AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #21 Skrevet 23. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men timene til mannen til ts er tatt ut i overtid. Da kan han ikke få fri i tillegg. Anonymkode: 1dc25...782 Han kan om arbeidsgiver gir han lov men da må dette jobbes inn igjen. Man tar forresten ikke ut timene i overtid. Man tar ut enten lønn+overtidstillegg eller kun overtidstillegg. Anonymkode: 7c7ca...a83
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #22 Skrevet 23. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Eh nei det er ikke vanlig med FASTLønn. jeg har FASTlønn og får samme lønn enten jeg jobber full uke eller halv uke. Timene går på flexkonto så om jeg tar meg fri i to dager så må jeg selvsagt jobbe inn disse to dagene men jeg blir ikke trekt i lønn. Anonymkode: 7c7ca...a83 Du skjønner vel at dette er viktig...? TS sier ikke noe om å jobbe inn igjen timer. Har man fastlønn så får man betalt det samme hver måned men det står da i kontrakten hvor mange timer (eller hvor mange %) man jobber hver måned (eller hver uke). Arbeid som er overtid skal man få overtidsbetalt for. Avspaserer man en dag må man enten bli trukket i lønn eller jobbe det inn igjen på forhånd eller etterpå (forskjellige arbeidsgivere har forskjellig system her, hos oss får vi ikke lov til å avspasere hele dager før vi har brukt opp all ferien vår feks). Hos oss kan vi også velge å få bare utbetalt overtidstillegget og avspasere timene. Så om vi jobber 4 timer overtid kan vi enten få betalt 4 * (timeslønn*1,5) eller avspasere 4 timer og få betalt 4 * (timeslønn*0,5) (om tillegg er 50% - timeslønn er noe de har regnet ut basert på fastlønn og kontraktsfestet arbeidstid) Som andre sier så har mannen din rett på ferie hvert år som han tar ut, enten 4+1, 5 eller 6 uker (varierer men 4+1 er det minste som er lovbestemt). Spør ham hvorfor han ikke kan bruke av feriedager istedet for å ta permisjon med lønn? Eller hvorfor han ikke kan ta noe av overtiden inn på avspasering istedet? Det har jo ikke økonomisk noe å si da men kan jo være greit tilfelle arbeidsgiver ikke vil gi fri uten lønn. Anonymkode: 35ef5...810 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #23 Skrevet 23. oktober 2020 Det er også mange arbeidsgivere som ikke lar deg avspasere på forhånd, kun etter at avspaseringstimer er opparbeidet. Hos oss er det fleksibelt så jeg kan avspasere mandag og så jobbe inn de 8 timene resten av uken, men hos min samboer så får de kun avspasere om de har +timer registrert i systemet feks fra tidligere overtidsjobbing eller at de bare har jobbet ekstra uten at det var pålagt overtid (da får man gjerne avspasere men får ikke overtidstillegg - det må være pålagt overtid for at man skal ha krav på tillegg) Anonymkode: 35ef5...810
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #24 Skrevet 23. oktober 2020 Jøss, det er mange som øser ut svar uten å ha snøring på hva de snakker om. Som noen prøver å si: Har mannen fått utbetalt overtidstimene + overtidstillegget har han ikke krav på mer. Har mannen fått utbetalt overtidstillegget, men ikke timene kan han avspasere disse (men dette må stå i arb.avtalen og arb.giver har styringsrett på når disse timene kan avspaseres) I følge ferieloven har alle krav på 4 uker og 1 dag ferie, og man har kun lov til å overføre to av disse ukene til neste år. Har man avtale om fem uker ferie (slik de fleste har nå), kan man overføre de to ordinære ukene + de fire avtalefestede dagene. Her har også arbeidsgiver styringsrett på når ferien skal tas, men alle ansatte har krav på tre uker sammenhengende ferie mellom 01. juni og 30. september. Anonymkode: b14e5...fae 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #25 Skrevet 23. oktober 2020 Hadde vært sykt digg da om fastlønn betydde at man bare kunne jobbe når man ville for man fikk samme lønn uannsett 😄 Men hovedessensen er jo at med fastlønn så har du likevel lovet å jobbe et visst antall timer i måneden og jobber du mindre enn det blir du trekt i lønnen. Anonymkode: 35ef5...810 1
Loff77 Skrevet 23. oktober 2020 #26 Skrevet 23. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde vært sykt digg da om fastlønn betydde at man bare kunne jobbe når man ville for man fikk samme lønn uannsett 😄 Men hovedessensen er jo at med fastlønn så har du likevel lovet å jobbe et visst antall timer i måneden og jobber du mindre enn det blir du trekt i lønnen. Anonymkode: 35ef5...810 Som særskilt uavhengig stilling kan jeg nettop det😀
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #27 Skrevet 23. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Skjønner ikke logikken. Han får betalt overtid OG du forventer han skal ha betalt fri? Anonymkode: 0972d...c3f Han får IKKE betalt overtid. Anonymkode: 4c3d0...4c0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #28 Skrevet 23. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen har fastlønn, og får dermed mer betalt når han jobber overtid. Han jobber i snitt 50 timer i uka- så ikke veldig mye overtid.... Men om han kanskje 2 dager i året skal ha fri en fredag siden vi skal på hytta så blir han trekt i lønn, da får han ikke betalt for den dagen. Jævla rart system synes jeg. Hva tenker dere? Bør ikke han da bare ha fri med betalt? Tar ut kun 3 uker ferie på sommer og kanskje et par dager i romjula.... Anonymkode: 4c3d0...4c0 Jeg ser jeg skrev FEIL!! Han får ikle betalt for overtid- derfor jeg synes det er merkelig at når han skal ha fri en dag og jobber 10-15 timer overtid hver uke må bli trekt i lønn. Altså han har samme lønn om han jobber 37,5 timer i uka eller 50 timer. Beklager feil!!! TS Anonymkode: 4c3d0...4c0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #29 Skrevet 23. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser jeg skrev FEIL!! Han får ikle betalt for overtid- derfor jeg synes det er merkelig at når han skal ha fri en dag og jobber 10-15 timer overtid hver uke må bli trekt i lønn. Altså han har samme lønn om han jobber 37,5 timer i uka eller 50 timer. Beklager feil!!! TS Anonymkode: 4c3d0...4c0 Men det kommer jo an på hvilken type jobb han har og hva arbeidsavtalen sier. Hvis han har en vanlig stilling har han jo krav på overtidsbetaling ved arbeid utover AML grenser. Men man kommer ingen vei ved å være snill. Anonymkode: ee88f...f7c
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #30 Skrevet 24. oktober 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen har fastlønn, og får dermed mer betalt når han jobber overtid. Han jobber i snitt 50 timer i uka- så ikke veldig mye overtid.... Men om han kanskje 2 dager i året skal ha fri en fredag siden vi skal på hytta så blir han trekt i lønn, da får han ikke betalt for den dagen. Jævla rart system synes jeg. Hva tenker dere? Bør ikke han da bare ha fri med betalt? Tar ut kun 3 uker ferie på sommer og kanskje et par dager i romjula.... Anonymkode: 4c3d0...4c0 Han har rett på 5 uker ferie. Han må sjekke med lønnskontoret om hvorfor han blir trekt siden han bare har tre uker ferie i året. Anonymkode: eebb6...489
Glitnir Skrevet 24. oktober 2020 #31 Skrevet 24. oktober 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser jeg skrev FEIL!! Han får ikle betalt for overtid- derfor jeg synes det er merkelig at når han skal ha fri en dag og jobber 10-15 timer overtid hver uke må bli trekt i lønn. Altså han har samme lønn om han jobber 37,5 timer i uka eller 50 timer. Beklager feil!!! TS Anonymkode: 4c3d0...4c0 Men er dette en lederstilling som gjør at han er fritatt for arbeidstidsbestemmelsene, eller er han uten ledende eller selvstendig ansvar?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #32 Skrevet 25. oktober 2020 On 10/23/2020 at 1:51 PM, Kristin70 said: Dette stemmer ikke. Du har krav på overtid når du jobber mer enn avtalt arbeidstid. Avtalt arbeidstid fremgår av arbeidsavtalen. Det er unntak for arbeidstakere i ledende eller særlig uavhengig stilling. Det er mulig å ha overtid innbakt i lønna jo. Også uten at man har ledende eller særlig uavhengig stilling. Quote Arbeidsgiver og arbeidstaker kan avtale et fast tillegg i lønnen som skal dekke opp for overtidsarbeid. Da må det komme klart fram hva som er vanlig lønn og hva som er overtidsbetaling. Avtalt overtidsbetaling må minst dekke lovpålagt overtidsbetaling https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ Anonymkode: 4f3a7...06e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #33 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg skjønner ikke helt hva problemet ditt er TS... Mannen din får overtidsbetalt når han jobber overtid, men blir trekt i lønn dersom han ar fri de samme timene han har jobbet overtid. Det er jo helt riktig det? Han kan ikke forvente at han skal både få betalt for de ekstra timene i tillegg til å kunne avspasere de. Typisk så er det to alternativer når man jobber overtid: 1. Du får betalt i form av ekstra lønn for de ekstra timene 2. Du får ikke betalt mer, men du kan ta fri fra jobb de tilsvarende timene du har jobbet ekstra, uten å bli trukket i lønn Du kan ikke forvente å få begge deler. Anonymkode: ef4f0...f5a
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #34 Skrevet 25. oktober 2020 ikke veldig mye overtid, bare 13 timer overtid i snitt pr uke? 😮 Det tilsvarer at han faktisk jobber i en 134,67 % stilling i snitt. Men nei, man har ikke krav på fri med lønn selv om man jobber mye overtid eller har fast lønn. Man kan forhandle seg fram til avspaseringsavtaler, bruke feriedager, eller andre avtaler med arbeidsgiver. Anonymkode: b71de...c4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå