AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Noen bøker ser jeg meg en gang at ikke er noe for meg. Anonymkode: b5fb7...fcc 3
Daria Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Til en viss grad gjør jeg jo det - plukker jeg opp en bok jeg ikke vet noe om er det omslag og baksidetekst som avgjør om jeg får lyst til å lese den eller ikke. Forlaget velger ikke omslag på måfå, det sender signaler om hvilken målgruppe de ser for seg at den vil appellere til. 6
burgut Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg går av og til inn for å bare plukke en vilkårlig bok,ikke lese bakpå heller. Jeg vet at jeg går glipp av mye ved å velge bort mye utifra coveret. Men noen bøker styrer man jo bare unna når man ser coveret. Personlig liker jeg ofte bøker uten cover. Tar det ofte av på mine egne bøker,synes de er finere uten.
Gjest Frankenstein1 Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 Bøker med coverbilde av mennesker bakfra er en helt egen sjanger 😂
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 9 minutter siden, Frankenstein1 skrev: Bøker med coverbilde av mennesker bakfra er en helt egen sjanger 😂 Litt samme sjanger som instagrambilder av damer som ser ned i bakken
Ullvott Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 11 minutter siden, Frankenstein1 skrev: Bøker med coverbilde av mennesker bakfra er en helt egen sjanger 😂 Ha ha, ja! Samme med tittel skrevet i løkkeskrift, de kalles ikke løkkeskriftromaner for ingen ting. Jeg sliter også med bøker med et enslig tre på coveret. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #8 Skrevet 25. oktober 2020 Ja. De du har bilder av ts, er bøker jeg også unngår. Jeg leste Det Lille pianohuset som er i samme gate, utrolig kjedelig bok. Så ja, jeg ser på coveret og leser bakpå. Men jeg har allikevel gjort mange tabber, så kanskke jeg skal begynne å gi tilfeldige bøker en sjanse Anonymkode: cccf8...d72 1
Million Skrevet 25. oktober 2020 #9 Skrevet 25. oktober 2020 (endret) Jeg gjør nok det. Orker ikke sånne typiske, nyere kioskromaner som har "hemmeligheter fra familiens fortid gjør at de elskende ikke kan få hverandre" bøker. I flere år fikk jeg Lucinda Riley bøker av en venninne i julegave. Jeg la dem på haug i et bokskap, og så, etter noen år, kastet jeg alle sammen ulest. Ville ikke si det til henne, at jeg aldri leste de gyselige bøkene. Endret 26. oktober 2020 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 Elsker Exil-design sine cover! https://www.exil.no Anonymkode: 615d5...c55
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 On 10/25/2020 at 11:54 AM, Million said: Jeg gjør nok det. Orker ikke sånne som har "hemmeligheter fra familiens fortid gjør at de elskende ikke kan få hverandre" bøker. I flere år fikk jeg Lucinda Riley bøker av en venninne i julegave. Jeg la dem på haug i et bokskap, og så, etter noen år, kastet jeg alle sammen ulest. Ville ikke si det til henne, at jeg aldri leste de gyselige bøkene. Uff! Jobber i bokhandel og det er så mange som kjøper bøker i gave uten å ta hensyn til mottaker. Så bortkastet! Anonymkode: 615d5...c55
Rumle Skrevet 28. oktober 2020 #13 Skrevet 28. oktober 2020 Klart det, alt betyr jo noe i den avgjørelsen? Cover, tittel, hvordan forlaget omtaler boken, anmeldelser, andre omtaler. Det er så mange små avgjørelser man tar før man bestemmer seg for en bok nesten utrolig at man finner noe å lese i det hele tatt 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #14 Skrevet 28. oktober 2020 On 10/26/2020 at 3:04 PM, AnonymBruker said: Uff! Jobber i bokhandel og det er så mange som kjøper bøker i gave uten å ta hensyn til mottaker. Så bortkastet! Anonymkode: 615d5...c55 Enig. Om man ikke vet hva mottakeren ønsker seg så burde man velge inn noe litt mer trygt enn en tilfeldig bok. Det krever innsats å lese en bok så mottakeren leser ikke boken om han/hun ikke er interessert. Anonymkode: 4b68e...cf0
kvikksand9 Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 Selvfølgelig. Det er ikke tilfeldig hvordan et cover ser ut.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 Jeg jobber i forlag og jeg dømmer også det jeg leser utifra omslaget (det norske ordet for cover, forresten). Det er jo et eget team som sitter med dette, og de peiler seg inn på et segment. Jeg kan ofte se at denne boken ikke er noe for meg, og ofte har jeg rett. Sånn sett synes jeg ikke uttrykket "judge a book by its cover" er det beste. Det finnes mange eksempler på urettferdige fordommer, men bokomslag er som regel ikke blant dem. Anonymkode: 945d9...52f 1
bundaberg Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 (endret) Ikke nå lengre. Liker designet og fargene på de fleste bokcovere men igjen jeg leser få bøker. Endret 3. november 2020 av bundaberg
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #18 Skrevet 3. november 2020 Njææ, kun de såkalte husmorromanene. Ellers leser jeg alltid om bøker på nett, leser en bok av en forfatter, og betiller flere bøker av forfatteren osv. Og elsker de gode gamle bøkene uten forside. Anonymkode: a094c...f70
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #19 Skrevet 3. november 2020 Nei. Jeg bestemmer meg alltid for å lese en bok før jeg ser omslaget. Men jeg dømmer nok mennesker etter «omslaget». Anonymkode: aa99f...dd4
Gjest Saph Skrevet 3. november 2020 #20 Skrevet 3. november 2020 Tja. Innimellom kjøper jeg bøker kun fordi omslaget er pent. Selv om det er en bok jeg allerede eier, og ikke liker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå