Gå til innhold

Er det noen her som har tatt Russlandstudier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva jobber dere som nå, og tjener dere greit? Hvor vanskelig var det å lære russisk, og hvor godt føler dere at dere behersker språket etter bachelor/master i russlandstudier? Er de andre emnene interessante, eller er det et tørt studie? Er opphold i Russland obligatorisk eller valgfritt?

Takker på forhånd for svar. :) Jeg er veldig usikker på om dette er studiet for meg. 

Anonymkode: f85a8...861

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da mange ting man kan bli interessert i: Men RUSSLANDSTUDIER? 

Tror du må åpne øynene og se hvilke jobbmuligheter det er i det hele tatt... Og hvordan du kan få bruk for det i arbeidslivet.

Tenk: Hvem vil gi meg en årslønn med min kompetanse vet at jeg selger meg til dem?

Hvis ikke du har noe særlig god grunn annet enn interessen for Russland og russisk, ville jeg sterkt frarådet det. Russisk er ikke et svært attraktivt språk å kunne i arbeidslivet heller... Hvis du vil lære språket kan du jo reise dit og bo der i et par år. Mye bedre enn å studere det her hjemmet.

Beklager hvis jeg er hard mot deg, men det er for at du skal forstå hvorfor det er dårlig valg. Jeg er dønn seriøs. Overbevis meg gjerne om det motsatte.

Anonymkode: 8a8b0...a76

Skrevet

Forsvaret er nok en alternativ arbeidsplass. 

Anonymkode: 9d3f5...dcb

• Liker 3
Skrevet

Første jeg tenker på er ulike diplomatiske organisasjoner, ambassade, UD, Forsvaret, forsker, oversetter/tolk. F.eks. kan man jobbe som tolk i store selskaper som driver utstrakt handel med russiskspråklige nasjoner.

Anonymkode: 7261f...d3c

• Liker 3
Skrevet

https://uit.no/utdanning/program/280414/russlandsstudier_-_bachelor

Hvis du ser på oppbyggingen til studiet ved UiT så fremstår det som om utveksling er valgfritt.

Jeg vet ikke hvilke andre universiteter som (om de er) tilbyr russlandsstudier, men utveksling utenfor EU er vel heller usikkert i den nærmeste fremtid pga. korona. Regner med det er i alle fall over ett år til du muligens skal på utveksling, men man aner jo ikke hvordan det blir. 

Anonymkode: 9d3f5...dcb

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må åpne øynene og se hvilke jobbmuligheter det er i det hele tatt... Og hvordan du kan få bruk for det i arbeidslivet.

Tenk: Hvem vil gi meg en årslønn med min kompetanse vet at jeg selger meg til dem?

Hvis ikke du har noe særlig god grunn annet enn interessen for Russland og russisk, ville jeg sterkt frarådet det. Russisk er ikke et svært attraktivt språk å kunne i arbeidslivet heller... Hvis du vil lære språket kan du jo reise dit og bo der i et par år. Mye bedre enn å studere det her hjemmet.

Beklager hvis jeg er hard mot deg, men det er for at du skal forstå hvorfor det er dårlig valg. Jeg er dønn seriøs. Overbevis meg gjerne om det motsatte.

Har en slektning som har master i russisk (riktignok ikke fra UiT), og hen har aldri hatt problemer med å få jobb, for å si det sånn... Har en veldig ettertraktet stilling nå. 

Anonymkode: a6e05...926

• Liker 1
Skrevet

Hør på NAV, sikkert mange der.

Anonymkode: 4e621...51e

• Liker 1
Skrevet

Er det noe Norge setter pris på, så er det etniske nordmenn som kan russisk og har litt sånn halvveis kompetanse 🥴

Anonymkode: 4e5e6...fcf

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Russland-studier er i samme kategori som Europa / EU-studier. Midtøsten-studier. Latin-Amerika / Afrika / Asia eller Kina-studier. Det er en humaniora utdanning som er til en viss grad risky, men hvis man virkelig har interesse for dette, så er det bare å kjøre på under visse betingelser. Russisk snakker man i det tidligere Sovjet. En kunne også kalt det for Ex-Sovjet studier. Tror også at mange i Mongolia snakker russisk, men i hovedsak, de fleste land i det tidligere Sovjet. 

Dette er også type studier hvor mastergrad er et "must", så det å komme med bare en bachelor nytter ikke. Mange folk som har fordypet seg inn i Russland / Ex-Sovjet har minst en mastergrad og en viss andel går videre mot PhD hvis de er interessert i å forske og besøke Russland ofte for sine forskningsinteresser. 

Det viktigste her blir å se på selve oppbyggingen av studiet. Hvis studiet fokuserer mye på selve russiske språket krydret med litt historie og kultur, så er ikke det nok. Mitt inntrykk er at de norske gradene innenfor Russland-studier er litt for svake, men det er godt mulig at universitetene legger mest opp til det å konsentrere seg rundt det russiske språket på bachelor nivå, men en bør velge i største mulig grad andre emner også, spesielt under valgfrie emner. Her må man se på hva universitetet har å velge mellom. 

En ideell Russland-studier utdanning (bachelor + master) bør bestå ikke bare av at man kan snakke russisk med litt kultur og historie, men den bør også inneholde hvordan samfunnene i Ex-Sovjet er bygd opp politisk og økonomisk sett. Det å kunne analysere diverse konflikter i det tidligere Sovjet. Vi ser at Russland og Ex-Sovjet er blitt aktuelle, i likhet med Kina de siste årene. Bare se på urolighetene i Hviterussland nå for tiden, så har du krigen mellom pro-armenske separatister og Azerbaijan. Russland er alliert med Armenia. I tillegg til dette så kjenner vi til konflikten i Ukraina og før det igjen i Georgia. 

Det å kunne uttale seg rundt Russland og Ex-Sovjet både politisk og gjerne også litt i forhold til hvordan økonomiene er bygd opp der kan være interessant spisskunnskap. Hvordan det russiske forholdet med for eksempel EU påvirker muligens Norge. EU kjøper gass av både Norge og Russland. Her er det geopolitisk konkurranse på gang. Det er i Norge sin interesse at EU kjøper mest mulig av Norge. En annen ting som er viktig, er å kanskje spisse seg inn mot mor Security / Military Analysis, der man følger med på Russland sin militære oppbygging og fremtidige planer. Vi grenser tross alt mot Russland og en av de største militære basene til Russland ligger ikke så langt unna den norske grensa. 

Helt klart at nytten innenfor det økonomiske samarbeidet / handel mellom Norge og Russland er en del begrenset, men politisk og militært må vi forholde oss til Russland. 

Hva en kan jobbe med er litt avhengig av mulighetene som dukker opp, men det kan nevnes at Russland og Ex-Sovjet studier er ofte også bundet sammen med Øst-Europa studier og mange av de øst-europeiske landene er EU og NATO-medlemmer. 

Denne utdanningen er typisk rettet for aktivitet utenfor Norge. Det betyr at mulighetene for at det dukker opp en interessant stilling kan være like aktuelt i Norge som i andre deler av Europa eller Russland. Det å måtte ta en utveksling til Russland eller et annet øst-europeisk land på bachelor nivå blir regnet som en selvfølge. Å ta mastergraden i Øst-Europa eller et annet sted er også noe som blir forventet, men i det minste er det billig å bo i Øst-Europa. 

På samme måte som med Midtøsten og lignende studier. Det blir litt rart at man studerer bare Midtøsten studier uten å ha reist eller studert i regionen i det hele tatt og kunnskap rundt Midtøsten ble som kjent fort aktuelt under den arabiske våren.

Anonymkode: 9e8e5...72a

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...