke det man skal se etter.
Jegerikkeminskyld Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 I de fleste tilfellene er det bedre at det ikke brukes hansker. Det blir gjerne til at de tar på maten, på disken, på kasseapparatet, på maten, på tørkepapir eller klut... fram og tilbake uten å bytte hansker. På den måten sprer de virus og bakterier på en veldig effektiv måte. Uten hansker er det lettere å være hygienisk fordi hendene oftere vaskes mellom det ene punktet og det andre i prosessen. Jeg ser dette ofte, har et par ganger snudd og gått igjen der de har brukt hansker. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #11 Skrevet 24. oktober 2020 Hei, kokk her, og ja det stemmer som de andre sier at rene hender er like rent som nye hansker:) vi bruker som oftest bare hansker får å beskytte hendene våre, ikke får hygienen sin skyld. Men nå i korona tiden er det blitt påbudt flere steder å bruke hansker, fordi det roer folk som deg ned, og får dere til å føle dere tryggere kanskje det hjelper litt også`? men slapp av, vi vasker oss ekstremt ofte. hver gang vi tar i noe nytt, og hvis vi klør i ansiktet vasker vi oss både før og etter på .:) Anonymkode: 2d161...99e 1
strynejenta Skrevet 25. oktober 2020 #12 Skrevet 25. oktober 2020 På 23.10.2020 den 20.10, AnonymBruker skrev: Nei, vet ikke helt...Fordi klyper ikke piller seg i nesa eller klør seg i rumpa? 😁 Nei, da..😊 Anonymkode: 2df91...073 Man gjør jo ikke det på i et kjøkken, har du så lite tillit til folk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå