AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #1 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg har en mor som er sykepleier og hun jobber alltid hele jula og nyttår. Dette skal egentlig gå på rundgang blant de ansatte, men siden hun er den med voksne unger så blir det alltid til at hun må steppe inn. I fjor jul var jeg jeg 7 måneder på vei og stelte i stand til juleaften alene for totalt 12 stykker, fordi mor måtte jobbe, kollegaen ble syk. Året før stelte jeg også istand hele gildet, slik at mor kunne komme til dekket bord etter at hun var ferdig på jobb. I år ser det ut til at det blir det samme Hun ringte meg og la frem juleturnusen sin, der hun jobber dagvakt på juleaften, kveld de andre dagene. Hun foreslo at jeg skulle stelle istand slik at hun og 10 andre gjester kunne komme til dekket bord kl.16.00. Jeg sa ingenting, men kjenner jeg har lyst til å si nei. Denne ordningen ødelegger hele julen for meg, jeg stresser og strever med å dekke bord, lage julemiddag til 12 stykker, styrer på kjøkkenet hele dagen. Springer fra kjøkken til spisestue under julemiddagen for p hente ting, for alle krever selvsagt full oppvartning, inkludert mor som er sliten etter jobb. I tillegg plager det meg veldig at alle de 10 andre inviterte gjestene skal inviteres hvert eneste år. Det er en fetter hans kone, en fjern onkel og tante, en fjern nevø mm. Altså folk vi nesten ikke ser ellers, men må omgås på julaften. Alle disse overnatter hos mor, og skal selvsagt ha full oppvartning til frokost og påfølgende middag 1.juledag også I år har jeg lyst til å feire med kun min mann, vårt barn som da blir 9 måneder. Jeg orker ikke styret med julefering hos moren min som sliter meg helt ut, i år blir det dessuten ekstra slitsomt med en baby på slep. Jeg sa dette til søstera mi, og hun ble dritsur! Hun sa det blir ikke julefering for henne i år hvis jeg ikke steller i stand. Og at dette egoistisk av meg, for tenk på ringvirkningene dette har for gamle onkel og tante, samt de andre gjestene. Fordi de har ingen feire hos hvis de ikke blir invitert til mor. Jeg lurer: er dette virkelig egoistisk av meg? Anonymkode: 06021...6a4 12
Populært innlegg sirenas Skrevet 22. oktober 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 22. oktober 2020 Nei, det er ikke egoistisk. Ganske storforlangende av din mor derimot! 165
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 22. oktober 2020 Nei, det er absolutt ikke egoistisk. Anonymkode: b0cc0...b96 60
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 22. oktober 2020 Hvorfor kan ikke din søster ta det i år? Anonymkode: c5808...aca 184
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg syns du skal lytte til deg selv her. Det er ikke ditt ansvar å ordne til jul hvert år. Syns det er egoistisk av søsteren din å reagere slik. Sier du ifra nå, så har de god tid til å planlegge noe annet. Jeg feirer uten barn for første gang siden jeg fikk barn, og har derfor tenkt meg en julaften alene. Jeg har bestandig feiret jul med samme storfamilien hvert eneste år, så i år kjører jeg på meg egofeiring. Ikke sikkert jeg får flere sjanser! Anonymkode: b8651...4fb 38
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan ikke din søster ta det i år? Anonymkode: c5808...aca Min søster er 15 år og kan ikke lage mat.. Anonymkode: 06021...6a4 5
Gjest 24/7SylviaPlath Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 Synes både din mor og søster er veldig frekke egentlig, til tross for at søster er 15. Jeg hadde gjort som du beskriver, og ikke hatt dårlig samvittighet for det.
Anzii Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 Absolutt ikke egoistisk, hvertfall ikke når de er så krevende som de er. Syns det er rart at alle syns det er ok at en mamma med et lite barn skal ha så mye å styre med på julaften. Hos oss tar alle med seg litt hver. Noen riskrem, noen ribbe og stek, og en annen surkål osv. Det letter litt på arbeidsmengden for mamma (som alltid har jul hos seg), men er jo allikevel mye jobb for henne, med borddekking og organisering... men det kunne kanskje vært noe å foreslå som et siste krav før du blåser i hele greine? Om ikke støtter jeg deg 100% i feiring med dere tre! 33
Populært innlegg Brunello Skrevet 22. oktober 2020 Populært innlegg #9 Skrevet 22. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min søster er 15 år og kan ikke lage mat.. Anonymkode: 06021...6a4 Da synes jeg du skal invitere mor og søster. Ikke de andre. 101
Meadow Skrevet 22. oktober 2020 #10 Skrevet 22. oktober 2020 Sett ned foten, og si ifra nå, at i år blir det sånn, du feirer hjemme med familien din og bare dere. 17
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 Populært innlegg #11 Skrevet 22. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en mor som er sykepleier og hun jobber alltid hele jula og nyttår. Dette skal egentlig gå på rundgang blant de ansatte, men siden hun er den med voksne unger så blir det alltid til at hun må steppe inn. I fjor jul var jeg jeg 7 måneder på vei og stelte i stand til juleaften alene for totalt 12 stykker, fordi mor måtte jobbe, kollegaen ble syk. Året før stelte jeg også istand hele gildet, slik at mor kunne komme til dekket bord etter at hun var ferdig på jobb. I år ser det ut til at det blir det samme Hun ringte meg og la frem juleturnusen sin, der hun jobber dagvakt på juleaften, kveld de andre dagene. Hun foreslo at jeg skulle stelle istand slik at hun og 10 andre gjester kunne komme til dekket bord kl.16.00. Jeg sa ingenting, men kjenner jeg har lyst til å si nei. Denne ordningen ødelegger hele julen for meg, jeg stresser og strever med å dekke bord, lage julemiddag til 12 stykker, styrer på kjøkkenet hele dagen. Springer fra kjøkken til spisestue under julemiddagen for p hente ting, for alle krever selvsagt full oppvartning, inkludert mor som er sliten etter jobb. I tillegg plager det meg veldig at alle de 10 andre inviterte gjestene skal inviteres hvert eneste år. Det er en fetter hans kone, en fjern onkel og tante, en fjern nevø mm. Altså folk vi nesten ikke ser ellers, men må omgås på julaften. Alle disse overnatter hos mor, og skal selvsagt ha full oppvartning til frokost og påfølgende middag 1.juledag også I år har jeg lyst til å feire med kun min mann, vårt barn som da blir 9 måneder. Jeg orker ikke styret med julefering hos moren min som sliter meg helt ut, i år blir det dessuten ekstra slitsomt med en baby på slep. Jeg sa dette til søstera mi, og hun ble dritsur! Hun sa det blir ikke julefering for henne i år hvis jeg ikke steller i stand. Og at dette egoistisk av meg, for tenk på ringvirkningene dette har for gamle onkel og tante, samt de andre gjestene. Fordi de har ingen feire hos hvis de ikke blir invitert til mor. Jeg lurer: er dette virkelig egoistisk av meg? Anonymkode: 06021...6a4 Om det er 10 andre gjester, er det 10 andre som kan stelle i stand Anonymkode: 4a743...884 84
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #12 Skrevet 22. oktober 2020 Ikke egoistisk, men synes jo litt synd på lillesøsteren din da, hvor skal hun feire? Med din mor med julemiddag langt på kvelden? Anonymkode: dc8f7...eae 16
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #13 Skrevet 22. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det er 10 andre gjester, er det 10 andre som kan stelle i stand Anonymkode: 4a743...884 Egentlig ikke. Ingen av de 10 andre har bolig eller ressurser til å stelle istand julemiddagen. Anonymkode: 06021...6a4 3
mammahjarte Skrevet 22. oktober 2020 #14 Skrevet 22. oktober 2020 Det er ikkje egoistisk. Det er lov å ta omsyn til seg sjølv. Men kan ikkje noen av dei 10 hjelpe? 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #15 Skrevet 22. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egentlig ikke. Ingen av de 10 andre har bolig eller ressurser til å stelle istand julemiddagen. Anonymkode: 06021...6a4 De kan jo komme litt tidligere og hjelpe til med å dekke bord, koke surkål, skrelle poteter og sånn? Anonymkode: cfe79...1e0 40
Populært innlegg Ella1 Skrevet 22. oktober 2020 Populært innlegg #16 Skrevet 22. oktober 2020 Si at i pga. koronaen så blir det litt annerledes i år og så inviterer dere kun mor og søster. Vi pleier også å være mange julaften, men i år feirer vi kun med min søster, hennes mann og deres datter. Alt er jo så usikkert nå, plutselig blir det restriksjoner og så må man avlyse i siste liten. Da er det bedre å bare bestemme seg i god tid for at i år blir det kun de aller nærmeste samlet på julaften. 87
Krok1 Skrevet 22. oktober 2020 #17 Skrevet 22. oktober 2020 20 minutter siden, AnonymBruker said: De kan jo komme litt tidligere og hjelpe til med å dekke bord, koke surkål, skrelle poteter og sånn? Anonymkode: cfe79...1e0 Ja! Fantastisk idé! Blir litt satt ut av å høre at 1 person er forventet å stelle istand til 12 for tredje år på rad fordi de andre ikke kan/vil, når hun selv ikke vil. Ts: 1) du har en mann, hva sier han? Hva bidrar han med? 2) inviter alle til å komme så tidlig de kan og bidra, evnt ta med én ting hver til middagen. 3) det er også helt greit å si nei. Skjønner veldig godt det med dårlig samvittighet, hva med søsteren, hva med mor, hva med de andre... Ja, men hva med deg? Skal barnet sitt vokse opp med en mor som ikke koser seg i jula fordi de andre ikke skjønner hva grenser er? Det må gå an å si til mor at du ikke orker det ansvaret for tredje gang. 27
Flintis Skrevet 22. oktober 2020 #18 Skrevet 22. oktober 2020 Nå er det slik at din mann barnet og deg skal skape deres egne tradisjoner som ny familie. Om tante og mormor vil være med og gjerne tilsvarende på siden til din mann så er de hjertelig velkommen. Om dere vil ha gjester da. Poenget er at det er ikke din mors jul lenger, men deres. Lykke til og god julefeiring 😊 30
Populært innlegg Hactar Skrevet 23. oktober 2020 Populært innlegg #19 Skrevet 23. oktober 2020 Det er ganske så friskt å invitere et lass med folk til julefeiring hos seg selv, for deretter å abdisere og overlate jobben til deg. Det er såpass kravstort at jeg lurer på om det er et mønster at din mor utnytter deg, eller om det bare er i jula hun mister gangsynet? Jeg kan nesten garantere at hun kunne motsatt seg å jobbe hver bidige jul, men hun protesterer kanskje ikke så høyt. Høres strengt tatt mer fristende ut å jobbe og komme hjem til fiks ferdig julemiddag, fremfor å selv måtte arrangere for den gjengen med latsekker. Men invitere skal hun. Det henger ikke på greip. Jeg hadde takket pent nei til «invitasjonen» i år, og sagt at i år feirer dere hjemme, bare dere tre. 93
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 Populært innlegg #20 Skrevet 23. oktober 2020 "Hei mamma. Har desverre ikke kapasitet eller ork til å ordne istand til jul i år. Har vært så mye styr de siste årene, så i år har vi valgt å gjøre det annerledes. Skal feire hjemme med mannen og barnet - men om du og lillesøster vil komme kan dere det - men uaktuelt med flere. Si ifra hva du tenker, klem ❤️ " Anonymkode: bf205...d67 96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå