Gå til innhold

Syntes du det gjorde vondt å sette epidural? Og følte du at du måtte kjempe deg til en?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes flere og flere forteller at de må kjempe for å få det. Spør meg selv hvorfor. Økonomiske årsaker?

Anonymkode: 70b70...188

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å få en stor nål inn i ryggen gjorde så mye mindre vondt enn riene. Jeg måtte ikke kjempe for epidural. Jeg sa bare at jeg SKAL ha det eller så reiser jeg igjen. 

Når det er sagt så har jeg født en med og en uten. Jeg rakk ikke få det på andre. 

Anonymkode: 85605...d2d

• Liker 4
Skrevet

Å sette epiduralen var litt ekkelt, men ikke vondt. Jeg synes jeg kunne kjenne tråden gå inn i ryggsøylen, som var en veldig spesiell følelse. Jeg måtte ikke kjempe for epiduralen i det hele tatt, det var jordmor som tok initiativ til at jeg skulle få. Hun ringte også flere ganger og kjempet for at jeg skulle få høyere styrke i den. Det viste seg å være lurt, siden vi klarte å unngå et gjentatt keisersnitt på tross av igangsettelse og det hun kalte "en uvanlig tøff fødsel".

• Liker 1
Skrevet

Fikk epidural med første med en gang jeg spurte, litt ubehagelig å sette den. 

Med andre mann fikk jeg ikke, opplevde at jordmor utsatte det og utsatte det og tok det som en personlig seier at jeg fødte uten. Etter fødselen så hun "Jeg sa jo du greide å føde uten". Jeg hadde vel strengt talt ingen valgmulighet...

Anonymkode: f89cf...476

• Liker 5
Skrevet

Ikke vondt, hadde så vonde rier at jeg spydde, så epiduralen var en befrielse. Og måtte ikke kjempe, ba bare pent om at de henta anestesilegen 😊

Anonymkode: 80739...7f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk uten å spørre. Hadde sakt jeg ikke ville ha men de anbefalte det på det sterkeste og jeg ga meg etterhvert. Det var vondt å ta den men ingen ting i forhold til riene. Problemet var å sitte stille siden riene kom så fort mellom så måtte ta den mens jeg hadde skikkelig intense rier. Mannen motta holde meg godt fast for at det skulle gå. Man kan jo ikke bevege seg og det er vanskelig når man har så vonde rier..

Anonymkode: 569ac...368

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt spiral alle tre gangene og det gav meg 100% smertelindring. Etterpå kjente jeg kun trykk men null smerte. Første gangen ville jeg føde naturlig men etter 21timer gav jeg meg over og bad om å få epidural. Med de andre så visste jeg jo kontrasten på smertene uten epidural og smertene med epidural og bad om epidural allerede da jeg mødte opp siden det kunne ta inntil 3timer før teamet er tilgjengelig. Jeg måtte ikke kjempe meg til epidural (siste var i fjord). Epiduralen var en lettelse og gjorde at jeg kunne glede meg over fødselen istedenfor å pines i smerter.

Anonymkode: 1a021...dfb

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt spiral alle tre gangene og det gav meg 100% smertelindring. Etterpå kjente jeg kun trykk men null smerte. Første gangen ville jeg føde naturlig men etter 21timer gav jeg meg over og bad om å få epidural. Med de andre så visste jeg jo kontrasten på smertene uten epidural og smertene med epidural og bad om epidural allerede da jeg mødte opp siden det kunne ta inntil 3timer før teamet er tilgjengelig. Jeg måtte ikke kjempe meg til epidural (siste var i fjord). Epiduralen var en lettelse og gjorde at jeg kunne glede meg over fødselen istedenfor å pines i smerter.

Anonymkode: 1a021...dfb

Oi, har hørt om basseng, men i en fjord? Den var ny.

• Liker 24
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk epidural med første med en gang jeg spurte, litt ubehagelig å sette den. 

Med andre mann fikk jeg ikke, opplevde at jordmor utsatte det og utsatte det og tok det som en personlig seier at jeg fødte uten. Etter fødselen så hun "Jeg sa jo du greide å føde uten". Jeg hadde vel strengt talt ingen valgmulighet...

Anonymkode: f89cf...476

Det er akkurat slike scenarioer jeg hører ofte. Ar jordmor mener man skal klare det og derfor utsette det. Pyton!

Anonymkode: 70b70...188

• Liker 5
Skrevet

Nei, når du er i fødsel så er det ikke vondt å sette epidural. 

Anonymkode: 013d7...27b

Skrevet

Jeg var ikke sikker på om jeg ville ha fordi jeg har skrekk mot nåler men riene var så vonde at jeg fikk uten å spørre. Og det var kjempedeilig å få det sånn at jeg fikk slappe av litt. Det var ikke vondt å sette den og merket ikke noe. 

Skrevet

Var ikke vondt. Fikk lokalbedøvelse også først. Måtte ikke kjempe i det hele tatt. Ble bestemt av jordmor uten at jeg spurte.

Anonymkode: 36cdc...bd1

Skrevet

Jeg ble tilbudt. Hadde stormrier uten pause, og bare satt å ristet og kastet opp. Nå rakk ikke jeg å få den da, så kan ikke si noe om smertene ved innsett, men måtte aldeles ikke kjempe. Var jordmor sin idé da hun så hvor grusomt jeg hadde det.

Anonymkode: 63fc1...ce7

Skrevet

Det var ikke vondt og jeg fikk det med en gang jeg ba om det! 30 år siden

Skrevet

Jeg fikk epidural i forbindelse med en operasjon, ikke fødsel. Jeg syns ikke drt var vondt i det hele tatt, kjente et stikk som ikke var verre enn en normal blodprøve :) rart å sitte og skyte rygg, men det gikk fort.

Anonymkode: 45f9d...960

Skrevet

Fikk epidural da jeg ba om det, men måtte trilles ned og det tok litt tid før den var satt. 
Kjente ikke noe for den ble satt midt i en rie.

Anonymkode: 93d5c...59e

Skrevet

Det verste med epidural var og sitte i ro med rier. Kan ikke huske at det gjorde noe særlig vondt og sette epidural, og jeg HATER sprøyter. Bare si at du ikke vil se nålen... 

Jeg ble anbefalt epidural pga langvarig vannavgang og fødsel, riestimulerende drypp og lite søvn. Jeg ville ikke ha den så "tidlig" fordi jeg var redd fødselen skulle drøye enda lenger. Men de anbefalte på det sterkeste at jeg fikk satt den inn, men heller hadde den på lavest mulig styrke. Angrer ikke på det for og si det sånn. 

Anonymkode: 794e2...5c4

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at sykehuset gjerne holder litt igjen med epidural, er ikke økonomi, men at det endrer en "normal" fødsel til en risiko-fødsel. Det er flere bieffekter som kan oppstå av epidural. Blant annet kan det føre til at man ikke kjenner pressriene, og sliter med å presse, og det kan få riene til å stoppe opp, så man må få riestimulerende. Det kan altså føre til at fødselen tar lengre tid, og blir mer komplisert. 

I mange tilfeller er det best for både mor og barn å få epidural, men om fødselen ikke er komplisert, og ikke "Unormalt" vond, så vil jordmødrene gjerne unngå å risikere komplikasjonene epidural kan medføre. 

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at epidural var siste utvei, siden jeg hadde lest en god del om alle komplikasjonene som kunne oppstå. Men om smertene hadde blitt for ille, hadde jeg nok bedt om det. 

Anonymkode: 709f1...413

• Liker 4
Skrevet

Var absolutt ikke vondt eller noe, merket det knapt. Trengte heller ikke mase, jeg hadde vært i aktiv fødsel i ni timer da jeg spurte om de hadde noe annet enn lystgass, og da spurte jordmorstudenten om jeg ville ha epidural. Ja takk sa jeg, og helten kom - en rødhåret anestesilege - etter et kvarter 😄 Jeg hadde allerede riestimulerende, og det tok 15 timer til for å få ut babyen, men det var godt å få litt smertelindring oppi det hele. Jeg fikk det for å kunne slappe av litt, det gikk jo så sakte og var så smertefullt. Hadde aldri orka å presse ham ut (måtte ut med vakuum likevel, men jeg hadde ikke greid å ta i litt engang) uten den pausen. 

Anonymkode: bc366...492

Skrevet

Jeg fikk den uten å spørre og kan ikke huske at det gjorde vondt å sette den. Hadde mer enn nok med riene. 

Anonymkode: 25548...57b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...