Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er snart fire mnd og babler ikke. Hører babyer i termingruppa mi hyler og lager lyder, mens hennikke har begynt å le enda og babler heller ikke. Hen er ellers fornøyd med god blikkontakt og smiler når vi prater til henne. Hun er også nysjerrig på det som foregår rundt henne.hun sier tydelig ifra når det er noe hun ikkeliker.  Og reagerer med bådearmer og bein når hun er opprømt.  Er dette vanlig? 

Hilsen

bekymret førstegangs

Anonymkode: 54478...093

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har aldri vært så bablete av seg, enda ikke nå som han er over året. Nå skjønner han jo mye da, men noen dager er han ganske stille, andre dager babler å snakker han masse. 

Da han var fire mnd var han ganske rolig, men fulgte med på oss, utforsket hendene sine og likte å ligge på babygym osv. Er veldig varierende hvor mye babling det kommer fra de små😊

Skrevet

Ja det er helt vanlig. Mine bablet aldri. 

Anonymkode: a1545...bf4

Skrevet

Ja, som de andre sier, det er helt vanlig. Det varierer hvor "pratsomme" de er. Vår eldste bablet lite, mens lillesøster som er 8 mnd. nå har laget mye lyd helt fra start. Lillesøster var også en god del tidligere ute enn storesøster både med å smile og le, og vi kunne ha bablesamtaler med henne på en helt annen måte enn vi kunne sist (da hadde jeg lest at man kunne prate til babyen og så svarte den, men det gjorde altså ikke vår). Storesøster er en vanlig, blid og ganske snakkesalig treåring i dag. 

Anonymkode: 804d0...6ad

Skrevet

Mitt barn var relativt stille lenge, snakker masse nå 22 månader. Folk kommenterte det faktisk, eg stressa ikkje veldig med det. Det var ny utvikling konstant, litt i rykk og napp. Heilt normal utvikling.

Anonymkode: 802ea...a57

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Babyen min er snart fire mnd og babler ikke. Hører babyer i termingruppa mi hyler og lager lyder, mens hennikke har begynt å le enda og babler heller ikke. Hen er ellers fornøyd med god blikkontakt og smiler når vi prater til henne. Hun er også nysjerrig på det som foregår rundt henne.hun sier tydelig ifra når det er noe hun ikkeliker.  Og reagerer med bådearmer og bein når hun er opprømt.  Er dette vanlig? 

Hilsen

bekymret førstegangs

Anonymkode: 54478...093

Hva slags lyder kommer ellers fra barnet?
Kommuniserer barnet bare med blikk og kroppsspråk?
Har barnet taleevne eller kan barnet ha noe galt f.eks stum?

Anonymkode: fd36a...33a

• Liker 1
Skrevet

Min første bablet HELE tiden 😅 Nummer to babler litt innimellom når han føler for det, han er snart 7 mnd. Hender det går noen dager uten noe særlig og dagen etter tror jeg han tar igjen det tapte og babler som en foss 😅

Anonymkode: 60368...588

Skrevet

No skal det trekkast fram at ho var ganske kvikk i billet og hadde god øyekontakt. Sjølv om ho ikkje babla så masse kunne eg sjå at ho på ein måte var "med". Når ho vart litt eldre kom det meir babbel, likevel ganske på observera omgivelsene sine. Sånn er ho framleis.

Skrevet

Jeg har eneggede tvillinger. De er 5 mnd. Den ene prater masse, hviner, hyler og gurgler. Den andre er mer rolig av seg, prater litt, men ligger som oftest og bare observerer. 

Anonymkode: de377...5f0

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig å ikke sammenligne sin egen baby med andres for mye... Babyer er veldig forskjellige, akkurat som oss voksne. Noen er pratsomme, noen er det ikke. 

Min var det ikke, han var ikke pratsom som baby. Nå, når han er 2,5, er det løpende kommentar på absolutt ALT, kjeften står knapt i ro et sekund.. 

Det er STORT spenn i babyer, og det meste er ganske så normalt. Bare det å gå er det er spenn på 7-18 mnd, som regnes som normalt... 

Anonymkode: fbc1b...e33

Skrevet
På 23.10.2020 den 22.53, AnonymBruker skrev:

No skal det trekkast fram at ho var ganske kvikk i billet og hadde god øyekontakt. Sjølv om ho ikkje babla så masse kunne eg sjå at ho på ein måte var "med". Når ho vart litt eldre kom det meir babbel, likevel ganske på observera omgivelsene sine. Sånn er ho framleis.

Blikkkontakt har som oftest ikke noe å si, snakker av erfaring. 

Ts, jeg anbefaler deg å være oppmerksom etterhvert som barnet blir eldre.

Anonymkode: d8d37...13e

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har motsatt erfaring, at dersom de ikke fester blikket kan det være grunn til bekymring, men at en på fire måneder ikke nødvendigvis babler så mye alltid.

Skrevet
6 minutter siden, minister-mio skrev:

Jeg har motsatt erfaring, at dersom de ikke fester blikket kan det være grunn til bekymring, men at en på fire måneder ikke nødvendigvis babler så mye alltid.

Igjen, det har ikke mye å si. Mange barn har god øyekontakt men ser man litt nøye etter så finner man en underliggende diagnose til tross.Som sagt, så har jeg personlig erfaring med dette her. At du har motsatt erfaring tilsier bare at det ikke finnes noen fasitsvar og derfor bør man være oppmerksom på utviklingen til barnet, dersom man er bekymret.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Igjen, det har ikke mye å si. Mange barn har god øyekontakt men ser man litt nøye etter så finner man en underliggende diagnose til tross.Som sagt, så har jeg personlig erfaring med dette her. At du har motsatt erfaring tilsier bare at det ikke finnes noen fasitsvar og derfor bør man være oppmerksom på utviklingen til barnet, dersom man er bekymret.

Jeg sa ikke at god øyekontakt utelukker noen diagnoser, jeg delte min erfaring, slik du også gjorde.

• 3 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2020 den 21.36):

Ja, som de andre sier, det er helt vanlig. Det varierer hvor "pratsomme" de er. Vår eldste bablet lite, mens lillesøster som er 8 mnd. nå har laget mye lyd helt fra start. Lillesøster var også en god del tidligere ute enn storesøster både med å smile og le, og vi kunne ha bablesamtaler med henne på en helt annen måte enn vi kunne sist (da hadde jeg lest at man kunne prate til babyen og så svarte den, men det gjorde altså ikke vår). Storesøster er en vanlig, blid og ganske snakkesalig treåring i dag. 

Anonymkode: 804d0...6ad

Hei, jeg har en liten en på 5 mnd som jeg føler er litt som din eldstemann. Jeg håper du leser denne og kan svare meg fordi jeg har dt veldig tungt om dagen. Eldstemann på 3,5 år var et veldig spesielt barn. Hun var tidlig ute verbalt, motorisk var hun normal, kanskje LITT treig, men ikke noe bekymringsverdig. Hun eldste begynte å prate ekstremt tidlig og alle som møtte/møter henne blir jo helt satt ut fordi hun er så flink til å prate for alderen. Mens nr 2 som nå er 5,5 mnd pludrer så å si ingenting. Ikke har hun «samtaler» med oss heller. Jeg kjenner jeg blir så bekymra. Føler jeg får blikkontakt når jeg leker med henne, men i dt jeg prøver å «snakke» med henne så er hun ik interessert. Det var så godt å lese det du har skrevet, da jeg kjente meg igjen. Hvordan var ellers din eldste med lek, og motorisk, og sosialt med andre og med blikkontakt? Assa mine er så stikk motsatt av hverandre, dt r så vanskelig å akseptere at en 5,5 mnd gammel baby har en rolig personlighet. Allerede nå.

sorry for at jeg tar over tråden din «innleggsstarter», men jeg vet ikke hvordan ellers jeg skal få tak i hun som har skrevet dette anonyme innlegget. Håper du leser dette.

Anonymkode: 08842...453

Skrevet

4 måneder er veldig lite. Min var tauseBirgitte til han var 8-9 mnd. Nå er han snart tre år og har ikke vært stille et våkent sekund på godt over et år 😅

Anonymkode: d4c6d...13c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2020 den 12.16):

Blikkkontakt har som oftest ikke noe å si? Nei, det er jo bare et av de viktigste symptomene på autisme da. Så det blir litt feil å si. 

Anonymkode: ed9eb...514

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...