AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg har de siste 10 årene slitt med veldig mye flashback, søvnvansker og har fått problem med nærhet til ektemann, og er blitt veldig forknytt sexuelt. Flashbackene er bilder og følelser av meg som har ufrivillig sex med andre. På steder jeg ikke kan huske, mennsker jeg ikke kan huske. Jeg gjør ikke motstand, men er helt lammet. Og det er mange forskjellige, altså ikke bare en episode. Jeg mistenker at jeg har blitt sexuelt traumatisert, og at det av en eller annen merkelig grunn påvirket meg først mange år senere. Hendelsene må ha funnet sted før jeg traff mannen min, mest sansynlig i 20-årene. Jeg ønsker å få sexlivet mitt tilbake, og ikke være så følelsesmessig avstumpet i forhold til mannen min. (Jeg takler f.eks. ikke oralsex lenger, verken gi eller få. 😞 ) Er det noen som har erfaringer, evt kan anbefale meg selvhjelps-litteratur? Det plager meg ikke så veldig mye i hverdagen, kun noen ganger når jeg skal sove (særlig etter at jeg og mannen har hatt sex), og flashbackene kan dukke opp f.eks når jeg kjører bil. Jeg klarer å riste det av meg, men det er jo ekstremt ubehagelig når det kommer. Det verste er at jeg ikke fungerer sexuelt lenger. Anonymkode: 65eaa...615
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Hvordan har du fått denne mistanken? De færreste «glemmer» traumatiske hendelser. Anonymkode: 71e4b...b69 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan har du fått denne mistanken? De færreste «glemmer» traumatiske hendelser. Anonymkode: 71e4b...b69 Pga flashbackene, minner som dukker opp, de vonde følelsene. Mener du at det ikke er mulig å fortenge det etterpå, for så at det dukker opp senere? Ts Anonymkode: 65eaa...615
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 Det er ikke uvanlig at man glemmer traumatiske opplevelser som har skjedd. Dette er en forsvarsmekanisme. Har du snakket med noen om hva du opplever? Anonymkode: b9761...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 Det hjelper nok ikke kun med selvhjelps bøker om du har fortrengt overgrep. Ta kontakt med fastlege og be om henvisning til psykolog. Evt Dixi og be om å få prate med noen. Anonymkode: b222f...1e1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 Den eneste selvhjelpen som fungerer her, er å skaffe kyndig hjelp utenifra. Kontakt fastlege, psykolog etc. De vil hjelpe deg til å takle dette. Både her og nå, og i det lange løp. Anonymkode: 3cb89...a9a
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke uvanlig at man glemmer traumatiske opplevelser som har skjedd. Dette er en forsvarsmekanisme. Har du snakket med noen om hva du opplever? Anonymkode: b9761...b5d Har så vidt nevnt deg for mannen min. Han begynte jo å lure når jeg endret adferd... 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det hjelper nok ikke kun med selvhjelps bøker om du har fortrengt overgrep. Ta kontakt med fastlege og be om henvisning til psykolog. Evt Dixi og be om å få prate med noen. Anonymkode: b222f...1e1 Jeg har virkelig ikke lyst til å ta dette med en terapeut, går det ikke an å prøve på egen hånd? Kanskje stikker det ikke så dypt, siden det tok så lang tid før jeg fikk reaksjoner? Anonymkode: 65eaa...615
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #8 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg lurer på om slike tråder som dette er sponset av psykologisk forening for å skremme folk til å gå i behandling for ingenting, for å tenke at kanskje har jeg også fortrengte minner som kan dukke opp når som helst. Det går jo ikke an å totalt glemme slike ting. Anonymkode: 53019...c31 1
-Titania- Skrevet 23. oktober 2020 #9 Skrevet 23. oktober 2020 Det høres jo ut som om det kunne vært lurt å nøste mer i hva dette egentlig handler om. Hvordan tenker du å finne ut det, uten hjelp utenfra? 1
Silva Pluvialis Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om slike tråder som dette er sponset av psykologisk forening for å skremme folk til å gå i behandling for ingenting, for å tenke at kanskje har jeg også fortrengte minner som kan dukke opp når som helst. Det går jo ikke an å totalt glemme slike ting. Anonymkode: 53019...c31 Det går an å fortrenge jo om man er et lite barn når overgrepene skjer, eller om man blir utsatt for voldtekt i bevisstløs tilstand, med mye alkohol innblandet eller i søvne.
Silva Pluvialis Skrevet 23. oktober 2020 #11 Skrevet 23. oktober 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.10.2020 den 12.54): Hvordan har du fått denne mistanken? De færreste «glemmer» traumatiske hendelser. Anonymkode: 71e4b...b69 Det er veldig vanlig, jo. Traumatiserte mennesker har ofte symptomer, men ikke minner. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
MuffinStud Skrevet 23. oktober 2020 #12 Skrevet 23. oktober 2020 Heldigvis er sexlivet ansett som en del av din helse og du kan snakke med din lege og få henvisninger. Selvfølgelig mulig at du har fortrengt noe, eller det kan være ting du konstruerer. Tanker kan være opphav til følelser og følelser kan være opphav til tanker. Heldigvis trenger du ikke ha fasitsvarene for å gjøre noe med det. Uansett foranledning, sitter du i dag som den du er og har en "stein i skoen" som kan komme lettere ut med hjelp enn med uten. Kontakt fastlegen. Fokuser på symptomene og ikke kvie deg for å snakke om detaljer med din lege. De har hørt det meste før. Du blir henvist til en psykolog/DPS og kan få hjelp til å komme videre. Hvorvidt du har opplevd noe så dramatisk som det du skisserer, er umulig for oss andre å si. Men i det daglige er vi vante til at vår følelse er proporsjonalt til det vi har opplevet. I den tankerekken er det lett å dra slutningen at "siden jeg har så uforholdsmessig sterk følelse tilknyttet noe, så må det være en uforholdsmessig graverende årsak". Hodet vårt fungerer ikke slik, dessverre. Mange opplever fornedrende å komme til psykolog og har, i mangel av et bedre ord, prestisje investert i alvorlighetsgraden til sin rot-årsak, og dermed blir utålmodig over hvor "trivielle" ting psykologen vil snakke om. Så det kan være lurt å ikke tviholde på din egen tolkning av ditt problem. Det er kan tross alt være nettopp det tankemønsteret som du opplever begrensninger igjennom og som du i bunn og grunn ønsker å bli ledet ut av.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #13 Skrevet 23. oktober 2020 Det er litt dumt å repetere det andre har sagt her, men om det er det som skal til; Gå til legen. Dette må du snakke med noen profesjonelle om. Det er det eneste rådet du skal ta med deg her fra KG. Anonymkode: 044b4...9b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå