Gå til innhold

Kan jeg sykemelde meg fra jobb fordi jeg blir mobbet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet som servitør i over 1 år på verdens verste arbeidsplass. I starten holdt jeg ut uansett hvor mye dritt jeg fikk, men nå klarer jeg det ikke lenger. Klarer ikke å «fake» at jeg har det bra lenger, og hele livet mitt ser mørkt ut. Jeg blir blant annet kalt for dum, stygg, blir kjeftet på av en spesifikk kokk daglig og sjefen støtter han. Han kan stå der og himle med øynene hver gang jeg kommer på jobb, kaste ting etter meg fordi han blir sur, stå der og si noe internt stygt om meg til de andre kokkene mens alle står der og ler sammen. Jeg får heller ikke lov til å si noe tilbake eller være frekk tilbake, da jeg gjorde det de første dagene jeg jobbet der, og fikk skriftlig advarsel fordi JEG hadde skapt dårlig arbeidsmiljø. Sjefen ringte meg for 1 uke siden fordi han mente jeg løy om at en annen kokk klådde på meg, noe som ikke er sant. En annen kokk klår på meg og andre kvinnelige servitører og det er slettes ikke noe jeg har funnet på. Videre sier han at jeg er grunnen til at jeg blir mobbet på jobb, og at JEG må skjerpe meg og endre meg for å ikke bli mobbet. Jeg har fått nok. Jeg gråt over tlf mens jeg snakket med sjefen, men han ga faen. Han mente fortsatt det var MIN feil og. At jeg ble mobbet. Har bestilt legetime på mandag der jeg skal ta dette opp med legen og forhåpentligvis få sykemelding. Jeg klarer det ikke mer. Er så deprimert og nedfor. Har søkt andre jobber, og gjør det fortsatt, men får ikke svar. Har for mye utgifter til å bare slutte. Hvor stor tror dere sjansen er for at jeg får sykemelding? Og hvor lenge? 

Anonymkode: 9fead...0de

• Liker 4
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan absolutt få sykmelding for dette. Håper du får den støtten og hjelpen du trenger. Jeg har en kamerat som ble langtidssykmeldt av noe liknende...

Anonymkode: 1d31d...313

• Liker 22
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan absolutt få sykmelding for dette. Håper du får den støtten og hjelpen du trenger. Jeg har en kamerat som ble langtidssykmeldt av noe liknende...

Anonymkode: 1d31d...313

Men noe inni meg føler at jeg overdriver, at det ikke er så ille. Det er fordi jeg har fri fra jobb, er alene og er ikke rundt de menneskene. Men når jeg først kommer til jobb er det samme dritten dag inn og ut. Noe sier at jeg «fortjener» det på en måte. Jeg vet jo innerst inn at jeg ikke fortjener noe av dette, men kan være at jeg har vært i dette miljøet så lenge at jeg har tilpasset meg situasjonen. Fælt å si, men sant. Men kan noen som leser dette si om det er veldig ille? Jeg tror jeg har vært «deprimert» så lenge at jeg ikke ser hva som er rett og galt

• Hjerte 2
Skrevet

Dette høres ikke ut som en grei arbeidsgiver. Er det en norsk restaurant?

Jeg ble sykemeldt for 1 år siden da jeg følte meg mobbet og dårlig behandlet på jobb. Det var sånn at jeg gruet for å gå på jobb, så var det en periode der jeg gråt før jeg skulle på jobb, og jeg gråt på vei til jobb. Til slutt bare klarte jeg ikke å gå på jobb og fikk time hos legen. Jeg ble sykemeldt, og har fått store psykiske plager. Går nå i traumebehandling. Vet ikke om jeg kommer meg ut i jobb igjen.

Skal du jobbe nå i helgen, så ringer du og sier at du er syk. Så får du deg en legetime, for sånn skal du ikke ha det på jobb. 

Anonymkode: c892d...e3d

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Selvfølgelig, hvis legen mener det er greit. Men mobbing er seriøst. Du må komme deg bort derifra! Før du brenner deg ut. 

Anonymkode: f1e74...d6c

• Liker 8
Skrevet

Har du laget en tråd om dette før?

Anonymkode: bdde4...ba6

• Liker 7
Skrevet

Det er klart du kan. Dette går jo åpenbart utover din psykiske helse.

Dessuten er det lov å ta skjulte lydopptak av samtaler man selv deltar i. Just saying.

Anonymkode: 16189...c63

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ikke ut som en grei arbeidsgiver. Er det en norsk restaurant?

Jeg ble sykemeldt for 1 år siden da jeg følte meg mobbet og dårlig behandlet på jobb. Det var sånn at jeg gruet for å gå på jobb, så var det en periode der jeg gråt før jeg skulle på jobb, og jeg gråt på vei til jobb. Til slutt bare klarte jeg ikke å gå på jobb og fikk time hos legen. Jeg ble sykemeldt, og har fått store psykiske plager. Går nå i traumebehandling. Vet ikke om jeg kommer meg ut i jobb igjen.

Skal du jobbe nå i helgen, så ringer du og sier at du er syk. Så får du deg en legetime, for sånn skal du ikke ha det på jobb. 

Det er en norsk takeaway restaurant. Det du beskriver er slik jeg har det nå. Jeg skjelver før jeg drar på jobb og har ofte vondt i magen og er kvalm. Jeg byttet bort vakta mi idag, og skal ringe inn syk i morgen. Hvor lenge kan jeg være sykemeldt mtp situasjonen min? Jeg har aldri vært sykemeldt, og vil heller ikke være det, men ser meg nødt til å bli det før jeg bryter helt sammen. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du laget en tråd om dette før?

Anonymkode: bdde4...ba6

Ja jeg har det

Skrevet

Men noe inni meg føler at jeg overdriver, at det ikke er så ille. Det er fordi jeg har fri fra jobb, er alene og er ikke rundt de menneskene. Men når jeg først kommer til jobb er det samme dritten dag inn og ut. Noe sier at jeg «fortjener» det på en måte. Jeg vet jo innerst inn at jeg ikke fortjener noe av dette, men kan være at jeg har vært i dette miljøet så lenge at jeg har tilpasset meg situasjonen. Fælt å si, men sant. Men kan noen som leser dette si om det er veldig ille? Jeg tror jeg har vært «deprimert» så lenge at jeg ikke ser hva som er rett og galt

Så lenge du reagerer som du gjør, så er det ikke overdrivelse. Jeg trodde også at jeg overdrev, men fikk beskjed om at ingen skulle mobbes på jobb. 

Jeg trodde heller ikke at det var så ille med meg at jeg ville få psykologisk hjelp og ihvertfall ikke traumebehandling,  men jeg ble kvalifisert for begge deler. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du reagerer som du gjør, så er det ikke overdrivelse. Jeg trodde også at jeg overdrev, men fikk beskjed om at ingen skulle mobbes på jobb. 

Jeg trodde heller ikke at det var så ille med meg at jeg ville få psykologisk hjelp og ihvertfall ikke traumebehandling,  men jeg ble kvalifisert for begge deler. 

Jeg vet ikke om jeg trenger traumebehandling, men jeg har fått merkbart dårlig selvtillit og selvbilde. Når ingen reagerer på mobbingen på jobb eller sier ifra, så er det sånn at man nesten tror på at det er vanlig at man skal bli mobbet

Skrevet

Det er en norsk takeaway restaurant. Det du beskriver er slik jeg har det nå. Jeg skjelver før jeg drar på jobb og har ofte vondt i magen og er kvalm. Jeg byttet bort vakta mi idag, og skal ringe inn syk i morgen. Hvor lenge kan jeg være sykemeldt mtp situasjonen min? Jeg har aldri vært sykemeldt, og vil heller ikke være det, men ser meg nødt til å bli det før jeg bryter helt sammen. 

Så bra at du ikke drar på jobb i helgen. Bruk tiden på å ta vare på deg selv. Vet at det ikke er så enkelt, men prøv.

Du kan være sykemeldt i inntil 1 år, og hvis du da ikke er frisk nok til å gå tilbake i jobb så kan du søke om AAP (Arbeidsavklaringspenger) Jeg tenker at det bare må ta den tiden det tar for at du skal klare og gå tilbake i jobb. Men, du må ikke si opp jobben din, for da vil du få karensuker når du sier opp selv, og har ikke krav på f.eks dagpenger. Behold jobben din da denne er din økonomiske trygghet - selv om du ikke skal tilbake til den jobben. 

Håper legen din tar tak i dette og at du blir henvist til psykolog. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg trenger traumebehandling, men jeg har fått merkbart dårlig selvtillit og selvbilde. Når ingen reagerer på mobbingen på jobb eller sier ifra, så er det sånn at man nesten tror på at det er vanlig at man skal bli mobbet

Jeg hadde heller aldri trodd at jeg skulle ha traumebehandling. Trodde det var for de som opplevde store traumatiske ting, men når jeg ble deprimert så kom også minner fra fortiden som var fortrengt. Ting jeg hadde lært meg og leve med, og som sagt fortrengt. 

Sier ikke at du må ha traumebehandling, men har du opplevd traumer eller lignende tidligere, så må du ikke bli overrasket om minnene om dette dukker opp igjen nå.

Det viktigste nå er at du blir sykemeldt og at du slipper og gå tilbake til den arbeidsplassen. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du ikke drar på jobb i helgen. Bruk tiden på å ta vare på deg selv. Vet at det ikke er så enkelt, men prøv.

Du kan være sykemeldt i inntil 1 år, og hvis du da ikke er frisk nok til å gå tilbake i jobb så kan du søke om AAP (Arbeidsavklaringspenger) Jeg tenker at det bare må ta den tiden det tar for at du skal klare og gå tilbake i jobb. Men, du må ikke si opp jobben din, for da vil du få karensuker når du sier opp selv, og har ikke krav på f.eks dagpenger. Behold jobben din da denne er din økonomiske trygghet - selv om du ikke skal tilbake til den jobben. 

Håper legen din tar tak i dette og at du blir henvist til psykolog. 

Tusen takk! Det hjelper så innmari å snakke ut om det. Jeg har holdt det «skjult», eller for meg selv i over 1 år, og det var først forrige uke jeg innså hvor ødelagt jeg hadde blitt. Brøt ut i tårer i flere timer og klarte ikke å slutte. Prøvde meg på jobb dagen etterpå, men alle kunne se og merke tristheten og tomheten i meg. All livsglede sugd ut. Ingenting igjen. Jeg får ikke til å fokusere på å ta opp matte, som jeg sliter enormt med og har eksamen i vår.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Det hjelper så innmari å snakke ut om det. Jeg har holdt det «skjult», eller for meg selv i over 1 år, og det var først forrige uke jeg innså hvor ødelagt jeg hadde blitt. Brøt ut i tårer i flere timer og klarte ikke å slutte. Prøvde meg på jobb dagen etterpå, men alle kunne se og merke tristheten og tomheten i meg. All livsglede sugd ut. Ingenting igjen. Jeg får ikke til å fokusere på å ta opp matte, som jeg sliter enormt med og har eksamen i vår.

Det er klart du blir preget av å bli mobbet. Du vil ikke få det bedre av å være borte fra jobb en liten stund, men må bare komme deg bort fra den plassen. Men, husk at du ikke må si opp stillingen din enda. 

Jeg skjønner også at du har holdt det skjult og ikke snakket med noen om det. Er helt vanlig, vi skammer oss jo - selv om vi ikke skal gjøre det.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart du blir preget av å bli mobbet. Du vil ikke få det bedre av å være borte fra jobb en liten stund, men må bare komme deg bort fra den plassen. Men, husk at du ikke må si opp stillingen din enda. 

Jeg skjønner også at du har holdt det skjult og ikke snakket med noen om det. Er helt vanlig, vi skammer oss jo - selv om vi ikke skal gjøre det.

Jeg skal selvfølgelig ikke si opp. Jeg tenkte å si opp først, men snakket med familie og de sa jeg aldri måtte finne på å si opp. Jeg er avhengig av lønn, og er egentlig derfor jeg ikke har sagt opp før. Men, sjefen min er virkelig noe for seg selv, kald, følelsesløs, og gjør av og til ulovlige ting. Kan han sparke meg om han får vite at jeg har sykemeldt meg? Og om han gjør det, får jeg fortsatt penger?

• Liker 1
Skrevet

Å bli seksuelt trakassert er straffbart. At de klår på deg og dere bør du anmelde til politiet. 

Og så skal du selvsagt sykemelde deg. Og si opp jobben og snakke med en advokat for å rette erstatningssøksmål mot arbeidsgiver. 

Anonymkode: ac175...2cf

• Liker 7
Skrevet

Du skal ikke holde ut klåing. Herregud. Som det blir sagt over. Dette er straffbart. 

Anonymkode: 24bde...f57

• Liker 1
Skrevet

Denne bedriften og disse folkene må stoppes. Hvor mange unge kvinner skal de få ødelegge før noen stopper dem?

Hvilket land er de fra?

Anonymkode: 24bde...f57

• Liker 3
Skrevet

Fuck de tullingene der! Skjønner ikke hvordan det går an! Ja du bør absolutt bli sykmeldt, og prøve å finne en måte å slutte på! Du burde også kontakte Arbeidstilsynet. Dette er helt uakseptabelt! Og ikke noe du skal holde ut med! Håper ting blir bedre for deg❤️❤️
kanskje får du nyttig info her:

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/mobbing/

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...