BKathrine Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg er gravid! Det er rart og fint på samme gang. Jeg og sambo vil ha barn sammen, så dette er «planlagt». Det gikk bare litt fort 😅 Alt er nytt! Jeg googler meg i hjel og blir gal! Har bestilt time hos lege, men så leser jeg at kanskje jordmor er bedre? Bor midt i Oslo, så det finnes sikkert mange helsestasjoner.. Hva er dine beste tips/triks/lure ideer til en som aldri har vært gravid før? ❤️
Misanthropis Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Gratulerer så mye 🥳🥳 oi oi oi hvor skal man begynne 😅 ihvertfall begynn å ta folat om fu ikke har gjort det hittil 😊 først og fremst så kan Google være alt fra himmel til helvete. Så stol å deg selv og egen magefølelse, selvom dette er din første gang. lytt gjerne til råd, det kan være inspirerende og velmenende,men følg bare det som føles rett ut for dere, og ikke gå mot magefølelsen. jeg har alltid gått annenhver kontroll hos lege og jordmor. Men det er fordi jeg liker begge to så godt, men begge kunne ha stått stødig på egne ben. Så det må du se hva du trives best med.
Misanthropis Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 Anbefaler hypnobirthing kurs, søk det opp på insta f. Eks det høres av ordet litt alternativtivt for meg, men ble anbefalt det av en venninne og angrer ikke, selv om dette var fødsel nr 5. du burde også få legetime kjapt for å bestille fødeplass, det kan være fult ☺️ Jeg fikk ikke føde på Ullevål og måtte dra til ahus fordi legen søkte om fødeplass i uke 12
Amatariel Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 Anbefaler deg å melde deg inn i terminklubb her på KG (evnt. Babyverden). Å henge med likesinnede er fantastisk!! Det er ikke sikkert venninnene dine (eller mannen en gang) er så interessert i alt du vil snakke om som har med graviditet og baby å gjøre (man blir teeemmelig oppslukt) så det er gull verdt med noen som er ca. der du er, og som forstår. Jeg har vært i flere klubber, og har fått venner for livet der ♥ Hilsen trebarnsmor 1
myMa Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 Gratulerer 😍 Jeg gikk første gang til fastlege, deretter alle kontroller hos jordmor. (utenom litt oppfølging av Sv.sk dia hos lege). Jeg syntes jordmor hadde bedre tid til å prate og spørre om de "riktige tingene". Hos fastlegen var det bare raskt inn og ut. Anbefaler jordmor 😊 Husk å begynn med folsyre/folat som nevnt over og prøv å få i deg nok melk og fisk (pga jod). Og så er det en del matvarer du bør holde deg unna. Les på nhi.no. Kos deg med graviditeten. Du får helt sikkert masse god oppfølging på veien. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 17 minutter siden, BKathrine skrev: Jeg er gravid! Det er rart og fint på samme gang. Jeg og sambo vil ha barn sammen, så dette er «planlagt». Det gikk bare litt fort 😅 Alt er nytt! Jeg googler meg i hjel og blir gal! Har bestilt time hos lege, men så leser jeg at kanskje jordmor er bedre? Bor midt i Oslo, så det finnes sikkert mange helsestasjoner.. Hva er dine beste tips/triks/lure ideer til en som aldri har vært gravid før? ❤️ Graviditetsjournalen Første tipset er å kjøpe denne hilsen 3 barns mamma som likte å fylle ut i denne veldig godt. "Graviditetsjournalen er oppdatert med de siste medisinske kunnskaper om både mors helse og barnets utvikling. Med plass til daglige nedtegnelser, en personlig tidslinje og en graviditetsordliste, gir denne boken et tydelig bilde av barnets tilværelse i mors liv. God informasjon om kosthold og ernæring, samt de siste anbefalingene rundt det å gi det voksende barnet alle tenkelige fordeler før det blir født. Dr. A. Christine Harris er professor i psykologi og barns utvikling på Consumnes River College i Sacramento, California." Anonymkode: b297d...d29
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 Så må du jo starte opp med folsyre, b-total og tran. Mål vekt nå fordi legen/jordmor trenger et vektmål som er fra tidligst mulig i svangerskapet (det er obligatorisk med veiing og sånt). Ikke spise spekemat og kjøtt som ikke er well done. Bestill time hos legen for du skal ta endel blodprøver og sånt. Så får du helse kort for gravide folk (A4 ark). Så kan du gå og bestille jordmor og velge om du vil gå der eller der. Oppfølging i starten er kun en time uke 8-12 (skrive helsekort, blodprøver osv), ultralyd på sykehuset uke 18-21 ca for å se om baby er frisk osv. Så er det blodprøver igjen i uke 24, så har du kontroller uke 28, 32, 36, 38, 40, 41. 7dager over termin er overtidskontroll på sykehuset som du ringer for å få når du er over termin. Så må du alltid ha med morgenurin i uringlass (utenom timen på ultralyden) og du må alltid veie deg eller ha med deg vektinfo som du har målt samme morgen hjemme. Jeg pleide veie meg hjemme før mat, etter toalett, uten klær hver gang og skrive det på en lapp og ta med. Så måler de jo alltid blodtrykket og skikker på leggene om de er hovne når du er fra uke 24 og sånn. Så er det normalt å være sinnsykt trøtt første trimester. Hvis du er veldig trøtt utover i svangerskapet så ikek vær redd for å be om prøver på jernlagre (ikke bare hemaglobin) og sånt. Åsså ikkje gå med bukser som stramme sånn det e vondt på magen fordi blodomløpet må være bra. Så er det deilig med mammaklær og det er mange som selger klespakker brukt på finn. Anbefaler det siden det kun er for en kort periode du trenger klærne men det er VEEEELDIG deilig å ha gravidklær. Så er det å passe på søvn og tisse etter samleie så du ikke får infeksjon i urinveien og så er det kjekt med privat ultralyd men det er veldig lite interessant det du ser utenom at det er liv og antall før uke 10+0. Så sånn ca uke 13-14 kan noen se om det er gutt eller jente. Så må du være obs på tenner. Hvis du har hull og sånt så kan det bli mye verre gjennom svangerskap så obs. Pusse tenner godt og ikke bruke munnskyllevann uten å se om det er anbefalt gravide den typen. Så spise fisk og kjøtt og sånn jevnlig og huske å ha småsnaks tilgjengelig (sunn mat) og ikke overdrive koffein. Så er det vanlig å få hemorider (åreknuter ved endetarmsåpningen) og du er ekstra utsatt om du bruker mye høye hæler og pinnstramme bukser. ❤️ Lykke til. Så må du huske å opprette dagbok om svangerskapet her hehehe Anonymkode: b297d...d29
SnartMammaLykke Skrevet 23. oktober 2020 #8 Skrevet 23. oktober 2020 (endret) Det er en fantastisk følelse! Jeg hadde samme opplevelse for 1 år siden, men det var veldig nøye planlagt og etterlengtet. Nå er jeg gravid på nytt og denne gang gikk det med en gang!😁 Du vil føle en lykke som er større enn alt når babyen kommer til verden💕 Kos deg masse og nyt svangerskapet så langt du klarer💕 Endret 23. oktober 2020 av SnartMammaLykke 1
BKathrine Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter #9 Skrevet 23. oktober 2020 Så utrolig mange fine tilbakemeldinger, tips og råd ❤️ Det settes så innmari stor pris på! Det er helt klart mye å sette seg inn i, og jeg gleder meg til prosessen. I første omgang er jeg kanskje mest spent på hvordan kroppen reagerer 🤪 Ut i fra diverse apper (hvilken anbefaler dere?) er jeg 4 uker på vei, så dette er jo heeelt i startfasen - men vi er i gang. SJUKT AT DET KOMMER ET MENNESKE UT AV KROPPEN MIN.
BKathrine Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter #10 Skrevet 23. oktober 2020 41 minutter siden, Amatariel skrev: Anbefaler deg å melde deg inn i terminklubb her på KG (evnt. Babyverden). Å henge med likesinnede er fantastisk!! Det er ikke sikkert venninnene dine (eller mannen en gang) er så interessert i alt du vil snakke om som har med graviditet og baby å gjøre (man blir teeemmelig oppslukt) så det er gull verdt med noen som er ca. der du er, og som forstår. Jeg har vært i flere klubber, og har fått venner for livet der ♥ Hilsen trebarnsmor Dette er bra tips!! Takk ❤️ Hvor finner jeg disse? Hehe, er helt ny her inne
Gjest Switch Skrevet 23. oktober 2020 #11 Skrevet 23. oktober 2020 Vet ikke helt hvilken måned du da har termin og om noen har laget en tråd for den måneden enda, men her er i alle fall link til termin-klubbene😊 https://forum.kvinneguiden.no/forum/89-terminklubb/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå