Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 34år som aldri har gjort annet med ansiktshuden enn ansiktskrem fra apotek for fuktighet. Jeg bruker også Epiduo mot akne enkelte steder, som fungerer fint og jeg har lite kviser. Men ser at jeg begynner å få rynker, jeg har en del svarte prikker/hudormer, men blir rød og får infeksjoner om jeg klemmer de ut. Jeg ser grå og gusten ut. Men hvor begynner jeg? Kan ingenting om hudpleie, og føler man blir overfalt og ranet om man ber om råd i butikker... Help!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skin city kan veilede deg :) anbefales veldig

Anonymkode: 31ec7...24f

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skin city kan veilede deg :) anbefales veldig

Anonymkode: 31ec7...24f

Takk for svar! Sjekket nettsiden, og rutinen krevde 10-13 produkter🤯 Jeg kan ikke tro på at det kan være bra for huden med så mye kjemikalier og styr.. Så ønsker helst råd fra privatpersoner som har funnet produkter eller rutiner som gir glød og fin hud😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler:

en god rens (eks cerave)

en peeling (eks The ordinary bha/aHa)

c-vitamin (for eksempel pulveret til The ordinary som du blander i fuktighetskrem)

selvbruningsdråper (eks SE sitt) 

pluss eventuelt: 

niacinamid (Niactil eller The ordinary sitt)

Anonymkode: 5f1d6...0e2

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler:

en god rens (eks cerave)

en peeling (eks The ordinary bha/aHa)

c-vitamin (for eksempel pulveret til The ordinary som du blander i fuktighetskrem)

selvbruningsdråper (eks SE sitt) 

pluss eventuelt: 

niacinamid (Niactil eller The ordinary sitt)

Anonymkode: 5f1d6...0e2

Takk for svar!

Må spørre grunnet min uvitenhet:

Rens, er det for å fjerne sminke? Er det noe man tar på og fjerner igjen?

Hvor ofte peeler man? Tenker på om det er bra for huden på sikt?

Bruker du ingen fuktighetskrem? Jeg blir så tørr om vinteren.. 

Skrevet

En rens som ikke tørker ut huden din er viktig. Også et bha produkt, jeg liker cosrx sin blackhead power liquid, den tilfører fuktighet til huden samt peeler den lett. 

Bruker også niacinamide fra the ordinary.

Har nettopp kjøpt lumene Nordic-c glow nattkrem som foreløpig virker grei, denne skal inneholde c vitamin. Ellers er jeg litt i mellom kremer.. 

Anonymkode: 7dba4...500

Skrevet (endret)

Enig i mye av det AB#4 skriver, men jeg vil fraråde det c-vitaminpulveret fra TO. Du har svært lite kontroll på styrke og pH-verdi når du blander en litt tilfeldig mengde pulver i fuktighetskrem, og kan i verste fall ende opp med en kraftig hudirritasjon. Selv opplevde jeg også at den kombinasjonen av pulver og serum som TO anbefaler på nettsidene sine, oksiderte (=ga misfarging og rar lukt) på huden, så det ble med et par forsøk. 

Ut fra det lille du skriver i HI har du litt fet hud med tendens til kviser og urenheter, stemmer det? Men du blir tørr om vinteren, noe som kan skyldes dehydrering.

"Jobben" til renseproduktet ditt er å fjerne sminke, smuss, overflødig talg, rester av solkrem etc. De andre hudpleieproduktene fungerer best på ren hud, og sminke ser også finere ut på en velpleiet hud. Om du bruker sminke, kan det hende du trenger en egen sminkefjerner først, særlig til øyesminke.

Som AB over her sier, så er det viktig med en rens som ikke tørker ut huden din. Om du bruker uttørkende produkter, vil dette kunne føre til at huden din kompenserer med å produser mer fett/talg, som resulterer i mer kviser og urenheter. CeraVe er et godt forslag, andre renseprodukter du kan vurdere er f.eks. COSRX Low pH Good Morning Gel Cleanser eller Dermalogica Special Cleansing Gel - litt høy pris, men du får 500 ml (0,5 liter)rens, så den holder i månedsvis. Du kan evt kjøpe den i reisestørrelse til kr. 149,- så får du testet ut om du liker den.

C-vitamin er et antioksidant som gjør mye bra for huden, bl.a. stimulerer collagenproduksjon og gir jevnere hudtone og mer glød, så det kan du absolutt inkludere i hudpleierutinen din. Siden du ikke har brukt c-vitamin før, kan det være greit å starte med en mildere variant, f.eks. Sodium Ascorbyl Phosphate, som også er den mest velegnede formen av c-vitamin for fet hud. Serum som inneholder SAP er f.eks. dette fra Dr. Greve og dette fra The Ordinary. Jeg har selv brukt det fra Dr. Greve, og kan anbefale det.

Hvis du vil bruke niacinamid, som også er et antioksidant (vitamin B3) og som hjelper til å balansere oljeproduksjonen, så kan du enten bruke vitamin c og niacinamid annen hver dag i morgenrutinen, eller bruke niacinamid på kvelden de dagene du ikke bruker syre. Alternativt kan du vente 30 minutter etter påføring av vitamin C-serumet før du bruker niacinamid. Produkter å prøve er f.eks. dette fra The Ordinary eller dette fra The Inkey List, som er uten sink. Du kan godt vente til du ser at huden din er komfortabel med de andre produktene før du begynner å bruke niacinamid.

Peeling/eksfoliering er absolutt bra for huden på sikt, så lenge man gjør det på riktig måte. Syreeksfoliering er - tross navnet - mer skånsomt mot huden enn fysisk eksfoliering, og også mer effektivt. Eksfoliering hjelper huden med å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, slik at huden ser friskere og klarere ut. Syreeksfoliering gjør jobben ved å løse opp "limet" (keratinet) som holder de døde hudcellene sammen. Siden du har kviser og sorte prikker, bør du forsøke med BHA (salicylsyre), som virker "inni" porene og løser opp de sorte prikkene som består av talg og døde hudceller. COSRX Blackhead Power Liquid er et godt forslag, du kan også prøve denne masken fra The Ordinary eller dette serumet fra Paula's Choice som du kan kjøpe i prøvestørrelse først. BHA hjelper også til med å forebygge kviser og hudormer og balansere hudens talgproduksjon. Du bør forøvrig ikke klemme ut sorte prikker, det er alt for hardhendt behandling av huden.

Hvis du har funnet en fuktighetskrem som du liker, skal du bare fortsette med den. For å forebygge rynker, bør du også bruke solbeskyttelse hver dag. Med rens, c-vitamin, syre, fukt og solbeskyttelse kan hudpleierutinen din se slik ut:

Morgen: rens - c-vtiamin - fukt - solbeskyttelse

Kveld: sminkefjerner - rens - syreeksfoliering - fukt

Et NB når det gjelder c-vitamin og BHA: Ta en såkalt patch test før du begynner å bruke det, for å sikre at du tåler produktet. Påfør en liten mengde produkt bak kjevebenet og vent i 24 timer. Hvis du ikke får noen negativ reaksjon, kan du bruke produktet i hele ansiktet. Du bør dessuten begynne gradvis, f.eks. 2 ganger i uka med C-vitamin og øke til du kan bruke det hver dag. Syreeksfoliering 1-2 ganger i uka fram til annenhver dag, det er ikke nødvendig å eksfoliere oftere. I begynnelsen bør du prøve å ikke bruke c-vitamin og syre samme dag. Etterhvert som huden din venner seg til produktene, kan du også vurdere å begynne med et retinolprodukt.

Endret av Roci
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En rens som ikke tørker ut huden din er viktig. Også et bha produkt, jeg liker cosrx sin blackhead power liquid, den tilfører fuktighet til huden samt peeler den lett. 

Bruker også niacinamide fra the ordinary.

Har nettopp kjøpt lumene Nordic-c glow nattkrem som foreløpig virker grei, denne skal inneholde c vitamin. Ellers er jeg litt i mellom kremer.. 

Anonymkode: 7dba4...500

Takk for svar! Rent logisk trodde jeg en peeling også renser? 

Skrevet
4 minutter siden, Roci skrev:

Enig i mye av det AB#4 skriver, men jeg vil fraråde det c-vitaminpulveret fra TO. Du har svært lite kontroll på styrke og pH-verdi når du blander en litt tilfeldig mengde pulver i fuktighetskrem, og kan i verste fall ende opp med en kraftig hudirritasjon. Selv opplevde jeg også at den kombinasjonen av pulver og serum som TO anbefaler på nettsidene sine, oksiderte (=ga misfarging og rar lukt) på huden, så det ble med et par forsøk. 

Ut fra det lille du skriver i HI har du litt fet hud med tendens til kviser og urenheter, stemmer det? Men du blir tørr om vinteren, noe som kan skyldes dehydrering.

"Jobben" til renseproduktet ditt er å fjerne sminke, smuss, overflødig talg, rester av solkrem etc. De andre hudpleieproduktene fungerer best på ren hud, og sminke ser også finere ut på en velpleiet hud. Om du bruker sminke, kan det hende du trenger en egen sminkefjerner først, særlig til øyesminke.

Som AB over her sier, så er det viktig med en rens som ikke tørker ut huden din. Om du bruker uttørkende produkter, vil dette kunne føre til at huden din kompenserer med å produser mer fett/talg, som resulterer i mer kviser og urenheter. CeraVe er et godt forslag, andre renseprodukter du kan vurdere er f.eks. COSRX Low pH Good Morning Gel Cleanser eller Dermalogica Special Cleansing Gel - litt høy pris, men du får 500 ml (0,5 liter)rens, så den holder i månedsvis. Du kan evt kjøpe den i reisestørrelse til kr. 149,- så får du testet ut om du liker den.

C-vitamin er et antioksidant som gjør mye bra for huden, bl.a. stimulerer collagenproduksjon og gir jevnere hudtone og mer glød, så det kan du absolutt inkludere i hudpleierutinen din. Siden du ikke har brukt c-vitamin før, kan det være greit å starte med en mildere variant, f.eks. Sodium Ascorbyl Phosphate, som også er den mest velegnede formen av c-vitamin for fet hud. Serum som inneholder SAP er f.eks. dette fra Dr. Greve og dette fra The Ordinary. Jeg har selv brukt det fra Dr. Greve, og kan anbefale det.

Peeling/eksfoliering er absolutt bra for huden på sikt, så lenge man gjør det på riktig måte. Syreeksfoliering er - tross navnet - mer skånsomt mot huden enn fysisk eksfoliering, og også mer effektivt. Eksfoliering hjelper huden med å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, slik at huden ser friskere og klarere ut. Syreeksfoliering gjør jobben ved å løse opp "limet" (keratinet) som holder de døde hudcellene sammen. Siden du har kviser og sorte prikker, bør du forsøke med BHA (salicylsyre), som virker "inni" porene og løser opp de sorte prikkene som består av talg og døde hudceller. COSRX Blackhead Power Liquid er et godt forslag, du kan også prøve denne masken fra The Ordinary eller dette serumet fra Paula's Choice som du kan kjøpe i prøvestørrelse først. BHA hjelper også til med å forebygge kviser og hudormer og balansere hudens talgproduksjon. Du bør forøvrig ikke klemme ut sorte prikker, det er alt for hardhendt behandling av huden.

Hvis du har funnet en fuktighetskrem som du liker, skal du bare fortsette med den. For å forebygge rynker, bør du også bruke solbeskyttelse hver dag. Med rens, c-vitamin, syre, fukt og solbeskyttelse kan hudpleierutinen din se slik ut:

Morgen: rens - c-vtiamin - fukt - solbeskyttelse

Kveld: sminkefjerner - rens - syreeksfoliering - fukt

Et NB når det gjelder c-vitamin og BHA: Ta en såkalt patch test før du begynner å bruke det, for å sikre at du tåler produktet. Påfør en liten mengde produkt bak kjevebenet og vent i 24 timer. Hvis du ikke får noen negativ reaksjon, kan du bruke produktet i hele ansiktet. Du bør dessuten begynne gradvis, f.eks. 2 ganger i uka med C-vitamin og øke til du kan bruke det hver dag. Syreeksfoliering 1-2 ganger i uka fram til annenhver dag, det er ikke nødvendig å eksfoliere oftere. Etterhvert som huden din venner seg til produktene, kan du også vurdere å begynne med et retinolprodukt.

Tusen takk for grundig svar!:)

Når du skriver solbeskyttelse, mener du solkrem da? For det tåler ikke huden min, blir full av kviser og nupper. Men det står på dagkremen min (no4), at det er faktor 15. Er det nok?

Bruker sjelden annen sminke enn maskara. Av og til litt solpudder.

Så man skal rense huden to ganger om dagen? Med syre? Jeg har en litt sånn iboende tanke om at huden blir dårlig på sikt om man styrer for mye med den. Men det er kanskje helt feil?

Skrevet

Jeg gjør det veldig enkelt. Gjorde det mer avansert før med serum osv, men jeg ser at det bare stresser min hud (sensitiv).

Kort sagt gjør jeg slik:

Renser huden morgen og kveld. Bruker en cleanser, smører godt i ansiktet, og fjerner med en myk klut. Gratis fysisk eksfoliering samtidig pga kluten.

Bruker en dagkrem (jeg er glad i Dermalogica). Jeg bruker forøvrig samme på natten, men du kan kjøpe en egen for natt om du vil. Er jeg mye ute i sola har jeg også solkrem, enten i sminken eller faktisk solkrem (men jeg er mye innendørs).

Jeg bruker også en egen krem under øyne. Her bruker jeg Ole Henriksen sine, en blå serie for natten og en banana cream (oransj) for under sminke.

Bortsett fra det så har jeg en skrubb, en maske som gir fukt, og en maske som gir glød. De bruker jeg etter behov, noen uker bruker jeg 1, andre uker 2, og noen ganger ingen :) 

Det er det for min del. Jeg ville ha startet enkelt, og så kan du eventuelt bygge opp. Min daglige rutine krever bare fire produkter, og min "ekstra" krever bare tre til. 

Anonymkode: 68ffe...d35

Skrevet
Akkurat nå, Warum skrev:

Tusen takk for grundig svar!:)

Når du skriver solbeskyttelse, mener du solkrem da? For det tåler ikke huden min, blir full av kviser og nupper. Men det står på dagkremen min (no4), at det er faktor 15. Er det nok?

Bruker sjelden annen sminke enn maskara. Av og til litt solpudder.

Så man skal rense huden to ganger om dagen? Med syre? Jeg har en litt sånn iboende tanke om at huden blir dårlig på sikt om man styrer for mye med den. Men det er kanskje helt feil?

Jeg mener solkrem, ja. Det som er med solbeskyttelse, er at man må påføre en tilstrekkelig mengde flere ganger i løpet av dagen for å oppnå den beskyttelsen som står på pakningen, så i så måte er faktor 15 litt lite. Selv om det er høst nå, så er det likevel slik at de skadelige UVA-strålene (som er hovedårsaken til utvikling av rynker) trenger gjennom både skydekke og vinduer, så jeg tenker at faktor 30 kan være greit. Hvilke solkremer har du prøvd? Det finnes solkremer som passer til fet, sensitiv/reaktiv hud. 

Du skal ikke bruke syre to ganger om dagen - skrev jeg det? Jeg mente to ganger i uka til å begynne med. Syre er forøvrig eksfoliering, ikke rens :) Det er viktig å rense huden for sminke om kvelden, da sminke inneholder en del ingredienser som ikke bør bli liggende på huden over nattten. De er ikke nødvendigvis skadelige, men de tilfører ikke noe heller. Det samler seg dessuten alltid litt smuss og "skitt" (f.eks. fra luftforurensning) på huden i løpet av dagen. Om morgenen er det greit å rense vekk overskuddstalg fra huden, spesielt for deg som har fet/uren hud. Siden det er fett, vil ikke vann være nok til å fjerne det, og såpe blir for uttørkende igjen.

Det er et tankekors, det du skriver om å "styre" for mye med huden. Don't fix it if it ain't broken, heter det jo, så om man har normal hud, bør man være forsiktig. Jeg tenker imidlertid at om man bruker virkestoffer med dokumentert effekt, i passelige doser og ikke for ofte, og ikke minst "lytter" til huden, så vil man i alle fall i prinsippet kunne "hjelpe" huden til å bli den beste utgaven av seg selv for å si det sånn. Jeg kan bare snakke av egen erfaring, men huden min har blitt mye finere etter at jeg begynte å bruke riktige produkter. Men det er en jungel der ute, og det er vanskelig å vite hva som er bra og hva som er mest "hype".

Skrevet

Jeg har veldig lik hud som deg høres det ut som.

Epiduo er, i tillegg til forebyggende mot kviser og akne, anti-aldrende, og kan fint brukes til hele ansiktet dersom du tåler det. Da trenger huden ekstra mye fukt, noe som kan være greit å huske på.

Akkurat nå bruker jeg:

Morgen: rens med vann, niacinamide, fuktighetskrem og solkrem. Tror jeg trenger litt mer fukt når det blir kaldere, og pleier da å bruke fuktserum etter niacinamide.

Kveld: rens med rensebalm, epiduo eller ulike typer serum de dagene jeg ikke bruker epiduo (som regel fuktbaserte fordi huden min alltid skriker etter fukt), fuktighetskrem/nattkrem. Dersom jeg er skikkelig tørr bruker jeg olje under krem.

Har prøvd utrolig mye forskjellig, men ender alltid opp med disse enkle tingene. Har aldri klart å bli venn med verken vitamin C eller syrer, men det er også fordi jeg har følt at epiduo er nok kjemisk peeling for huden min sånn sett. Jeg prøver å venne huden av med den nå (fikk den opprinnelig for plutselig voksenakne som ser ut til å ha gitt seg *bank i bordet*), og kommer da til å prøve meg på BHA igjen.

Må også signere det som Roci over her skriver. Alles hud er forskjellig, og det som funker for én, funker kanskje ikke for nestemann. Det skal en del prøving og feiling til før du lærer huden å kjenne. Nå føler jeg at jeg bruker de produktene som hjelper til med å få min hud til å se best mulig ut.

Skrevet

Tusen takk for gode svar dere! Visste ikke at Epiduo hjalp mot aldring:) Da skal jeg jammen utvide området! Trodde den var dårlig for huden jeg, for den virker så sterk og jeg blir litt tørr av den.

Skrevet
9 timer siden, Warum skrev:

Tusen takk for gode svar dere! Visste ikke at Epiduo hjalp mot aldring:) Da skal jeg jammen utvide området! Trodde den var dårlig for huden jeg, for den virker så sterk og jeg blir litt tørr av den.

Virkestoffet i EpiDuo er adapalene, som er et tredjegenerasjons retinoid. I likhet med andre retinoider (former for A-vitaminsyre) hjelper det mot aldring ved å stimulere hudens egen produksjon av bl.a. collagen og elastin, og har dermed både forebyggende og reparerende virkning.

Adapalene er et aktivt virkestoff og kan derfor potensielt gi hudirrirasjon, derfor er det viktig at du starter gradvis for å tilvenne huden. Ved bruk av retinoider er det viktig med ekstra fukt og bredspektret UV-beskyttelse, ettersom huden blir mer solsensitiv av retinoider. Det samme gjelder forøvrig andre aktive virkestoffer som C-vitamin og syrer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...