Gå til innhold

Røking inne, moren er rådvill.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Det er ei i nær familie som har 3 barn. Mannen hennes røyker inne, hun blir dårlig og lufter ofte. Hun vet at det ikke er bra for barna å bo i et hjem det røkes og hun vet skadeeffektene av passiv røyking. Mannen hennes hører ikke på henne, og hun sliter å få han til å slutte. Han røyker visst en pakke om dagen. 

Hun fortalte meg det idag, at han spiser så lite mat og hun må kaste, fordi han heller røyker og tar seg en kaffe fremfor middag. 

At et annet familiemedlem har sagt til han at han burde gå ut å røyke istede mtp barna, hjelper ikke. Han sier han vet, men gjør ingenting med det. 

Hun spør meg om råd, men jeg aner ikke. Hvis man vet om at det er skadelig for barna, hvorfor er det så vanskelig å gå ut av huset å røyke?

Hva gir han en wake up call?

Noen av barna har allergi og hudproblemer, så røykingen gjør det ikke bedre akkurat.

Jeg vil gjerne hjelpe, men her er jeg rådvill. Har noen vært i samme situasjon før og hva kan sette en stopper for dette? 

Anonymkode: f9dfe...864

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett mannen på dør.

Anonymkode: faaa9...62f

• Liker 9
Skrevet

Er han veldig dominerende og hun kuet siden hun ikke setter foten ned? For om hun ikke er det så klarer jeg ikke å se hvorfor hun ikke stiller krav om å gå ut.

Anonymkode: 41dfd...750

• Liker 11
Skrevet

Det er faktisk ulovlig. Og omsorgssvikt i mine øyne.

En bekymringsmelding til bv hadde gjerne fått "mannen" til å forstå alvoret?

• Liker 15
Skrevet

Om det hadde vært min mann hadde det vært rett ut. Skammelig oppførsel.

Så det får være ditt råd til henne.

Anonymkode: 68cf0...924

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, sirenas skrev:

Det er faktisk ulovlig. Og omsorgssvikt i mine øyne.

En bekymringsmelding til bv hadde gjerne fått "mannen" til å forstå alvoret?

Det er ikke ulovlig. Norske lover sier at alle barn har rett på røykfritt miljø, men det blir ingen sanksjoner mot de som røyker inne. Og om røyking inne alene vil bli undersøkt av bv? Kunne jo hørt med henne.. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han veldig dominerende og hun kuet siden hun ikke setter foten ned? For om hun ikke er det så klarer jeg ikke å se hvorfor hun ikke stiller krav om å gå ut.

Anonymkode: 41dfd...750

Ikke noe særlig, bare lat. For å være ærlig synes jeg ikke hun sier ifra ordentlig nok. Hun blir totalt overkjørt, hun kan rope og skrike, men ingen gidder å høre etter. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om det hadde vært min mann hadde det vært rett ut. Skammelig oppførsel.

Så det får være ditt råd til henne.

Anonymkode: 68cf0...924

Jeg hadde ikke taklet det nei. Skilsmisse sitter dypt inne, men hun har vurdert å ta med seg barna til hjemlandet så han skal forstå.. 

• Liker 1
Skrevet

Hun kan ta med barna og bo et annet sted fram til han skjerper seg. Også sende bekymringsmelding til bv på han. 

jeg hadde forlatt fyren, enkelt og greit. 

Anonymkode: 02846...b1c

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun kan ta med barna og bo et annet sted fram til han skjerper seg. Også sende bekymringsmelding til bv på han. 

jeg hadde forlatt fyren, enkelt og greit. 

Anonymkode: 02846...b1c

Sjæl.. Mannen min røkte før vi traff hverandre, men det er dealbreaker inne. Hører forrige århundre til. 

• Liker 1
Skrevet

Be henne gro en hjerne. Rådvill, faktisk. 

Anonymkode: 8a6e9...149

• Liker 3
Skrevet

Herregud for en patetisk mann.

Kan jo være verdt å forsøke BV, kanskje han får seg en støkk. Det regnes kanskje ikke som alvorlig omsorgssvikt men han utsetter jo barna for helseskade på daglig basis, det vil jeg mene er omsorgssvikt.

Setter han seg helt på bakbeina og hun ikke vil bryte med ham så kan man kanskje sette av ETT enkelt rom i huset (lengst unna de andre) som kan være mannens kontor og som kan være det eneste rommet han kan røyke i. 

Anonymkode: d06ce...8a9

• Liker 3
Skrevet

Snakk med barnevernet. Barnevernlovens §1 1. Ledd sier at barnet skal sikres mot forhold som kan skade deres helse og utvikling. Når en forelder røyker inne og barnet sliter med astma er det helt på sin plass at de kommer å tar noen alvorsord med far siden ingenting annet ser ut til å fungere. 

Anonymkode: 467cd...666

• Liker 8
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke taklet det nei. Skilsmisse sitter dypt inne, men hun har vurdert å ta med seg barna til hjemlandet så han skal forstå.. 

Hun kan kanskje flytte ut, å flytte til et annet land er overdrevet. 

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor er de fra?

Anonymkode: eadaf...094

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulovlig. Norske lover sier at alle barn har rett på røykfritt miljø, men det blir ingen sanksjoner mot de som røyker inne. Og om røyking inne alene vil bli undersøkt av bv? Kunne jo hørt med henne.. 

Ikke noe særlig, bare lat. For å være ærlig synes jeg ikke hun sier ifra ordentlig nok. Hun blir totalt overkjørt, hun kan rope og skrike, men ingen gidder å høre etter. 

Det er ulovlig å utsette barn for omsorgssvikt selv om såpass mange i Norge gjør det at verken politi eller barnevern rekker ta unna andre enn de aller, aller verste. Som din «bekjente». Sånn går det når kvinner læres opp til at det viktigste i livet deres er å formere seg, velger en slask som er villig uten kvalitetskontroll og så setter i gang å poppe ut unger uten noen plan for det videre.

Hun får ta seg på tak og få seg en jobb og tjene nok til å flytte seg og ungene ut. Det er så enkelt. Alternativt kan hun saldere ungenes håp om en ordentlig fremtid og ok livskvalitet. For samfunnet spiller det ikke all verdens rolle. For de som bryr seg om ungene (om noen) bør det spille en rolle.

Anonymkode: 93e67...986

• Liker 2
Skrevet

Mye hysteri her inne. Mannen bes røyke ute, problem løst.

Anonymkode: 96c67...bbb

• Liker 2
Skrevet

Som barnevernansatt så kan jeg si en ting og det er at om den eneste bekymringen er at det røykes inne så gjør vi ingenting med meldingen. 

Anonymkode: cdc3f...711

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen barnevernssak. 

Skrevet

Takk for svar alle sammen, vet godt at det ikke er noe bv sak, og jeg er helt enig i at det egentlig er omsorgssvikt, hun får bare prøve å si sterkere ifra.. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna kan hun ikke ta med seg ut av landet permanent. Det er kidnapping. 

Anonymkode: faaa9...62f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...