Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er interessert i helsefag og vil jobbe på sykehus, men er usikker på hva jeg bør gå for.

Er klar over at leger tjener mer enn sykepleiere. Likevel så føler jeg at man får «oppleve» mer som sykepleier, at man kan være innom de fleste avdelinger, møte pasienter, spennende spesialiseringer og at en ikke er så fastlåst til en oppgave. 

Allmennmedisin er også noe jeg synes er spennende, men det er vel ikke så mange av de på sykehus?

Noen som har innspill? Fortell gjerne litt om spennende legejobber på sykehus.

Anonymkode: 505ef...89b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Allmennmedisin er ikke en sykehusspesialitet nei.

Det er to ganske ulike yrker. Hvordan ser du for deg en arbeidsdag? Hvilke arbeidsoppgaver synes du virker spennende? Hvor mye er du villig til å jobbe? Hva ønsker du å oppleve?

Det er ganske stor forskjell på arbeidsdagen til en indremedisiner, en kirurg, en patolog og en radiolog, akkurat som det er er stor forskjell på en hjemmesykepleier, en operasjonssykepleier, en jordmor og en helsesykepleier.

Enklere å svare hvis du forteller litt om hva du ønsker deg, hva du synes er spennende, og om du har konkrete spørsmål  ;)

Kan jo si at jeg som lege har forskjellige arbeidsoppgaver avhengig av om jeg har postarbeid, mottak eller poliklinikk (jeg er medisiner og opererer ikke), men i bunn og grunn dreier det seg om utdredning, diagnostikk og behandling. Dvs samle inn informasjon fra pasient og pårørende, sammenholde det med den informasjonen som kommer fra andre kilder (feks mottakssykepleier, hjemmesykepleie, sykepleieren på post), bestemme relevant videre utredning med blodprøver, bildediagnostikk eller andre prosedyrer (og eventuelt gjøre prosedyrene), sammenholde alt som kommer frem, prøve å konkludere, og bestemme videre behandling og oppfølging. Dette må dokumenteres og formidles underveis til pasient, pårørende hvis det er relevant, annet helsepersonell, osv. 

De ulike fagfeltene og subspesialitetene har ulike problemstillinger og ulik grad av praktisk arbeid/prosedyrer, så valgmulighetene er egentlig i teorien gode, men det å få jobb med det man vil der hvor man vil er jo alltid en utfordring (som for andre yrker). 

Arbeidsbelastningen som lege er som regel ganske stor, og ikke alltid like synlig for andre, utover lengden på vaktene og antall arbeidstimer. For allmennpraksis er det også et økonomisk spørsmål, siden mange er selvstendig næringsdrivende med alt det innebærer, og man gjerne har lån for kjøp av praksisen. 

Hvis du kjenner leger/sykepleiere så gjerne prat med dem, se på hvordan utdanningen er bygget opp, og les om mulighetene etter studiet :)

Anonymkode: 9bb44...5ce

• Liker 2
Skrevet

Det kan være spennende jobber begge deler. Det spørs hva du interesserer deg for og hvilke arbeidsoppgaver og arbeidstid som du tenker du kan klare.

Men du bør ikke bli sykepleier hvis du egentlig ønsker å bli lege. Da vil du alltid føle at du står på sidelinja. 
Da er det bedre å finne noe annet. 

Skrevet

Viktig å tenke på de praktiske tingene også: 

- arbeidsbelastning - de fleste leger jobber tildels mange flere timer i uka enn de fleste sykepleiere

- jobbmuligheter - det er vanskelig å få LIS1, og du må påregne å flytte hvis du skal spesialisere deg. Ikke alle må dette, selvsagt, men mange må jobbe på flere sykehus for å bli spesialister. Men det er urealistisk å tro at du skal få LIS1 på universitetssykehuset i byen der du studerer, og deretter fortsetter å jobbe der til du blir spesialist. De færreste gjør det. Spesielt viktig hvis du har barn/partner, eller regner med å få det i løpet av studietiden

- Hva du tenker om hierarki, og hvor i hierarkiet du vil være. Kommer selvsagt an på hvor du ønsker å jobbe - i hjemmesykepleien er du som sykepleier langt opp, på et sykehus er du det muligens ikke (men det varierer veldig mellom avdelinger hvor hierarkisk systemet er). Også hvis du skal bli lege kan hierarki bli noe du må forholde deg til kanskje mer enn du liker

- lønn. Det spiller en større rolle enn du kanskje tror akkurat nå. Men det er en balansegang der, opp mot punkt en (i praksis: Fritid). Som lege vil du tjene bedre, men jobbe mer. 

Anonymkode: 2426d...46a

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er interessert i helsefag og vil jobbe på sykehus, men er usikker på hva jeg bør gå for.

Er klar over at leger tjener mer enn sykepleiere. Likevel så føler jeg at man får «oppleve» mer som sykepleier, at man kan være innom de fleste avdelinger, møte pasienter, spennende spesialiseringer og at en ikke er så fastlåst til en oppgave. 

Allmennmedisin er også noe jeg synes er spennende, men det er vel ikke så mange av de på sykehus?

Noen som har innspill? Fortell gjerne litt om spennende legejobber på sykehus.

Anonymkode: 505ef...89b

Lege med spesialisering innen f.eks kirurgi eller anestesi eller noe. Ville klart satsa på lege. 

Anonymkode: 798cb...be4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...