Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen blitt gravid etter endt isotretinoin kur? Hvor lenge ventet dere isåfall? På felleskatalogen, relis, og alle andre steder der folk med rett kompetanse skriver, blir det sagt at alt er ute av kroppen etter 1mnd og at det nå er trygt å evt bli gravid. Før i tiden ble det sagt 6mnd, men dette er nå gått bort ifra. Men flere hudleger anbefaler fortsatt å vente i 6mnd. Vet noen hvorfor dette?

Anonymkode: fa879...2ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen personlig erfaring med graviditet etter bruk av sterke retinoider, men i lenken under redegjør RELIS for hvorfor en før sa 6 måneders karantenetid. Den er imidlertid fra 2004, men i øvrige RELIS-redegjørelser er opptil 5 ukers karantene etter avsluttet behandling angitt som tilstrekkelig for å unngå alvorlige fosterskader. 

Personlig ville jeg nok ventet én måned til, for å være på den sikre siden. Retinoider er de mest fosterskadelige stoffene som finnes, og en eventuell påvirkning vil nesten alltid føre til abort/senabort grunnet de alvorlige skadene. 

Anonymkode: 97e67...994

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen personlig erfaring med graviditet etter bruk av sterke retinoider, men i lenken under redegjør RELIS for hvorfor en før sa 6 måneders karantenetid. Den er imidlertid fra 2004, men i øvrige RELIS-redegjørelser er opptil 5 ukers karantene etter avsluttet behandling angitt som tilstrekkelig for å unngå alvorlige fosterskader. 

Personlig ville jeg nok ventet én måned til, for å være på den sikre siden. Retinoider er de mest fosterskadelige stoffene som finnes, og en eventuell påvirkning vil nesten alltid føre til abort/senabort grunnet de alvorlige skadene. 

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/2-2471

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...