AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg har kontakt med en som nærmer seg 50 år, han er ufør og bor hos foreldrene sine hjemme. Han betaler ikke for mat, husleie, strøm. Kun lån på bilen, drivstoff og mob abbonement. Han klarer seg ofte ikke med trygden og må låne penger hos foreldrene før trygden kommer som oftes. Han får middager servert og han kjører kun på butikken for å kjøpe røyk, brus, øl godis eller pizza osv til seg selv når han har lyst. Jeg er ei kvinne som er ufør selv, men jeg betaler, husleie, strøm, mat osv hver måned og det må jo alle som bor for seg selv. Jeg blir så lei av hans situasjon og det irriterer meg så mye. Han har mye gjeld og blir trekt på trygden så han har utbetalt mellom 16 og 17 000 kr pr måned. Jeg vet han spiller på oddsen også. Men hva bruker han alle pengene på hver måned? Han betaler ikke gjeld og jeg mistenker at han spiller vekk penger på internett. Han klarer seg ikke selv virker det som, han klager over å bo hjemme og jeg sier han får flytte ut da, men det vil han ikke for det har han ikke råd til. Hallo De aller fleste voksne bor ikke hos foreldrene sine og betaler ikke husleie og mat osv. Han sliter psykisk men har ikke selvinnsikt å forstå det selv. Han oppfører seg umodent og som en tenåring. Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men jeg føler jeg må få ut irritasjonen min ang hans situasjon. Altså jeg vet jo at jeg ikke har noe med hans situasjon å gjøre når vi bare er venner, men han virker som han ikke forstår hvor heldig han er som bor hjemme og betaler så lite. Han kunne spart penger hver måned eller tatt gjeldsordning, men han vil ingenting. Når han er med meg så ringer han hjem til foreldrene og han må gjerne hjem igjen så fort som mulig. Virker som han er helt avhengig av foreldrene sine. Han handler ikke klær og sånt heller virker det som. Jeg forstår ikke at noen orker å leve slik, og jeg blir irritert for at han lever slik. Han virker ikke ansvarlig i det hele tatt for livet sitt. Så er han og forelsket i meg og vil ha et forhold med meg, men jeg føler det blir feil. Hva tenker folk om dette? Anonymkode: 6b690...7fb
Pipaluk Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Hva er egentlig problemet? Hva vil du frem til? Fyren sliter åpenbart. Det er en grunn til at han er trygdet og ikke klarer å bo selvstendig. Her er det åpenbart veldig mange ting du ikke har kjennskap til om han. 17
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg blir irritert av hans situasjon rett og slett. Kan ikke hjelpe for det. Snakker ofte med han så. TS Anonymkode: 6b690...7fb 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg hadde holdt meg langt unna. Liten respekt for sånne folk. Hvis han kan kjøre bil, røyke og snakke med folk, klarer han vel å bo for seg selv i en alder av 50 år?! Anonymkode: 581c7...3e1 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 Er du forelsket da Ts? Anonymkode: 9588a...dd9 1
Gjest theTitanic Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 Hadde fyren vært i orden psykisk så hadde han ikke vært ufør er jo det du sier. Denne mangelfulle håndteringen av ting er nok endel av sykdomsbildet. Noen klarer seg ikke selv fordi de ikke evner å se ting i perspektiv og ta gode avgjørelser for seg selv. Og er umodne. Det er noe seriøst galt når en 50 åring fremdeles bor på barnerommet. Tydeligvis fikser han ikke livet sitt og får hjelp av foreldrene, men er for frisk til å bli umyndiggjort. Det skal enormt mye til for å bli det. Det du sier er at du har aksept for at han er ufør, men at du ikke aksepterer grunnen... Slutt å irritere deg. Sånn er han. Han kommer neppe til å få en åpenbaring om du sier det "bare" er å gjøre sånn og sånn.
Leo Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg tenker at dette har du ikke noe med og hvis det irriterer deg voldsomt så får du heller la være å omgås fyren i det hele tatt. 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #9 Skrevet 23. oktober 2020 4 minutter siden, theTitanic skrev: Hadde fyren vært i orden psykisk så hadde han ikke vært ufør er jo det du sier. Denne mangelfulle håndteringen av ting er nok endel av sykdomsbildet. Noen klarer seg ikke selv fordi de ikke evner å se ting i perspektiv og ta gode avgjørelser for seg selv. Og er umodne. Det er noe seriøst galt når en 50 åring fremdeles bor på barnerommet. Tydeligvis fikser han ikke livet sitt og får hjelp av foreldrene, men er for frisk til å bli umyndiggjort. Det skal enormt mye til for å bli det. Det du sier er at du har aksept for at han er ufør, men at du ikke aksepterer grunnen... Slutt å irritere deg. Sånn er han. Han kommer neppe til å få en åpenbaring om du sier det "bare" er å gjøre sånn og sånn. Det merkelige er at han prøver å fremstå som normal som alle andre, men han er jo ikke det i måten han er på. Jeg er ikke forelsket i han, men er glad i han og bryr meg om han. Han vet ikke hvorfor han er uføretrygdet engang sier han. Har bare blitt sånn sier han. Ja du har nok rett i det du skriver, jeg må slutte å irritere meg og akseptere det som det er. Jeg skjønner det er ting med han som jeg ikke vet om. Men det får bare være sånn. TS Anonymkode: 6b690...7fb
Pipaluk Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det merkelige er at han prøver å fremstå som normal som alle andre, men han er jo ikke det i måten han er på. Jeg er ikke forelsket i han, men er glad i han og bryr meg om han. Han vet ikke hvorfor han er uføretrygdet engang sier han. Har bare blitt sånn sier han. Ja du har nok rett i det du skriver, jeg må slutte å irritere meg og akseptere det som det er. Jeg skjønner det er ting med han som jeg ikke vet om. Men det får bare være sånn. TS Anonymkode: 6b690...7fb Og det tror du på?
Hannah80 Skrevet 23. oktober 2020 #11 Skrevet 23. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde holdt meg langt unna. Liten respekt for sånne folk. Hvis han kan kjøre bil, røyke og snakke med folk, klarer han vel å bo for seg selv i en alder av 50 år?! Anonymkode: 581c7...3e1 Det krever jo enormt mye å tenne på en sigarett..
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #12 Skrevet 23. oktober 2020 Så begynner jeg å tenke på hvordan skal det gå med han når foreldrene dør? Hvor skal han bo da? Uff TS Anonymkode: 6b690...7fb 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #13 Skrevet 23. oktober 2020 Kanskje han er lett psykisk utviklingshemmet og har behov for støtte og hjelp av foreldrene (eller andre). Anonymkode: 4cd64...0cc 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #14 Skrevet 23. oktober 2020 3 minutter siden, Pipaluk skrev: Og det tror du på? Jeg tror ikke han har selvinnsikt i sitt liv og situasjon. Dessuten lyver han mye og. Drikker flere ganger i uken og. TS Anonymkode: 6b690...7fb
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #15 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg kan forstå at du blir irritert når han må låne penger fordi trygden ikke holder, og han klager på det. Jeg er selv ufør, og har foreldre som sannsynligvis ville stilt opp på alle mulige måter og kjøpt alt for meg om jeg lot de, men jeg vil helst klare meg selv. Om jeg må spise ris i en mnd for å spare til noe, så gjør jeg det. Det er mulig at han sliter med mye som gjør at han lever i en slik situasjon. Og om foreldre er ok med det, så er jo det greit. Men det kan jo ikke være godt for han i en alder av 50 å være så avhengig av foreldre? Om mye av pengene går vekk på gambling og annet tull, så er det jo uansvarlig fra hans side. Uansett, du kan ikke gjøre noe med det og du kan ikke bestemme hvordan han skal leve. La det gå. Anonymkode: 6003a...649
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #16 Skrevet 23. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje han er lett psykisk utviklingshemmet og har behov for støtte og hjelp av foreldrene (eller andre). Anonymkode: 4cd64...0cc Ja det er mulig TS Anonymkode: 6b690...7fb
Gjest theTitanic Skrevet 23. oktober 2020 #17 Skrevet 23. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det merkelige er at han prøver å fremstå som normal som alle andre, men han er jo ikke det i måten han er på. Jeg er ikke forelsket i han, men er glad i han og bryr meg om han. Han vet ikke hvorfor han er uføretrygdet engang sier han. Har bare blitt sånn sier han. Ja du har nok rett i det du skriver, jeg må slutte å irritere meg og akseptere det som det er. Jeg skjønner det er ting med han som jeg ikke vet om. Men det får bare være sånn. TS Anonymkode: 6b690...7fb Trygd er ikke en ting som "bare blir sånn". Han vet godt hva årsaken er for han må ha vært innom både leger og spesialister. Han vil ikke fortelle deg grunnen. Grunnen er vel en flau sak. Og det er sikkert fint å late som om han er normal iblant for å ikke bli sett ned på, eller bli snakket om. Det er mye problematikk som ikke blir tydelig før man tilbringer mer sammenhengende tid sammen.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #18 Skrevet 23. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kan forstå at du blir irritert når han må låne penger fordi trygden ikke holder, og han klager på det. Jeg er selv ufør, og har foreldre som sannsynligvis ville stilt opp på alle mulige måter og kjøpt alt for meg om jeg lot de, men jeg vil helst klare meg selv. Om jeg må spise ris i en mnd for å spare til noe, så gjør jeg det. Det er mulig at han sliter med mye som gjør at han lever i en slik situasjon. Og om foreldre er ok med det, så er jo det greit. Men det kan jo ikke være godt for han i en alder av 50 å være så avhengig av foreldre? Om mye av pengene går vekk på gambling og annet tull, så er det jo uansvarlig fra hans side. Uansett, du kan ikke gjøre noe med det og du kan ikke bestemme hvordan han skal leve. La det gå. Anonymkode: 6003a...649 Ja enig i det TS Anonymkode: 6b690...7fb
Gjest theTitanic Skrevet 23. oktober 2020 #19 Skrevet 23. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så begynner jeg å tenke på hvordan skal det gå med han når foreldrene dør? Hvor skal han bo da? Uff TS Anonymkode: 6b690...7fb Det kan jo bli hos deg..
Gjest byråkrati Skrevet 23. oktober 2020 #20 Skrevet 23. oktober 2020 Først havner venninna di på ufør og fester bort hele trygden. Nå spiller denne mannlige bekjente bort hele sin uføre. Akk og uff, for et utrolig frustrerende liv du har ts, alle de du kjenner er skjødesløse med sin trygd. Tror faktisk ikke jeg kjenner noen som har det verre en deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå