Gå til innhold

Bedøvelse ved innsetting av spiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg prøvde for ca ett år siden å sette inn en hormonspiral. Det funket ikke for meg, og nå vil jeg prøve kobberspiral. 

Men, jeg er helt traumatisert fra når jeg satte den inn! Det gjorde helt sinnsykt vondt! Var ikke forberedt på det. Kjentes ut som noen stakk en kniv langt inn i livmora mi, og jeg hadde «rier» resten av dagen og klarte ikke reise meg opp fra senga. Lå og vred meg i smerter, og samboer måtte ringe legevakt fordi jeg besvimte på badet:fnise:
Jeg har høy smerteterskel, men dette er nesten den verste smerten jeg har opplevd. Uten å overdrive! 

Så det jeg lurer på er om det er noen som har brukt noe form for bedøvelse før eller vet om det er mulig? Kan gjerne betale mer for narkose også hvis det går. Jeg må ha noe så jeg ikke kjenner det helvettes stikket så mye. Er dette mulig??

Har forresten prøvd absolutt alt av prevensjon fra ulike ppiller, pplaster, pring, pstav, hormonspiral etc, men jeg tåler ingenting fordi jeg har konstant sterk blødning fra jeg setter den inn til jeg tar den ut.. Så dette er siste forsøk. Hadde aldri i verden satt inn en spiral igjen hvis det ikke var for at dette er eneste muligheten som er igjen. 

Er forresten 20 år og har ikke født. 

Anonymkode: a474b...bd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk en megaparacet og en sånn likegyldighetspille da jeg skulle til undersøkelse hos gynekolog, det går nok an å spørre om det. 

Det skal i utgangspunktet ikke gjøre veldig vondt å sette inn spiral, tenker jeg, har du hatt en ordentlig gu? (regner jo med det, siden du har hatt spiral, men underlivshelse er også et mørkt kapittel....). 

Skjønner at sånne opplevelser sitter i, så her er det viktig å snakke ordentlig med legen i forkant, og be om medisiner. 

Jeg har også undersøkt og justert spiralen i narkose, men skulle noe annet også, tror ikke man får narkose "bare" for innsett. 

Anonymkode: 3be25...423

Skrevet

Følger denne! Satt inn spiral forrige uke og besvimte ide hun satt den inn. Vondeste jeg har vært med på! Spydde og vred meg i smerte resten av dagen i en seng på legekontoret. Har fortsatt smerter i magen, gikk dette fort over for deg/dere? 

Anonymkode: 8d4f9...9a3

Skrevet

Jeg fikk lokalbedøvelse da jeg satte inn hormonspiral. Går til helprivat gynekolog, jeg vet ikke om det har en betydning. 

Noen år tidligere måtte jeg ta en prøve fra livmoren, og det var så vondt at jeg besvimte. Jeg ser at noen sier at det ikke skal gjøre så vondt å sette inn spiral. Min gynekolog sa at det kan være smertefullt, spesielt om man ikke har født barn. 

Det gikk helt fint med bedøvelse. Jeg kjente en ubehagelig murring i livmoren akkurat idet hun satte den inn, men det gikk fort over. 

Men er kobberspiral det riktige om du sliter med sterke blødninger? Jeg fikk hormonspiralen av samme grunn (tåler ingenting annet), og ble kvitt blødningene. De første månedene var slitsomme, men det var tiden før spiralen også, så det gikk greit. 

Anonymkode: 98c33...9a9

Skrevet

Blør du mye vanligvis ved mensen, eller kun på hormonprevensjon? 

Skrevet

Jeg tror nok spiraler er litt greiere etter fødsel. Jeg fikk null vondt når jeg satte inn min kobberspiral men så har jeg født. Det der du har vært gjennom hørtes helt forferdelig ut. Jeg hadde nok neppe gjentatt "suksessen" hvis det var meg da det hørtes grusomt ut.

Anonymkode: 9e460...455

Skrevet

Jeg tok to Ibux og en Paracet. Eller omvendt, fikk beskjed om det fra apoteket. Brukte du fastlege eller gynekolog? Tror absolutt gynekolog er å foretrekke, de gjør det jo hele tida.

Det var absolutt ikke vondt til meg, jeg kjente det nesten ikke. Men jeg har jo født, så jeg har opplevd den smerten. Huff, håper det løser seg for deg på et vis, snakk med gynekologen om det. De har sikkert vært borti lignende før ❤️ 

Anonymkode: fdab6...d99

Skrevet

Så forferdelig 😩

Jeg fikk satt inn hormonspiral etter fødsel (usikker på om det har noe og si at man har født). Det var ubehagelig, men ikke vondt. Magesmerter i ca 1 uke, men Paracet tok det verste. 

Jeg gikk til privatpraktiserende jordmor med lang erfaring. Hun fortalte at hun har satt inn ganske mange spiraler, ingen har opplevd store smerter eller bivirkninger som hun har fått tilbakemelding om. Hun sa også at hennes erfaring som jordmor gjorde at hun kunne noen triks for at det ikke skulle gjøre så vondt. Feks når de undersøker åpningen ved fødsel så må kvinnen legge en knyttneve under baken, justere bekkenet litt osv. Denne "teknikken" brukte hun ved innsetting av spiral. Hun har fått tilbakemelding fra flere kvinner som tidligere har satt inn spiral hos fastlege med store smerter, at det hos henne ikke var noe smerter knyttet til innsetting. Hun holder til i Bergen. 

Anonymkode: 04143...84b

Skrevet

Er så glad jeg er 47 år og ser lys i tunnelen på mensen og prevensjons helvete... Aldri i livet kunnet tenkt meg å blitt 20 år igjen.

Anonymkode: 1abf6...c70

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følger denne! Satt inn spiral forrige uke og besvimte ide hun satt den inn. Vondeste jeg har vært med på! Spydde og vred meg i smerte resten av dagen i en seng på legekontoret. Har fortsatt smerter i magen, gikk dette fort over for deg/dere? 

Anonymkode: 8d4f9...9a3

Det skal ikke gjøre så vondt. Kanskje legen var klønete og uforsiktig? De gangene jeg har satt inn spiral så har de sagt at det vil gjøre vondt i to minutter og muligens ømt resten av dagen. Og det har stemt. Og jeg har både angst og noenlunde lav smerteterskel. 

Anonymkode: f8b46...2b6

Skrevet

Jeg hylte av smerte som om jeg ble torturert da legen forsøkte å sette inn hormonspiral, og jeg tar vanligvis GU greit.

Så legen sendte henvisning til gynekologisk på sykehuset hvor jeg både fikk bedøvelse og en ekspert til å sette inn. Da var det gjort på 123. Husker jeg sa "si ifra når du begynner", men da var hun allerede ferdig 😂

Anonymkode: 1d238...7d2

Skrevet

Jeg fikk paralgin forte til å ta en time før innsetting av kobberspiral, var rimelig nummen der nede men kjente likevel nok til å rope ut og kaldsvette, men det var over veldig fort i det minste. 

Anonymkode: 7de8d...133

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2020 den 8.27):

Så forferdelig 😩

Jeg fikk satt inn hormonspiral etter fødsel (usikker på om det har noe og si at man har født). Det var ubehagelig, men ikke vondt. Magesmerter i ca 1 uke, men Paracet tok det verste. 

Jeg gikk til privatpraktiserende jordmor med lang erfaring. Hun fortalte at hun har satt inn ganske mange spiraler, ingen har opplevd store smerter eller bivirkninger som hun har fått tilbakemelding om. Hun sa også at hennes erfaring som jordmor gjorde at hun kunne noen triks for at det ikke skulle gjøre så vondt. Feks når de undersøker åpningen ved fødsel så må kvinnen legge en knyttneve under baken, justere bekkenet litt osv. Denne "teknikken" brukte hun ved innsetting av spiral. Hun har fått tilbakemelding fra flere kvinner som tidligere har satt inn spiral hos fastlege med store smerter, at det hos henne ikke var noe smerter knyttet til innsetting. Hun holder til i Bergen. 

Anonymkode: 04143...84b

Hei! Kan du sende meg navnet på jordmoren i innboks? Jeg ønsker å gå til henne for å sette inn spiral :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også så vondt, både av å ta ut og sette inn. Første gang var null stress, da livmorhalsen vår åpen etter fødsel. Men nå senere utløser det rier, oppkast og besvimelse. Neste gang kommer jeg til å be om noe sterkere. Type morfin eller noe. Og få ligge på sykehuset til det går bedre. Det har vært gynekologer som har gjort det, så det er ikke klønete fastlege som er problemet. 

Anonymkode: 61e51...42e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...