Gå til innhold

Nepotisme og kameraderi i kommunale stillinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette virkelig utbredt i Norge, eller er det bare noen småkommuner som opplever slikt? 

Anonymkode: 56ce2...8fa

Skrevet

Jeg opplever at det er utbredt når det gjelder lederstillinger på alle nivåer. Jeg har jobbet i flere bydeler i Oslo, aldri i en småkommune. 

Anonymkode: d43f9...f02

Skrevet

Dessverre er kameraderi veldig utbredt i det offentlige og burde vært et større tema i samfunnsdebatten. 

Anonymkode: 4bd46...ef2

• Liker 1
Skrevet

Tror det gjelder både i store og små kommuner. Jeg jobber i en liten kommune, og det siste året har det vært veldig mange inhabile ansettelsesprosesser. Allikevel går alle igjennom. Det er virkelig ikke mangel på andre kvalifiserte søkere heller, mtp. hvor mange som har blitt permittert eller mistet jobben under pandemien. Vi har fått betraktelig flere søkere nå enn tidligere, allikevel går jobben til "han som var visst i samme omkrets som sjefen".

Men jeg ser jo også at det skjer i Oslo også, ref. Omsorgsbygg-saken.

https://www.nrk.no/norge/omsorgsbygg-saken_-kommunetopp-far-advarsel-etter-ansettelser-av-datter_-svigersonn-og-forlover-1.14831057

Anonymkode: 123d3...5ba

Skrevet

I staten har vi et ansettelsesråd, som har siste ordet i saken. Når vi sender inn en innstilling, så følger jo ansettelsesrådet forslagene våre 95% av tiden, men det hender faktisk at rådet kan overkjøre oss - dersom de ser at prosessen har vært for dårlig fra vår side. Du kan si at rådet både dobbeltsjekker søkerne, samt om vi har fulgt prosedyrene. 

Mange mener at dette er et veldig rigid system, og at det til syvende og sist er vi i de lokale kontorene som bør få bestemme hvem vi jobber med, basert på intervjuene...men samtidig er det fint å vite at man har et temmelig objektiv organ som kan overse det tekniske. 

Har hørt skrekkhistorier fra kommunale ansettelser, der ledelsen har bestemt seg på (eksterne) kandidater før stillingene i det hele tatt har blitt lyst ut, og således har utarbeidet jobbannonsen for å matche CV til deres kandidater. Barn av kolleger som får jobber over en lav sko, og danker ut eksepsjonelt kvalifiserte kandidater. 

Min eneste erfaring med å søke på kommunal stilling var dette: Jeg (Relevant Mastergrad + erfaring) søkte på en rådgiverstilling i kommunen - det var da to stillinger ute. Stillingen fikk tre søkere, der de to andre søkerne verken oppfylte krav om utdannelse, eller hadde erfaring. 

Jeg hørte aldri fra kommunen, og de to andre fikk jobbene. Første og siste gang jeg søkte på stilling der. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt skrekkhistorier fra kommunale ansettelser, der ledelsen har bestemt seg på (eksterne) kandidater før stillingene i det hele tatt har blitt lyst ut, og således har utarbeidet jobbannonsen for å matche CV til deres kandidater. Barn av kolleger som får jobber over en lav sko, og danker ut eksepsjonelt kvalifiserte kandidater. 

Tror ikke det bare er skrekkhistorier, tror det er relativt vanlig. Selv jobber jeg i staten og fikk jobben etter at stillingsannonsen ble laget for å passe min jobberfaring. Kun en stilling var lyst ut, men arbeidsgiver sa at om det skulle være en søker som mer kvalifisert enn meg så var arbeidsgiver villig til å ansette begge. Så jeg var nærmest garantert jobben. 

Selvsagt supert for meg, men surt for de som aldri kommer på innsiden. 

Anonymkode: aa31d...19b

• Liker 1
Skrevet

Det er nok mye sånt som er ute å går. Jeg får jobb i kommune (kjenner dem ikke fra før) da det ikke er så fryktelig mange som har utdannelsen eller bakgrunn til å jobbe med det jeg gjør. Men med en gang det er kjennskap, som det var i den ene kommunen jeg søkte på, da fikk jeg ikke intervju. 

Anonymkode: 300a9...b92

Skrevet

Ja, det stemmer. 

Anonymkode: 553bd...574

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette virkelig utbredt i Norge, eller er det bare noen småkommuner som opplever slikt? 

Veldig

Skrevet

Alle har nok opplevd det, men jeg har jobbet nærmere 15 år i kommunale virksomheter og i de enhetene jeg har jobbet har de fleste ansettelser IKKE vært av den typen. 

I det private, derimot, er jo nesten alle ansettelser av den typen, og anskaffelser også, bare at der kaller man det "nettverk" og "referanser". 

Anonymkode: 84285...d09

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...