AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Alle snakker om 5g for tiden. Telefonprodusenter, mobilopreatører, media osv. Alle snakker om 5G, og særlig rettet mot forbrukere. Det kan være at 5G er revolusjonerende på noen måter, men skjønner ikke hvorfor det er så revolusjonerende for oss forbrukere. At jeg kan surfe raskere er jo ikke nytt, internett har blitt kontinuerlig raskere siden det ble oppfunnet. Jeg kan ikke huske alt dette oppstyret da 4G ble rullet og jeg kan ikke se at 5G er så eksepsjonelt annerledes. Å gå fra en Toyota Corolla til en Mercedes AMG er en forbedring. Å gå fra hest og kjerre til bil er en revolusjon. 5G virker som det første, men markedsføres som det siste. Anonymkode: f652c...851
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Det er bare raskere nett, det er jo derfor de reklamerer? Anonymkode: 29994...1ad
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 Og det kommer til å bli svindyrt. Norske forbrukere har allerede verdens dyreste mobildata. Og 5G får man bare på egne 5G-abonnement som kommer til å bli dyrt. Mange som kjøper 5G-telefoner tenker ikke på det. Anonymkode: 57322...28a
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 5G er femte generasjon mobilt bredbåndsnett. Økt bredbånd betyr at man kan pakke inn flere signaler, og derfor overføre mer data. For forbrukeren så er ikke det tekniske så veldig viktig, resultatet for deg er økt hastighet. Grunnen til at det har vært så mye oppstyr med 5G, er at folk er langt mer aktive på sosiale medier, og har større arena for ytringer. Man har alltid hatt folk som er motstandere av radiobruk, men det er først nå at hver eneste konspirasjonsteoretiker har en egen plattform. Anonymkode: ee262...0d6 3
Callisto83 Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 For meg holder 4G en god stund til. Det har nok blitt fart på sakene nå som Iphone 12 er lansert. Jeg lurer forresten på hvordan det vil påvirke batteritiden.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #6 Skrevet 24. oktober 2020 17 timer siden, Callisto83 skrev: For meg holder 4G en god stund til. Det har nok blitt fart på sakene nå som Iphone 12 er lansert. Jeg lurer forresten på hvordan det vil påvirke batteritiden. Hva kom først korona eller 5g? 🤔 Anonymkode: 93622...3e1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #7 Skrevet 24. oktober 2020 Selv er jeg aller mest bekymret for hva som skjer når 10g kommer. Anonymkode: 663fd...a1f 1
skrue Skrevet 25. oktober 2020 #8 Skrevet 25. oktober 2020 (endret) Har ingen hast med å få en telefon eller andre ting som kan benytte dette nettverket. 4g er raskt nok for det jeg bruker det til. Pleier å bytte telefon hvert 4. år og holder det denne gangen blir det ikke noe 5g før i 2023 på meg. Uansett pleier jeg å la ting modnes før jeg tar det i bruk. Endret 25. oktober 2020 av skrue
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #9 Skrevet 25. oktober 2020 Oppstyret kommer vel av alle konspirasjonsteoretikerne som tror 5g er en konspirasjon. De mener 5g gjør oss syke gjennom signalene, og at korona kommer av 5g. Noen mener vel også at barnevernet står bak. Friske oppegående mennesker vet at dette ikke er noe annet enn 3g og 4g, bare raskere. Jeg husker da 4g kom også. Det var nok ikke like mye oppstyr rundt det da, men jeg husker jeg ikke skjønte helt poenget med det da jeg opplevde 3g som raskt nok. Jeg tenker det samme om 5g, at 4g er raskt nok, så jeg orker ikke å stresse med å kjøpe ny telefon. Anonymkode: 67c46...95c 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #10 Skrevet 25. oktober 2020 5G blir ikke rulla ut for å gi større båndbredde for mobilbrukere. 5G har store fordeler for diverse sensorer etc som rapporterer data, dette har med responstid å gjøre Anonymkode: 4e303...2a0
Fantorang1 Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 En annen ting er 5G har svært nøyaktig sporing; så nøyaktig at den forteller bak hvilken sofapute nøklene ligger om du har sporingsbrikke på nøkkelknippet. Takler også svært avansert bruk; VR, AR og ultrarask respons i tillegg til svært rask opplevd netthastighet. Nye begrep som XR (Extreme Reality - virkeligshetsnær VR), IoT (internet of things) implementering og AI bruk av internett. Største bakdelen er enda mer info avgis om deg som bruker og dataforbruk som på 4G er ca 3 GB i gjennomsnitt er ca 11 på 5G brukere. Databruken går altså opp med 5G, som igjen betyr dyrere abbonementer og større datapakker, kanskje derfor Telia, Telenor og ICE er så hissig på å selge dette til sine kunder.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 I tillegg til økt hastighet så har 5G diverse teknologiske nyvinninger. For sluttbrukere vil de ikke være synlige, men de gjør det bl.a. lettere og billigere å legge inn sensorer i alskens enheter (brannvarsler, smarthjem og hva det måtte være). De kan også brukes til å få selvstyrende biler til å snakke med hverandre. Da kan de f.eks. dra nytte av hverandres sensordata, og advare hverandre om farer. Anonymkode: 90e2f...da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå