Gå til innhold

Hvor gammel er du? Har du hytte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drømmer om hytte på hjemstedet mitt (jeg har ingen å være hos der lenger. Foreldrene mine er døde)

Men per nå har vi ikke råd. Vi er rett under 30, har to små barn og fulle jobber, men vi har huslån osv også. Vi har ca 2 mill i lån. 
Iom at jeg ikke fikk kjøpt barndomshjemmet (og det hadde blitt for stort som hytte uansett) drømmer jeg nå om å bygge ei hytte. 
Men jeg finner ikke hyttetomter noe sted? (Tanken var å kjøpe tomt nå og bygge senere)

Jeg lurer på:

- Hvor finner man hyttetomter?

- Hvor gammel er du og hvor gammel var du da du kjøpte/bygde hytte?

- Hva har du i lån og hva er inntekten deres?

- Hva kostet det å bygge/kjøpe hytte?

Er på luftslottstadiet men du verden jeg skulle gjerne vunnet 6 mill i lotto 

Anonymkode: 14707...154

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

* Vi kjøpte hytte i fjor. Da var vi 35 og 37 år. Kjøpte sammen med søster og svoger, som vi uansett alltid reiser sammen med.

* Hyttetomter eller ferdige hytter finnes vel enklest på finn?

* Vi har 3,9 i lån uten hytte. Samlet inntekt på ca. 1,4 mill.

* Hytta vår er et gammelt hus (kommune uten boplikt) fra 1950-tallet. Kostet ''svimlende'' 840000,- (hytter som fritidsbolig koster fra 2 mill og oppover i kommunen). Delt på to ble det altså 420000,- ekstra i lån for oss. Vi var utrolig heldige som fikk det så lavt. Stort nok for to familier, stor hage, nausttomt. Selv om huset er gammelt var det velholdt og ingen store ting som måtte gjøres med én gang.

Å se om det er boplikt i kommunen du ønsker å ha hytte i er jo en god start. Da har du mulighet til å få mye mer for pengene enn om du kjøper noe som er klassifisert som fritidsbolig. 

Anonymkode: e25e9...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Er i begynnelsen av 40 årene, har en hytte som er arvet, den har verken innlagt vann eller strøm og den har utedo slik en hytte skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 35. Ingen hytte og skal aldri ha heller. Vanvittig dyrt både innkjøp og bruk, man kan sove utrolig mange netter på hotell for det det koster å eie hytte. Uten å ha gjeld til oppover ørene ;) 

Anonymkode: 4e5df...edd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle steder, bare søk opp på finn. Eller hvis det er et sprsielt sted du vil ha hytte, så rris dit, står ofte store skilt der det bygges. ,

Vi var 26 og 27 da vi arvet en ny bygget liten hytte ved sjøen. Men vi har også tilgang til 3 andre hytter som vi kan bruke når vi vil. De er veldig spredt. 

Ingen lån på hytten, men har rundt 3 mill igjen på huset. Vi hadde ikke hatt råd til å kjøpe eller bygge vår egen hytte. 

3 i familien kjøpte seg hytte de siste 3 åreene. 2 bygget fra bunnen av og betalte rundt 3 mill. Den siste kjøpte en gammel en for 1.5 mill. 

Anonymkode: 93afc...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 31 og har hytte og hus. Vi kjøpte hytta for fire år siden. 

Anonymkode: b6db0...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på:

Finn har tomter, du kan og søke vanlige hytter og komme over hytter som kanskje bør rives og settes opp nytt.

Mulig det går an å ta kontakt med hytteutbyggerfirma i området og, men det kommer jo litt an på hvilken type hytte (hvor tett på) man ønsker, de bygger vel ofte felt. Man kan sikkert legge inn annonse hvor man ønsker å kjøpe tomt, mulig en bonde eller noen andre som kan skille ut, men da bør jo planene være mer konkret.

Vi var 36 da vi kjøpte hytte - 40 nå

Vi har ca 4 millioner i lån og inntekten samlet er ca 1,5.

2,85+omkostninger for oss, men det blir litt som "Hvor langt er et tau?". Størrelse, beliggenhet, område, tilkomst, tilstand, fasiliteter  - Veldig mye som kan gjøre at den er billig eller dyr. Det finnes en del hytteleverandører som leverer ferdighytter med pris på alt. Da kommer grunnarbeid og tomt i tillegg.

Vi har sommerhytte med anneks og nøst, ca 100kvm. Innlagt strøm, innlagt vann fra brønn, ikke vannklosett (forbrenningsdo).
Stor tomt, men mange andre hytter som grenser til hverandre. Populært område i nærheten av by.
Hytten er opprinnelig gammel, men er bygget på i flere omganger, kunne brukes på direkten. Vi har gjort ganske mye med den på 4 år som både har kostet og hevet verdien og standard/bruksverdien.

Anonymkode: 51629...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 år, aldri hatt hytte i familien. Eller, mamma skaffet leilighet i syden for noen år siden, men det er en lang flytur, så teller ikke den 😛

Vil gjerne ha hytte en dag, men vokste opp med at vi leide hytter her og der, var koselig😊

Anonymkode: ebf73...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drømmer om hytte på hjemstedet mitt (jeg har ingen å være hos der lenger. Foreldrene mine er døde)

Men per nå har vi ikke råd. Vi er rett under 30, har to små barn og fulle jobber, men vi har huslån osv også. Vi har ca 2 mill i lån. 
Iom at jeg ikke fikk kjøpt barndomshjemmet (og det hadde blitt for stort som hytte uansett) drømmer jeg nå om å bygge ei hytte. 
Men jeg finner ikke hyttetomter noe sted? (Tanken var å kjøpe tomt nå og bygge senere)

Jeg lurer på:

Vi kjøpte tomt til 900.000 i 2011 og hytta var ferdig oppsatt i 2012. Vi var 27 år begge to. Hadde 2,5 i lån, og endte opp på 3,2 etter at hytta var ferdig. Vi brukte feriepenger og oppsparte midler i tillegg. 

Vi bygde med Smartehytter, bygde hyttetypen Smarte50. Utbygger gjorde snekkerarbeidet og grunnarbeidene for oss, og vi tok rør, el, kjøkken, og bad selv. 

Vi hadde begge lønn på ca 450.000 hver, ingen barn på det tidspunktet. Nå er vi 35 år gamle og hytta har steget i verdi til 3mill. Dette er på Sjusjøen, og der har det vært en voldsom vekst i hyttemarkedet. 

Du kan høre med kommunen om de vet om ledige tomter, sjekke på finn.no, eller spørre i avisa om noen ønsker å selge deler av hyttetomta si til dere. 

Endret av *nordby*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Har selvfølgelig sjekket tomter på finn, men det ligger lite tomter ute der. 
Jeg ønsker uansett ikke hytte i ett typisk hyttefelt men litt mer alene. 

ellers takk for svar alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte heller å kjøpe campingvogn. Kjørevogn, slik at vi kan dra akkurat dit vi vil og ikke er bundet til å dra til samme sted hver gang vi har fri.

Anonymkode: 10cba...51f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 31 år, og har ikke hytte. Nå skal det sies at vi bor i Oslo og har nettopp lagt ut x antall millioner for et rekkehus vi de neste årene fort kommer til å måtte 500 000,- for å oppgradere de neste årene, så hyttekjøp ligger evt langt frem i tid. Ingen av våre venner i samme aldersgruppe som heller har tenkt på det selv om inntektsnivået i vennegruppen vår er høyt

Anonymkode: 5b61c...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 år, ingen egen hytte, men har fire stykker i familien med omtrent full tilgang. 👍🏻

Anonymkode: e1e3e...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kontakter på min manns hjemsted som tipset oss når noe kom for salg.

Vi var 35 da vi kjøpte en gammel hytte. Det er meningen at vi skal rive den og bygge ny når vi får råd til det. Tidsperspektiv on 10 år tenker vi.

Vi har nå litt over 3 mill i lån og samlet inntekt noe over 1 mill.

Vi betalte litt under 1 mill. Hytta er nok mindre verdt enn tomten. Den er bygd før krigen og bare egnet til sommerbruk. Har strøm og vann fra brønn. Ikke bad/wc. Opprinnelig var det utedo men da vi kjøpte stedet hadde den blåst ned.

Anonymkode: 1d39f...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 9.20, AnonymBruker skrev:

1. Mange har nevnt Finn, og der finner man mye, men slett ikke alt. Noen steder er annonseringen mye mye enklere: oppslag i området hvor tomtene ligger og liknende. Andre igjen selger tomt hvis noen spør dem, selv om det ikke egentlig var planlagt noen tomt der. Akkurat sistnevnte kan være en litt langdryg prosess pga behov for politisk behandling i den kommunen det gjelder. 

Jeg vil anbefale deg å snakke med folk du kjenner i området, spørre om de vet om tomter til salgs eller om de kjenner grunneiere som kan være interessert i å dele av tomt fra eiendommen sin.

2. Jeg er i førtiårene nå. Vi kjøpte hytte da jeg var 39. 

3. Da vi kjøpte hytta ble vårt totale lån på hus og hytte like under 2 millioner. Total inntekt for oss er ca 1,2 mill, men vi har ingen barn. 

4. Vår hytte kostet 1,4 mill. Det er en hytte uten strøm og vann, men med solcelle, ring hytta varm-løsning, innvendig vanntank med vannpumpe til dusj og håndvask, innvendig bio-do osv. Den er ca 60 m2 og var nesten ny da vi kjøpte den. Jeg regnet på hva det ville kostet oss å kjøpe hyttetomt, opparbeide tomta og få bygget tilsvarende hytte, og for oss lønte det seg å kjøpe "brukt". 

Anonymkode: fa1c8...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 23.10.2020 den 9.20, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på:

på finn

35 år

750 000 lån 420 000 inntekt

1000 000

Anonymkode: b2c02...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 år. Har ikke hytte. Har heller i vokst med hytte. Vi dro heller til utlandet. Har vært i 52 land. 

Anonymkode: c2f13...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34 år og mannen er 37. Vi kjøpte hytte i fjor sommer. Samlet inntekt på ca 1.2 mill, har 2 barn. Har 3,5 mill i lån alt i alt, altså huslån og hyttelån. 

Anonymkode: 7a898...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36-år, mann også 36. Har hytte på fjellet. Bor i utlandet så får ikke brukt den så ofte som vi ønsker, men det er til stor glede for oss å se at søsken og deres barn benytter den ofte. Viktig for oss å ha et sted i Norge når vi er hjemme, derfor har vi prioritert hytte. Den kostet 6.5 mill. Planlegger å ha den så lenge vi er i live så hva den kostet var egentlig ikke så viktig for oss. 

Inntekt, rundt 14mill i året, men har lån på hytten, koster oss ca 13k i måneden. Så lenge renten er lavere enn inflasjonen kommer vi til å fortsette å ha lån fremfor å nedbetale. 

Lykke til med hyttedrømmen - håper du vinner i Lotto 🤞🏻

Anonymkode: cc7a3...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...