AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Mannen har fastlønn, og får dermed mer betalt når han jobber overtid. Han jobber i snitt 50 timer i uka- så ikke veldig mye overtid.... Men om han kanskje 2 dager i året skal ha fri en fredag siden vi skal på hytta så blir han trekt i lønn, da får han ikke betalt for den dagen. Jævla rart system synes jeg. Hva tenker dere? Bør ikke han da bare ha fri med betalt? Tar ut kun 3 uker ferie på sommer og kanskje et par dager i romjula.... Anonymkode: 4c3d0...4c0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Hvorfor i alle dager skal han ha betalt for de dagene han ikke er på jobb..? Om han tar fri, skal han ta ferie, eller selvsagt trekkes i lønn. Anonymkode: f3e0d...638 9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 Han kan vel ta det som feriedager. Anonymkode: 9c034...f73 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 Hæ? Skjønner ikke logikken. Han får betalt overtid OG du forventer han skal ha betalt fri? Anonymkode: 0972d...c3f 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 Om han ikke har feriedager til gode, eller fleksitid som han kan ta ut, så blir han selvfølgelig trukket i lønn for de dagene han ikke er på jobb. Anonymkode: 31e89...011 1
Loff77 Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 Hvis man ønsker å avspasere er det vanlig å kun få utbetalt overtidstillegget for timene det gjelder og så avspasere time mot time. Hvis han tar ut både lønnen og overtidstilleget så er han jo allerede kompensert 140%(150) 3
Apis Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 Har han feriedager eller avspasering til gode? Vis ikke så blir han selvsagt trukket i lønn.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #8 Skrevet 23. oktober 2020 ah igjen kommer disse hyttefolk med gråtinga si Anonymkode: c5360...bc8 2
Kristin70 Skrevet 23. oktober 2020 #9 Skrevet 23. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Tar ut kun 3 uker ferie på sommer og kanskje et par dager i romjula.... Anonymkode: 4c3d0...4c0 Hvis han har vanlig 5 ukers ferie, har han jo 8 dager ferie til gode, hvis han ikke har mer enn lovbestemt 4+1 har han fremdeles feriedager nok til å ta fri to fredager.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 Tipper ts skriver feil i hi. Når man har fastlønn har man IKKE betalt overtid. Dvs at eventuell overtid er innbakt i fastlønn. Dette er lov, og veldig vanlig. Det er også vanlig, med mindre det finnes timebank el.l at man blir trukket for de dagene man tar fri, enn så urettferdig det føles. Om ikke ts sin mann er fornøyd med lønnsordningen bør han klage på denne, og eventuelt få innført en personlig ordning med mulighet for avspasering de få dagene han drar på hytta. Ts; din mann har uansett rett på 4 uker og 1 dag ferie, dvs 25 virkedager. Lørdager regnes også som virkedager. Jobber han i bedrift med tariff så er det 5 uker (man-fre). Disse dagene forsvinner ikke selv om han har har fastlønn, og er lovfestet. Han kan derfor med god samvittighet kreve å ta ut disse dagene. Anonymkode: d35d5...35f 3
Kristin70 Skrevet 23. oktober 2020 #11 Skrevet 23. oktober 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: Tipper ts skriver feil i hi. Når man har fastlønn har man IKKE betalt overtid. Dvs at eventuell overtid er innbakt i fastlønn. Dette er lov, og veldig vanlig. Anonymkode: d35d5...35f Dette stemmer ikke. Du har krav på overtid når du jobber mer enn avtalt arbeidstid. Avtalt arbeidstid fremgår av arbeidsavtalen. Det er unntak for arbeidstakere i ledende eller særlig uavhengig stilling. 16
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #12 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tipper ts skriver feil i hi. Når man har fastlønn har man IKKE betalt overtid. Dvs at eventuell overtid er innbakt i fastlønn. Dette er lov, og veldig vanlig. Det er også vanlig, med mindre det finnes timebank el.l at man blir trukket for de dagene man tar fri, enn så urettferdig det føles. Om ikke ts sin mann er fornøyd med lønnsordningen bør han klage på denne, og eventuelt få innført en personlig ordning med mulighet for avspasering de få dagene han drar på hytta. Ts; din mann har uansett rett på 4 uker og 1 dag ferie, dvs 25 virkedager. Lørdager regnes også som virkedager. Jobber han i bedrift med tariff så er det 5 uker (man-fre). Disse dagene forsvinner ikke selv om han har har fastlønn, og er lovfestet. Han kan derfor med god samvittighet kreve å ta ut disse dagene. Anonymkode: d35d5...35f Vel, det kan umulig stemme. Jeg har fastlønn og får overtidsbetalt om jeg ønsker det, eller om jeg tar ut fri for det. Kan også velge delt betalt og delt fri. Anonymkode: 31e89...011 6
newman01 Skrevet 23. oktober 2020 #13 Skrevet 23. oktober 2020 49 minutter siden, Kristin70 said: Dette stemmer ikke. Du har krav på overtid når du jobber mer enn avtalt arbeidstid. Avtalt arbeidstid fremgår av arbeidsavtalen. Det er unntak for arbeidstakere i ledende eller særlig uavhengig stilling. Det er en sannhet med ganske stor moderasjon. Kanskje det er slik i teorien, men praksis er det utrolig mange som har "særlig uavhengige stillinger". Eller så blir man "oppfordret" til å ta avspasering fremfor overtidsbetaling.
Kristin70 Skrevet 23. oktober 2020 #14 Skrevet 23. oktober 2020 15 minutter siden, newman01 said: Det er en sannhet med ganske stor moderasjon. Kanskje det er slik i teorien, men praksis er det utrolig mange som har "særlig uavhengige stillinger". Eller så blir man "oppfordret" til å ta avspasering fremfor overtidsbetaling. For å ha en særlig uavhengig stilling må det stå i arbeidsavtalen, og så må vilkårene i arbeidsmiljøloven være oppfylt. Jeg vet det er en del som utnytter dette, men uansett er hovedregelen etter loven og for de fleste arbeidstakere at arbeid ut over fast arbeidstid skal kompenseres med overtid. Overtid skal være pålagt av leder, mens det å arbeide ekstra for å få fleksitid må ikke være pålagt- Mange arbeidstakere ønsker fritid fremfor overtidsbetaling. 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #15 Skrevet 23. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager skal han ha betalt for de dagene han ikke er på jobb..? Om han tar fri, skal han ta ferie, eller selvsagt trekkes i lønn. Anonymkode: f3e0d...638 Eh nei det er ikke vanlig med FASTLønn. jeg har FASTlønn og får samme lønn enten jeg jobber full uke eller halv uke. Timene går på flexkonto så om jeg tar meg fri i to dager så må jeg selvsagt jobbe inn disse to dagene men jeg blir ikke trekt i lønn. Anonymkode: 7c7ca...a83
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #16 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om han ikke har feriedager til gode, eller fleksitid som han kan ta ut, så blir han selvfølgelig trukket i lønn for de dagene han ikke er på jobb. Anonymkode: 31e89...011 Det er Inge selvfølge. Jeg har fastlønn både i nåværende jobb og i tidligere jobb. Ble aldri trekt i lønn for å ta fri men jeg måtte selvsagt jobbe dette inn igjen Anonymkode: 7c7ca...a83
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #17 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tipper ts skriver feil i hi. Når man har fastlønn har man IKKE betalt overtid. Dvs at eventuell overtid er innbakt i fastlønn. Dette er lov, og veldig vanlig. Det er også vanlig, med mindre det finnes timebank el.l at man blir trukket for de dagene man tar fri, enn så urettferdig det føles. Om ikke ts sin mann er fornøyd med lønnsordningen bør han klage på denne, og eventuelt få innført en personlig ordning med mulighet for avspasering de få dagene han drar på hytta. Ts; din mann har uansett rett på 4 uker og 1 dag ferie, dvs 25 virkedager. Lørdager regnes også som virkedager. Jobber han i bedrift med tariff så er det 5 uker (man-fre). Disse dagene forsvinner ikke selv om han har har fastlønn, og er lovfestet. Han kan derfor med god samvittighet kreve å ta ut disse dagene. Anonymkode: d35d5...35f Feil. Jeg har overtidsbetalt når jeg jobber overtid selvsagt. Er ingen som har «bakt» inn overtid i fastlønn med mindre du er leder og det står spesifikt i kontrakten. Med mindre arbeidsgiver bryter arbeidsmiljøloven Anonymkode: 7c7ca...a83 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #18 Skrevet 23. oktober 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det kan umulig stemme. Jeg har fastlønn og får overtidsbetalt om jeg ønsker det, eller om jeg tar ut fri for det. Kan også velge delt betalt og delt fri. Anonymkode: 31e89...011 Om du ønsker det? Overtidstillegget SKAL betales ut uansett hva. Timelønna/fastlønna derimot kan avspaseres. Tar du derimot ut både lønna+overtidstillegget så blir det ingenting til avspasering. Anonymkode: 7c7ca...a83 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #19 Skrevet 23. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh nei det er ikke vanlig med FASTLønn. jeg har FASTlønn og får samme lønn enten jeg jobber full uke eller halv uke. Timene går på flexkonto så om jeg tar meg fri i to dager så må jeg selvsagt jobbe inn disse to dagene men jeg blir ikke trekt i lønn. Anonymkode: 7c7ca...a83 Men timene til mannen til ts er tatt ut i overtid. Da kan han ikke få fri i tillegg. Anonymkode: 1dc25...782 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #20 Skrevet 23. oktober 2020 29 minutter siden, newman01 skrev: Det er en sannhet med ganske stor moderasjon. Kanskje det er slik i teorien, men praksis er det utrolig mange som har "særlig uavhengige stillinger". Eller så blir man "oppfordret" til å ta avspasering fremfor overtidsbetaling. Hva arbeidsgiver oppfordrer til skal arbeidstakere drite i. De har krav på å få overtidstillegget men timelønna kan de bestemme at du skal avspasere. Men selve overtidstillegget kan de ikke nekte deg. At arbeidstakere finner seg i slikt forstår jeg ikke Anonymkode: 7c7ca...a83 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå