Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har fått AAP og har begynt på tiltak som AFT og ARK samtidig. Gjennom nevropsykologiske undersøkelse har de funnet ut har jeg har alltid hatt læringsvansker, som førte til min sosial angst. Jeg er ganske sikkert på at jeg en viss arbeidskapasitet, men er ikke sikkert på hvor mye jeg klare å jobbe før min læringsvansker, sosial angst og depresjon gå utover meg.  

Det jeg lurer på er om det er noe som har hatt lignende situasjoner og hvordan det løste seg? eller om noen har noe råd?

Jeg tenker at min læringsvansker er noe som kan ikke bli bedre av og det gjør at min sosial angst kommer til å fortsette. Så kanskje deltid ufør og tilrettelegging i arbeid hadde vært en bra alternativ hvis det var mulig. Jeg skjønner det er ikke jeg som bestemmer, men de spør ofte hva jeg egentlig vil også. 

Anonymkode: dbd3f...a60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ARK er jo veldig gode på kartlegging og finne ut hva som er best å gjøre videre. AFT er gode på å starte rolig og gjerne i skjermede omgivelser også øke forsiktig. På den måten så finner de ut hva du klarer og hva du ikke klarer. AFT er jo et langvarig tiltak, så de er grundige og gir (som regel) grundige rapporter til Nav. Et tips er å tenke over hva du vil og vise interesse, for dette blir det også skrevet om i rapporten. Det kommer deg til gode senere.

Lykke til!

Anonymkode: 00a97...a79

Skrevet (endret)

Endret av Shinyclothing
skrev på feil sted
Skrevet (endret)

.

Endret av Shinyclothing
feil
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

ARK er jo veldig gode på kartlegging og finne ut hva som er best å gjøre videre. AFT er gode på å starte rolig og gjerne i skjermede omgivelser også øke forsiktig. På den måten så finner de ut hva du klarer og hva du ikke klarer. AFT er jo et langvarig tiltak, så de er grundige og gir (som regel) grundige rapporter til Nav. Et tips er å tenke over hva du vil og vise interesse, for dette blir det også skrevet om i rapporten. Det kommer deg til gode senere.

Lykke til!

Takk for svaret.
Jeg føle at ARK hadde veldig god forståelse på mine problemer. Men jeg er litt urolig på AFT, når min veileder er helt ny og har vært sykemeld flere ganger som varte 2-3 uker i 3 måneder. 

Skrevet
1 minutt siden, Shinyclothing skrev:

Takk for svaret.
Jeg føle at ARK hadde veldig god forståelse på mine problemer. Men jeg er litt urolig på AFT, når min veileder er helt ny og har vært sykemeld flere ganger som varte 2-3 uker i 3 måneder. 

ARK er en del av Nav og de ansatte der er gjerne spesialpedagoger eller har helseutdanning. Det er bra du møter forståelse. 

Det er ikke heldig at du har en veileder som har vært syk flere ganger. Det kan du ta opp enten med Nav veilederen din eller vikar-veilederen din i AFT tiltaket, slik at du kan få en som er mer stabil. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har fått AAP og har begynt på tiltak som AFT og ARK samtidig. Gjennom nevropsykologiske undersøkelse har de funnet ut har jeg har alltid hatt læringsvansker, som førte til min sosial angst. Jeg er ganske sikkert på at jeg en viss arbeidskapasitet, men er ikke sikkert på hvor mye jeg klare å jobbe før min læringsvansker, sosial angst og depresjon gå utover meg.  

Det jeg lurer på er om det er noe som har hatt lignende situasjoner og hvordan det løste seg? eller om noen har noe råd?

Jeg tenker at min læringsvansker er noe som kan ikke bli bedre av og det gjør at min sosial angst kommer til å fortsette. Så kanskje deltid ufør og tilrettelegging i arbeid hadde vært en bra alternativ hvis det var mulig. Jeg skjønner det er ikke jeg som bestemmer, men de spør ofte hva jeg egentlig vil også. 

Har du gått lenge på AAP? Har du vært i jobb tidligere? Tenker at hvis du har vært på AAP en stund, så har det kanskje vært litt fokus på hva du kunne tenke deg og jobbe med? Hvor gammel er du? Spør om det fordi hvis du er ung, så kan det virke som at du gir opp for fort, men har du passert eks 55, så er det mye verre å skulle begynne å trene opp lærevansker. 

Jeg kjenner meg igjen ang det at det første spørsmålet fra Nav ofte er "Hva tenker du ang arbeid?" Jeg går i traumebehandling på DPS og klarer ikke å tenke så langt som til jobb enda, og blir stresset over at Nav spør om det. 

Nå er jeg såpass ny i Nav systemet at jeg ikke vet hva AFT og ARK er, så der kan jeg ikke uttale meg. 

Når det gjelder ufør, så må Nav åpne opp for det, for sender du søknad uten at Nav har foreslått det, så vil du garantert få avslag. 

Anonymkode: 98233...15b

Skrevet

Super kur mot sosial angst å jobbe med andre da, stå på😀

Skrevet

Sosial angst høres som et fryktelig tynt grunnlag å basere uføretrygd på. Hvordan skal du da bli friskere mener du? Eksponering er det eneste som fungerer.

Anonymkode: 3c28d...58c

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du gått lenge på AAP? Har du vært i jobb tidligere? Tenker at hvis du har vært på AAP en stund, så har det kanskje vært litt fokus på hva du kunne tenke deg og jobbe med? Hvor gammel er du? Spør om det fordi hvis du er ung, så kan det virke som at du gir opp for fort, men har du passert eks 55, så er det mye verre å skulle begynne å trene opp lærevansker. 

Jeg kjenner meg igjen ang det at det første spørsmålet fra Nav ofte er "Hva tenker du ang arbeid?" Jeg går i traumebehandling på DPS og klarer ikke å tenke så langt som til jobb enda, og blir stresset over at Nav spør om det. 

Nå er jeg såpass ny i Nav systemet at jeg ikke vet hva AFT og ARK er, så der kan jeg ikke uttale meg. 

Når det gjelder ufør, så må Nav åpne opp for det, for sender du søknad uten at Nav har foreslått det, så vil du garantert få avslag. 

Jeg er ikke så gammel, men aldri tenkt på trene opp læringsvansker. Når ingen av lege eller psykologer som har nevnt til meg at det var en mulighet til det. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så gammel, men aldri tenkt på trene opp læringsvansker. Når ingen av lege eller psykologer som har nevnt til meg at det var en mulighet til det. 

Hva mener du med læringsvansker da? Er det sånn att du ikke klarer å lære å stable varer i butikk?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Sosial angst høres som et fryktelig tynt grunnlag å basere uføretrygd på. Hvordan skal du da bli friskere mener du? Eksponering er det eneste som fungerer.

Anonymkode: 3c28d...58c

Skjønner at mange har ikke forståelse på hvorfor min læringsvansker og sosialangst vil gjøre det vanskelig for meg på jobb. Det tok 30 år for meg å ha en forståelse på det selv, med hjelp av psykologer og tester osv. Men hvor mye jeg virkelig klare å jobbe, det er det vi holder på å finne ut hos Nav. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

....

Endret av Shinyclothing
.
Skrevet
3 minutter siden, Loff77 skrev:

Hva mener du med læringsvansker da? Er det sånn att du ikke klarer å lære å stable varer i butikk?

Jeg lurer også på det med lærevansker innebærer. Man kan jo få tilrettelagt arbeid, og hvis man ikke får jobb i en vanlig bedrift/ butikk så kan man vel få noe hos eks Asvo, Fretex og lignende steder. Jo yngre man er, jo vanskeligere er det å få uføretrygd hvis man har arbeidsevne. 

Skrevet
Akkurat nå, Shinyclothing skrev:

Har hatt flere jobb med andre mennesker, resultat var depresjon og avskjed. 

Da får man behandling da og blir frisk så går man på jobb igjen, man skal ikke bli ufør for depresjoner, utbrenthet, angst, osv osv

Skrevet
5 minutter siden, Loff77 skrev:

Da får man behandling da og blir frisk så går man på jobb igjen, man skal ikke bli ufør for depresjoner, utbrenthet, angst, osv osv

Det høres veldig enkelt ut, men det er nok ikke bare å bli frisk og gå på jobb. Psykisk sykdom er lunefull og uforutsigbar.

Før jeg selv ble psykisk syk, så trodde jeg også at det bare var å skjerpe seg eller få behandling. Men jeg ser jo nå at så enkelt er det ikke. Men nå nærmer jeg meg 60, og det settes nok ikke igang så mye tiltak for å få meg ut i jobb i noen få år som det gjør for en som er ung og egentlig har 30-40 yrkesaktive år igjen. 

• Liker 2
Skrevet
Just now, Loff77 said:

Det er alltid første målet hvis det er mulig 😃
Jeg forstå at du synes de med angst, depresjoner og den type av psykiske lidelser har ikke rett til ufør. Jeg sier ikke at jeg rett til det heller, men det er mange i Norge som har fått ufør på grunn av angst og depresjoner. Det er lett å dømme andre når man  ikke sliter med det selv. 

Jeg kan ha full forståelse for at jeg har gjort det selv. ❤️ 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det høres veldig enkelt ut, men det er nok ikke bare å bli frisk og gå på jobb. Psykisk sykdom er lunefull og uforutsigbar.

Før jeg selv ble psykisk syk, så trodde jeg også at det bare var å skjerpe seg eller få behandling. Men jeg ser jo nå at så enkelt er det ikke. Men nå nærmer jeg meg 60, og det settes nok ikke igang så mye tiltak for å få meg ut i jobb i noen få år som det gjør for en som er ung og egentlig har 30-40 yrkesaktive år igjen. 

Takk at du skrev det. 
Begynner nesten å få mer angst av å skrive her, når målet var det motsette 😃

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det er nok ikke bare bare å bli frisk, men man har også ett eget ansvar for å bli frisk eller frisk nok til å kunne jobbe. Man blir jo i hvert fall ikke frisk av å sitte hjemme alene på trygd. Nå tenker jeg særlig på ungdommen som er i ferd med å sprenge uføreskalaen helt. De må få skikkelig behandling og komme seg ut i arbeidslivet igjen så fort som mulig, jo lenger de er utenfor jo sykere blir de. Norge kan jo ikke fortsette slik da er det snart ikke penger igjen til de virkelige syke

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid første målet hvis det er mulig 😃
Jeg forstå at du synes de med angst, depresjoner og den type av psykiske lidelser har ikke rett til ufør. Jeg sier ikke at jeg rett til det heller, men det er mange i Norge som har fått ufør på grunn av angst og depresjoner. Det er lett å dømme andre når man  ikke sliter med det selv. 

Jeg kan ha full forståelse for at jeg har gjort det selv. ❤️ 

Jeg bare synes det må gis skikkelig behandling, tror ikke folk blir friskere av å gå hjemme alene, heller tvert i mot. Ufør kan kanskje virke greit der og da men vi lever stadig lengre og mennesker trenger utfordringer og å gjøre noe som betyr noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...