miss_squizz Skrevet 21. september 2002 #1 Del Skrevet 21. september 2002 heisann, for et par dager siden kjøpte jeg meg et åttekants akvarie, det rommer ca. 50 liter. i bunnen har jeg blåe og mørkegrønne stener som jeg kjøpte på zoo'en (det er kjempefint, vannet blir liksom blått!), jeg har ei eheim aquaball pumpe og et par planter. og såklart fisk, to slørhaler og fem neontetre. jeg bare lurte på om det er noe mer jeg trenger?? eller om noen har noen tips? jeg får forhåpentligvis en varmekolbe og et termometer idag.. hvor varmt skal neontetre ha det? eller slørhaler?? jeg kan jo ikke koke slørhalene mine for at neontetrene skal ha det varmt, jeg må vel finne en mellom ting?? på forhånd takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Husmora Skrevet 22. september 2002 #2 Del Skrevet 22. september 2002 Neontetraene foretrekker temperatur på 23-25 grader, slørhalene liker enda kaldere (18-20 grader om jeg ikke husker helt feil) Jeg bruker ikke kolbe nå på denne tiden, men kobler de på når vinteren kommer. Ellers så er det en fordel med en algespiser, f.eks Ancistrus. Pass på at butikken ikke selger den en algespiser som blir diger, f.eks Gibbiceps som blir altfor stort til akvariet ditt. Neontetraene bør ikke ha sånt flakfor som flyter på vannet, fordi de sluker luft når de spiser det, og det kan du se når de "rykker" oppover i vannet etter måltidene. Tetra Minibits er fint for til dem. Ellers finner du mye bra om akvarier på www.akvariet.nu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss_squizz Skrevet 22. september 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 22. september 2002 hei takk for svaret!! jeg er klar over at slørhalene skal ha det kaldere enn neontetraer, men jeg prøver å holde det på en slags mellomting, rundt 20 grader. jeg har prøvd å finne ut hva min venninnes slamsuger kalles, det er vell en slags sugemalle, men den må være ganske uvanlig, jeg har ikke funnet noen ting om den på nettet. den er sølvgrå med svarte tigerstriper på. noen som vet noe om disse?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 22. september 2002 #4 Del Skrevet 22. september 2002 Det er veldig lurt å kjøpe et par Plecostomus (algespisere) og ha oppi altså :blunke: Ellers så blir glassvegger og planter fort dekket av algevekst. De ser stygge ut men er kjempeeffektive med å spise alger!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 22. september 2002 #5 Del Skrevet 22. september 2002 Går fint med flakfor til neontetra da, er bare å dyppe det ned i vannet med fingeren, så får de ikke luft i seg når de spiser det... Med så få neontetra som du har går det fint å putte ned ett og ett flak. Da ser du godt når de slutter å være skikkelig ivrige, og får stoppa matinga i tide sånn at ikke masse mat legger seg på bunnen. Pass ellers på å ikke mate fiskene for ofte. Det er evig nok med et par ganger i uka, men jeg mater enda sjeldnere enn det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss_squizz Skrevet 22. september 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 22. september 2002 jeg har blitt fortalt man skal mate en til to ganger om dagen?? hmm.. jeg får da bare passe på at de ikke blir for tykke og at all maten blir spist.. skal prøve å få tak i en sånn sugemalle ting de er veldig søte og kanskje en sånn stor snegle hvis jeg får tak i en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Husmora Skrevet 1. oktober 2002 #7 Del Skrevet 1. oktober 2002 Når jeg forer med flakfor, så tar jeg litt i en kopp og har vann over det, da synker det i akvariet med engang. Det beste for fiskene er litt mat hver dag (se hva "ekspertene" sier på akvariet.nu) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå