Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et vertikaldelt hus, og fikk nye naboer i sommer. Et ungt par, under 30 begge to. Jeg er atskillig eldre. De fremsto som hyggelige begge to, og vi snakket litt sammen da de flyttet inn. Jeg har nok  ingenting til felles med dem, mest pga alder, så i hverdagen nøyer jeg meg med et hyggelig "Hei" når jeg ser dem på felles gårdsplass.

Helt fra de flyttet inn, hørte jeg at de ropte/kjeftet til hverandre, verandadørene sto åpen i sommer, så umulig å  ikke overhøre. Det har eskalert så vanvittig. De står på gårdsplassen og roper og kjefter på hverandre, jeg hører dem  ofte om natta, seinest natt til i går kl. 04.30. De skjeller hverandre ut, smeller med utgangsdøra så hele huset rister, vrenger bil ut av gårdsplassen så grusen spruter, De krangler på et nivå som nå gjør at jeg tenker at det er rett før det blir tydd til fysisk vold. Hun hyle-hulker, han kjefter eller så kjefter hun og han brøler tilbake. Det er et sabla leven. Etter  nok en episode på gårdplassen, sa jeg faktisk i fra på en så hensynsfull måte som mulig, at hele nabolaget hørte dem, og at de nok burde gå inn når de skulle snakke sammen. Ja, jeg brukte ordet snakke sammen. Men det var hinsides brøling som foregikk. Det er utrolig ubehagelig å være ufrivillig vitne til dette, og som sagt, det er på et nivå som nå tilsier at jeg antar at det kommer til å bli tydd til fysisk vold.

For orden skyld, det er IKKE lytt her, de forrige naboene hadde barn, og jeg hørte ingenting til dem når de var inne. Jeg har jo sagt fra at de bør snakke inne, men jeg hører dem jo. Kan jo ikke si at de ikke får krangle inne heller... Så hva f...gjør jeg med dette? Ringe politiet og melde fra om mulig partnervold/husbråk?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vær så snill og si fra til noen. Det kan godt henne hun/en av dem, er i samme situasjon som jeg har vært, og jeg hadde vært sjeleglad om noen sa fra.

Har du noen gang sett henne på egenhånd? Hvordan er hun da? Jeg ville vært litt på vakt, kanskje hun trenger hjelp til å komme seg ut av dette. Jeg var så manipulert og hjernevasket, samtidig som jeg var ekstremt redd. Jeg gråt hver eneste dag, og ja, noen gang hylte jeg tilbake, men det hjalp jo ingenting. Livet mitt har blitt helt ødelagt på lang sikt på grunn av mine opplevelser, og en av grunnene til det var fordi det ikke var noen andre der som forstod, "plukket meg opp" og fikk meg ut.

Anonymkode: a8eb9...776

• Liker 12
Skrevet

Synes helt ærlig du kan begynne å ringe politiet ja. Hver gang. Så om det blir skikkelig ille en gang så kommer kanskje politiet. 

Anonymkode: 2eccf...971

• Liker 8
Skrevet

Kan du prøve å snakke med jenta en dag hun er hjemme alene? Spørre henne hvordan hun egentlig har det?

Men jeg ville også ha ringt politiet neste gang det skjer. Så får de seg kanskje en oppvekker. Det høres absolutt ikke greit ut for noen!

Anonymkode: 55cf7...147

• Liker 5
Skrevet

04.30 om natta hadde jeg ringt politiet, uansett hva slags type bråk det handlet om. 

Anonymkode: 70ef8...c9a

• Liker 12
Skrevet

Ja gi beskjed. Jeg var i et voldelig forhold med en psykopat i 1-2 år, før det måtte 6 politifolk for å hente meg ut. Etter dette fikk jeg vite av naboene at de viste hva som foregikk. Det at naboene mine viste hva som foregikk men ikke gjorde noe  var mer sårende enn selve det å være i et voldelig forhold.

Jeg var flere ganger på legevakten også pga skadene han påførte meg,  uten at noen tok meg til siden og spurte om jeg hadde det bra. 

Som et offer fra et voldelig forhold er det vanskelig å be om hjelp, man er psyket ned til bare en skall av seg selv. vell og merke, jeg skrek også tilbake mot min voldsmann og jeg prøvde å forsvare meg for viste innerst inne at det ikke var riktig, men så begynner man etter hvert å lure på om man fortjener det. Kanskje det er faktisk min feil at han er slik. 

Om du skjenner på magefølelsene at dette ikke er bra så kontakt noen! ring politiet, snakk med dem. Er ikke alltid politiet er så flink heller til å gripe inn og de trenger at folk maser nok for å forstå alvoret 

Anonymkode: e789c...29a

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja gi beskjed. Jeg var i et voldelig forhold med en psykopat i 1-2 år, før det måtte 6 politifolk for å hente meg ut. Etter dette fikk jeg vite av naboene at de viste hva som foregikk. Det at naboene mine viste hva som foregikk men ikke gjorde noe  var mer sårende enn selve det å være i et voldelig forhold.

Jeg var flere ganger på legevakten også pga skadene han påførte meg,  uten at noen tok meg til siden og spurte om jeg hadde det bra. 

Som et offer fra et voldelig forhold er det vanskelig å be om hjelp, man er psyket ned til bare en skall av seg selv. vell og merke, jeg skrek også tilbake mot min voldsmann og jeg prøvde å forsvare meg for viste innerst inne at det ikke var riktig, men så begynner man etter hvert å lure på om man fortjener det. Kanskje det er faktisk min feil at han er slik. 

Om du skjenner på magefølelsene at dette ikke er bra så kontakt noen! ring politiet, snakk med dem. Er ikke alltid politiet er så flink heller til å gripe inn og de trenger at folk maser nok for å forstå alvoret 

Anonymkode: e789c...29a

Kjenner meg så veldig igjen i det du skriver her...Blir fortsatt kvalm bare av tanken på de tingene jeg opplevde, og for meg var det ikke bare en gang. Tre forskjellige forhold opplevde jeg dette i. Heldigvis var det ikke så mye ren fysisk vold for meg, ja bortsett fra noen ganger og det å bli tatt kvelertak på så jeg nesten døde...

Skrevet (endret)
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner meg så veldig igjen i det du skriver her...Blir fortsatt kvalm bare av tanken på de tingene jeg opplevde, og for meg var det ikke bare en gang. Tre forskjellige forhold opplevde jeg dette i. Heldigvis var det ikke så mye ren fysisk vold for meg, ja bortsett fra noen ganger og det å bli tatt kvelertak på så jeg nesten døde...

Skjønner ikke.. Det er jo ren fysisk vold om noen tar kvelertak? 

Edit: Så nå det stod «så mye». Uff!!

Endret av Kenelz
Skrevet

Vær så snill å ring politiet når dette skjer! Jeg var i et slikt forhold, og vi skrek til hverandre, men når han slo meg skrek jeg ikke høyt «ikke slå meg» etc. Du aner ikke hva som egentlig foregår. Kanskje de bare skriker og krangler, men kanskje en av partene utøver vold mot den andre. 

ingen kontaktet politiet for meg, men «alle» visste. Han er i dag dømt for 10 år med vold og tre drapsforsøk.  Vær så snill å ring politiet!

Anonymkode: d3551...d4b

• Liker 3
Skrevet (endret)
På 23.10.2020 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Kan du prøve å snakke med jenta en dag hun er hjemme alene? Spørre henne hvordan hun egentlig har det?

Men jeg ville også ha ringt politiet neste gang det skjer. Så får de seg kanskje en oppvekker. Det høres absolutt ikke greit ut for noen!

Hmm. Litt rart at du peker automatisk ut jenta som offeret her når det virker mer ut som om det er han som kan være det. 

Synes TS burde ta praten med de andre naboene om hvordan de evt bør gå frem. 

Vil legge til at grunnen til at jeg tenker han kan være offeret er at de venninnene jeg har hatt i løpet av livet som har gjort slik, de har vært voldelige mot sine menn. 

Endret av Forundret..
  • Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, Forundret.. skrev:

Hmm. Litt rart at du peker automatisk ut jenta som offeret her når det virker mer ut som om det er han som kan være det. 

Synes TS burde ta praten med de andre naboene om hvordan de evt bør gå frem. 

Hvorfor tror du det er han? Mine forrige naboer kunne sagt akkurat det samme, og det var ikke jeg som var voldelig mot han i hvert fall. Der var det ingen som ringte, jeg hadde bare flaks en vinternatt jeg trodde jeg skulle bli drept og stakk av, for da var ble jeg plukket opp av en politistudent som skjønte greia og fikk overtalt meg til å gå en gang for alle.

Synes du skal ringe politiet neste gang, TS, i verste fall skjer det ingenting, i beste fall hjelper du noen ut av et grusomt forhold.  

Anonymkode: e4bd8...c1a

• Liker 1
Skrevet

Nabone mine ringte poliitiet når jeg og en "eks" var i samme situasjon. Glad for det, for han var jo voldelig

• Liker 2
Skrevet

Jeg har samme opplevelse som flere andre her i tråden, og mitt største ønske var at noen skulle ringe politiet. Jeg hadde ikke sjans til å komme meg ut av leiligheten eller bruke telefonen når han fikk sinneutbrudd.

At naboene både hørte (og visste!) har gjort det mye vanskeligere for meg å gjenvinne selvrespekten i etterkant.

TS trenger ikke å ha noen teori om hvem som mishandler hvem - det holder lenge å ringe politiet neste gang det skjer, og fortelle at du er bekymret fordi du ofte hører høylytt krangling og at forholdet fremstår som usunt / ustabilt. 

Anonymkode: 6283e...244

• Liker 3
Skrevet

Takker for skikkelig gode tilbakemeldinger og synspukter, kvinneguiden er GULL! Jeg er faktisk mest bekymret for han, men det spiller sånn sett ingen rolle, det de holder på med er ikke sunt for noen av dem.

De startet på nytt på fredagskvelden på gårdsplassen med roping frem og tilbake, men da de så meg i vinduet gikk de inn. Og da ble det stille. Neste gang, ja, da ringer jeg politiet!

• Liker 5
Skrevet
On 10/23/2020 at 2:45 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor må jenta nødvendigvis ha det verst? Hilsen kvinne.

Anonymkode: 19630...d99

• Liker 3
Skrevet

Du må ringe politiet. Hver gang. Du må si ifra. Enten den ene eller begge to er i et voldelig forhold. De har det trolig bedre uten hverandre. At de mangler såpass skikk at de lager scenene sine utenfor hvor alle kan se og høre dem, sier mye om dem. Men da er det også lettere å avsløre. Hvis de trives med å krangle med hverandre, så kan de gjøre det et sted hvor ingen andre hører på dem. Grensen mellom psykisk vold og fysisk vold er veldig tynn. Det de driver med er psykisk vold mot hverandre. Om det er fysisk vold i bildet allerede, er vanskelig å si.

Men de må besinne seg og begynne å oppføre seg. Er det såpass høyt konfliktnivå i forholdet, er det trolig best at de går hver til sitt. 

Du nevnte ikke barn, så jeg håper de ikke har barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...