Gå til innhold

Når barnet ikke vil spise middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn på 3,5 år har aldri vært spesielt opptatt av mat. Nå er han i en fase hvor det meste er "ekkelt" og han er skeptisk til ting han før spiste. Vi serverer likevel alltid middag,  som regel hjemmelagd, og har som regel at han skal smake en bit før han går fra bordet. Dette forholder han seg til, og ofte blir det litt mer enn den ene smaken. Han sitter sjelden mer enn 5 minutt med mindre det er en favoritt som serveres. Han får ikke tilbud om mer mat før kveldsmat 2 timer senere. Jeg undres over om vi burde stilt større krav til han nå som han blir eldre, men er redd det raskt kan bli negativt da. I barnehagen sitter han så lenge han får beskjed om. 

Hva gjelder hjemme hos dere? Sitter barnet til alle er ferdige?

Anonymkode: 917a0...7fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke stress med maten. Han spiser hvis han er sulten. Hadde ikke forlangt at han skulle sitte til alle er ferdige, det lager bare dårlig stemning og dårlige erfaringer rundt matbordet. Snart er denne «æsj på den ekle maten»- perioden over. 

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt skal dere ikke stille større krav, hva tenker du å oppnå med det?

Anonymkode: 00eb5...2a5

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
4 timer siden, Tuttifrutt skrev:

Ikke stress med maten. Han spiser hvis han er sulten. Hadde ikke forlangt at han skulle sitte til alle er ferdige, det lager bare dårlig stemning og dårlige erfaringer rundt matbordet. Snart er denne «æsj på den ekle maten»- perioden over. 

Dette. 

Min hadde en en sånn periode. 

Beste er å ikke stresse, da gjør dere fort ting verre med at alle situasjoner med mat blir en negativ opplevelse. 

Ungen smaker. Det er mer enn min gjorde. 

Det er en fase de fleste barn går igjennom. 

Hadde derimot ikke ventet 2 timer med å gi barnet mat igjen. 

Blir ekstremt lenge for et lite barn å ikke spise mellom lunsj og kvelds... 

Skrevet

Ikke stress, skap god stemning rundt matbordet. 
inkluder barnet i matlaging og i å bestemme hva dere kan lage, og lag gjerne favorittmaten, men ha litt ulikt eller ekstra tilbehør som barnet er skeptisk til innimellom, og spis dere og tilby barnet, men ikke press. 
det går over, vær gode forbilder og fokuser på det barnet faktisk spiser som er sunt og godt for han.

• Liker 1
Skrevet

Man skal aldri stille krav til spising. Det er helt meningsløst, og fører kun negative ting med seg. 

Om du vil han skal sitte ved bordet, er helt opp til deg. 

Men så små barn er jeg vant med at slipper sitte til alle er ferdige. Vår på 2,5 får gå når han vil. Og helt ærlig, så foretrekker jeg at han går fra bordet, så får jeg og mannen pratet litt sammen i fred og ro mens han leker.. 

Vår er også sånn at enkelte dager er det snakk om kanskje én bit, men jaja, sånn er det. Neste måltid er kveldsmat, hans problem om han blir sulten. 

Anonymkode: 4f94f...3f8

Skrevet

Ikke tving og ikke stress. Foreldrene mine stilte for mye krav rundt mat, og så fort jeg ikke ville smake på noe ble det bare stress, mas og dårlig stemning. Det fucka opp forholdet mitt til mat totalt. Som voksen er jeg enda kresen, kjemperedd for å smake nye ting og blir fysisk dårlig av enkelte konsistenser og matvarer.

Anonymkode: 8a4ed...e6c

Skrevet

Ikke gidd. Treåringen min er ikke alltid interessert. Eneste jeg kanskje stresser med, er at hun skal ihvertfall smake, så kan hun gå. Det har skjedd at hun synes det er godt og blir sittende. 

Stresset en del med det før, at hun må spise, men det gir jo motsatt effekt. 

Anonymkode: bb83d...9c0

Skrevet

Jeg tenker at det er fint å ha rutine på at dere sitter sammen og han deltar i prat ved bordet. Om det er fem minutter og to biter middag han klarer nå, så greit nok. Grunnlaget er der når han modnes og får ro til å sitte litt lenger.

Tenker det viktige er at han oppfatter middagen som en sosial sammenkomst, heller enn en kamp om hvor mange biter og hvor mange minutter før han får gå.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle, vi er enige. Jeg spør fordi besteforeldre har kommet med kommentarer om at vi burde vært strengere, så da var jeg interessert i andres tanker om det.

Jeg tenker at det å smake og kose seg rundt bordet er det viktigste 💕

• Liker 1
Skrevet

Aspergers

Anonymkode: 8517b...6b5

Skrevet

Jeg tror de fleste barn har den perioden der, den går over. :) 

Jeg ville heller ikke stresset med det, virker som dere allerede har en grei løsning på matsituasjonen. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aspergers

Anonymkode: 8517b...6b5

Kjære vene.. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle, vi er enige. Jeg spør fordi besteforeldre har kommet med kommentarer om at vi burde vært strengere, så da var jeg interessert i andres tanker om det.

Jeg tenker at det å smake og kose seg rundt bordet er det viktigste 💕

Hvorfor bryr du deg om hva besteforeldre, som er helt utdaterte på alt av moderne forskning om barneoppdragelse og psykologi, mener? 

Min mor uffer og okker seg over at 2-åringen fremdeles sover om dagen, heeeelt unødvendig, og svigermor ble dritsur da vi ikke ville la vår 7 mnd gamle baby gå med sko - med hard såle og full pakke, for alle hennes fem hadde gått med sko fra de var nyfødt omtrent.. 

Altså, drit i hva utdaterte "gæmliser" sier. 

Anonymkode: 4f94f...3f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...