Gå til innhold

Sunt kosthold i permisjonstida

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en baby som har bikket en måned nå, og føler meg klar for å fokusere litt på et sunnere kosthold. Har blitt mye boller og kaker ved alle besøk, samt lett å ty til slike ting også om dagene når man blir akutt sulten og baby er urolig.

Har absolutt ikke noe system på måltidene, frokost kan være enten kl 06 om morgenen eller kl. 13 på dagen. Har ikke alltid tid til å stå å lage middager (samboer er borte på jobb 2 uker sammenhengende). Er veldig fort gjort å ty til frossenpizza og Fjordland risgrøt. Er stort sett det kostholdet mitt har bestått av til nå. 

Ønsker å gå ned en del kilo (men ønsker ikke å ha det som hovedfokus når jeg ammer mtp. miljøgifter og melkeproduksjon), få mer energi og rett og slett et sunnere kosthold. Både for egen og baby sin del.

Men trenger litt tips til sunnere måltider som er enkle og kjappe å ordne til og spise. Får nok ikke noen bra måltidsrytme med det første, da alt må tilpasses når baby sover/spiser etc..

Anonymkode: 31449...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har kommet mange gode ferdigretter som ikke er ille. Du får blant annet fiskesuppe, blomkålsuppe, grønnsakssuppe (og mange litt krydrete også) men du må nok se an om du ammer i tilfelle babyen får luft i magen. Fjordland er jo ikke ille, men det er sikkert store forskjeller så det kan være lurt å lese bakpå. Eller er omelett raskt og sunt. I frysedisken er det også hjelp og hente. Du kan f.eks ta opp grønnsaker og fisk om morgenen og tine i ildfast form, for så å steke i ovnen til middag. Det tar ikke mye lengre tid enn en frossenpizza, og kan varieres med krydder, sauser og marinader. Tenk hva som er bra for kroppen for det er helsen til deg og babyen som er viktigst.

Anonymkode: 6496f...1cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt brød eller grove rundstykker med pålegg, fryste grønnsaksblandinger (og ev. rent fisk eller rent kjøtt) til wok, ratatouille, eggerøre, omelett (med grønnsaker i), havregrøt kokt med melk, rosiner (og små eplebiter) toppet med kanel (og gjerne friske bær). 

Det er mye som er enkelt og raskt å lage. Spis så masse grønnsaker som mulig, gjerne også rå. 

Når det er sagt. Med eldstemann (krevende baby) åt jeg mye fiskegrateng fra Fjordland og yoghurt med havregryn og frø. Husker ikke om jeg åt noe annet de første månedene.

Anonymkode: 4920d...9ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gå tilbake til gamle matvaner?😊

Jeg ville ha lagt sunne porsjoner med gryterett, suppe, osv. Du kan kutte grønnsakene tidlig på dagen, og det kan koke lenge. Så fryser du i porsjoner. Jeg gjør det slik, og er kronisk syk og kan ikke bruke mye tid på matlaging.

Ellers tenker jeg ferdigpizza og fjordland går en periode, det er heller baksten og godteriet du bør unngå i ukedager.

Anonymkode: 45b8d...796

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mannen er hjemme, og du har bedre tid, lag opp store porsjoner med sunne gryter du bare trenger tine. Så kan du bake grove horn o.l., som er kjapp enhåndsmat. 

Ellers er det jo brødskiver med sunt pålegg og grønnsaker som "pynt". 

Anonymkode: 33e38...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleskapsgrøt er ganske genialt som kjapp frokost. Bland 0,5-1 dl havregryn med 125-250 ml yoghurt, dekk til og la stå i kjøleskap over natta. Er klart til å spises når du føler for det. Du kan evt. søte det til med en halv most banan og krydre med kanel/kakao etter ønske. Det er Sundt og godt. 

Det finnes mange gode ferdigmiddager som ikke er risgrøt og grandis. Mange av rettene er slett ikke så ille på næringsstoffer og kalorier. 

Anonymkode: fd297...a7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig mye sunn mat som det er kjapt og enkelt å lage. Det er bare å fylle opp kjøleskap og fryser med riktige matvarer. Her er noen sunne og kjappe middagsforslag. 

1/ Ørret/ laksefilèt med potetbåter og grønnsaker. Gjør det ekstra enkelt ved å slenge alt inn i stekovnen.

2/ Hummus med kylling og grønnsaker. Her kan du også ta kylling og grønnsaker i stekovn. Hummus lager du raskt med kikerter på boks, eller du kan kjøpe ferdiglaget.

3/ Pasta med saus basert på hermetiske hakkede tomater. Tilsett ønskede grønnsaker og/ eller kjøtt. Pasta/ pizzasaus er lurt å lage mye av og så fryse ned i porsjoner.

4/ Karbonadesmørbrød med ertestuing og stekt løk. (Karbonade fra fryseren, erter på boks + en klatt smør blir til ertestuing på et par minutter. Server gjerne med tomatbåter og agurk.

5/ Salat. Bruk de grønnsakene du liker, og tilsett f.eks kylling, nøtter, og bønner for å gjøre den mer mettende.

Jeg er ikke så flink til å lage fiskemiddager, så da bruker jeg en del fisk som pålegg i stedet. F.eks fiskekaker, makrell i tomat, varmrøkt makrell og sursild.

For meg er det et must å ha favorittfrukten i hus, klementiner og søte små druer kan avverge inntak av diverse usunne kaloribomber 😄

Anonymkode: c8949...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagstips, anbefaler Linda Stuhaug sin blogg, feks:

Middagsomelett. Fyll på med potet, brokkoli, gulrot, løk (reagerer babyen på dette)?. Server med salat.

Supper, feks søtpotetsuppe, gulrotsuppe. Søtpotetlasagne er himmelsk godt også, den kan anbefales! 

Pastasalat med kylling. Kjør på med fullkornspasta, kylling, spinat, tomat. Serveres med balsamicodressing. Fin lunsj eller middag! 

Gratinerte lomper, kjempegodt og enkelt å lage. 

Ellers liker jeg laksepanne, laksebowl (nydelig, kun kutting av grønnsaker tar litt tid). Seibiff med løk, potet, gulrot og litt rømme er digg. Eller proteinfiskeburger med salat og grove burgerbrød🙂

Kyllingwok tar maks 10-15 min å lage. Sukkerfri sweet chilisaus kan bestilles på nett. 

Frokost: omelett, cottage cheese med bær og nøtter som topping, grove knekkebrød med magert pålegg. Fjordland har gode havre og byggrynsgrøt, mer næringsrikt enn risgrøt mener jeg. 

Lager du litt større middager har du rester til frokost. 

Anonymkode: c5649...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...