Gå til innhold

Er jeg en dårlig mor som tyr til erstatning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min på en måned har den siste uka hatt en voldsom kveldsuro. Hun henger på puppen fra 19-20. Hun kaver voldsomt, gråter og virker misfornøyd. Kobler seg av hele tiden og bare gråter. Jeg ammer med skjold, så jeg kan se at det samler seg masse melk, og hun har masse våte bleier. Ammingen går fint på dagtid, det er kun på kvelden hun blir urolig.

Når klokken nærmer seg 23 har jeg ømme pupper, og er trett og lei. Da har jeg de siste par dagene gitt henne ferdigheter nan på flaske. Dette drikker hun masse av (100-150 ml, og dette etter timer på puppen). Da blir hun rolig etterpå og sover 4-5 timer. Ammingene går fint og rolig for seg på natten og frem til neste kveld.

Men jeg føler jeg gjør noe fælt når jeg gir erstatning. Får vondt i meg når jeg ser henne kose seg og helle nedpå.. føler jeg ikke gir henne det beste, men om jeg ikke gjør dette holder hun på med kavingen til langt på natt..

Er dette OK? Eller bør jeg bare bite tennene sammen og forsette ammingen på kvelden? 

Anonymkode: cbfa7...137

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle stå ferdigblandet nan!

Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Men du skal være obs på at din egen melkeproduksjon kan avta raskt hvis du gir mye erstatning. Det er ved stimulering på kveldstid og nattestid produksjonen øker mest. "plutselig" må du slutte å amme, pga for lite melk. Er ikke dette en bekymring du har, så er det viktigste at barnet får mat. 

Anonymkode: 3e461...9ab

• Liker 8
Skrevet

Nei, herregud, høres helt greit ut det! Mme er fine greier, og når hun får brystmelk i tillegg har hun det så bra så :)

Anonymkode: 5486b...82b

• Liker 5
Skrevet

Ungen din er sulten. Du gir ungen din mat. Det er å være god mor. Men så små barn henger ofte på puppen hele kvelden, det stimulerer melkeproduksjonen din og. Særlig amming om natta. Så pass på at hun får stimulere godt og, eller at du pumper mens hun sover. 

Jeg syns du er flink!

• Liker 8
Skrevet

Takk for svar! :) ble litt lettet nå, føler det blir sagt så mye negativt om erstatning.

Men når hun er av/på puppen i 3-4 timer er vel det godt nok for melkeproduksjonen? Føler jeg alltid har masse melk når jeg sjekker..

men det er som hun blir sint/ikke finner roen på puppen skikkelig på kvelden. Av og på hele tiden. Gråter og nærmerst hyler.

Skrevet

Absolutt ikke dårlig mor, selvfølgelig ikke. ❤️ Men vær obs på at dette kan føre til mindre produksjon hos deg, og dermed en ond sirkel der baby vil ha mer og mer mme. Så ville nok prøvd å nøste i hvorfor baby ikke får nok melk på kveldstid fra deg. Kan det være skjoldet som gjør det vanskelig? Kanskje er baby sliten/trøtt og orker ikke die effektivt? Kan du pumpe ut melk tidligere på dagen og spare til kvelden? Forsøkt melkekompresjoner? 

Skrevet

Bra du gjør det som fungerer for deg og ditt barn! ❤ 

Det høres veldig ut som kveldsuro. Det er veldig vanlig, at de er urolige på kvelden. Min var sånn til hun var 4 måneder. Kjempeslitsomt - bare vit at du ikke gjør noe feil, selv om baby er urolig!

Anonymkode: 81d77...7bc

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Albbas skrev:

Absolutt ikke dårlig mor, selvfølgelig ikke. ❤️ Men vær obs på at dette kan føre til mindre produksjon hos deg, og dermed en ond sirkel der baby vil ha mer og mer mme. Så ville nok prøvd å nøste i hvorfor baby ikke får nok melk på kveldstid fra deg. Kan det være skjoldet som gjør det vanskelig? Kanskje er baby sliten/trøtt og orker ikke die effektivt? Kan du pumpe ut melk tidligere på dagen og spare til kvelden? Forsøkt melkekompresjoner? 

Takk for svar🥰 Tror ikke det er skjoldet, for bruker det ellers også, og ammingen er ingen problem på dag og natt, kun på kvelden. Og som sagt tror jeg ikke jeg har for lite melk, for når hun kobler seg av hele tiden under kaving/gråt så er skjoldet fylt opp med melk. Kunne vært en ide og pumpe seg ja, gjør av og til det om morgenen fordi jeg har sånn spreng da. Men da har hun fått det tidligere på dagen fordi har hørt at de skal ha morgen melk på morgen og kveldsmelk på kvelden pga fettinnhold osv.

Skrevet

Dette er resultatet av ammehysteriet her i Norge. Alle skal amme til en hver pris.. 

mødre som ikke får til ammingen eller blir sår, og tyr til mme føler de er dårlige mødre. 
dette er bare så feil! 
gjør det som er best for MOR og barn. 
da blir dere begge lykkelig ❤️ 

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk for svar! :) ble litt lettet nå, føler det blir sagt så mye negativt om erstatning.

Men når hun er av/på puppen i 3-4 timer er vel det godt nok for melkeproduksjonen? Føler jeg alltid har masse melk når jeg sjekker..

men det er som hun blir sint/ikke finner roen på puppen skikkelig på kvelden. Av og på hele tiden. Gråter og nærmerst hyler.

Hvis hun drikker 150 ml er jo det 150 ml med melk som hun ikke tar ut fra deg, dvs kroppen får signal om å IKKE produsere de 150 ml. Så på sikt vil produksjonen nedjustere seg. Siden du ammer med skjold er det også med på å skape en litt sårbar balanse.

Det betyr ikke at det automatisk vil bli et problem, men det er en typisk start på en ond sirkel der mme fortrenger morsmelk.

Ved bruk av skjold er det uansett anbefalt å pumpe en gang daglig, så jeg ville prøvd å pumpe og gi det på kvelden. Ikke fordi det er noe galt med mme, men for å sørge for god melkeproduksjon. Produksjonen blir mindre hormonstyrt fremover og er derfor mer sårbar for fall i etterspørsel pga mme ukene fremover. 

Skrevet

Man er aldri en dårlig mamma fordi man velger å gi mme. Uansett. Aldri! Heia deg som ser barnets behov og setter det først. Mamming før amming, all the way!

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar🥰 Tror ikke det er skjoldet, for bruker det ellers også, og ammingen er ingen problem på dag og natt, kun på kvelden. Og som sagt tror jeg ikke jeg har for lite melk, for når hun kobler seg av hele tiden under kaving/gråt så er skjoldet fylt opp med melk. Kunne vært en ide og pumpe seg ja, gjør av og til det om morgenen fordi jeg har sånn spreng da. Men da har hun fått det tidligere på dagen fordi har hørt at de skal ha morgen melk på morgen og kveldsmelk på kvelden pga fettinnhold osv.

Det med morgen/kveldsmelk trenger du ikke tenke på når du uansett ammer gjennom hele dagen i tillegg. :)

Skrevet

Det er så utrolig trist at ammepolitiet og ammehysteriet har kommet så langt her til lands at man føler seg som en dårlig mor om man gir ungen noe som helst annet enn morsmelk. 

NEI, du er IKKE en dårlig mor... Mme er et tilnærmet lik fullgodt alternativ, og om du faktisk delammer, får ungen i seg akkurat like mye av de gode antistoffene fra morsmelken som om du fullammet. Det er bevist at delamming gir nøyaktig de samme fordelene som fullamming. 

Og om man ikke gir morsmelk i det hele tatt, er det faktisk helt greit det også. Mye av de fantastiske, magiske egenskapene ammehysterikerne påstår mormsmelken har, er kraftig overdrevet, og bygger på syltynn og dårlig forskning. Denne iq-fordelen? Den er faktisk ikke underbygget og bevist - der har man kun korrelasjon, bygget på forskning som er såpass dårlig at man ikke har noe som helst grunn til å kunne hevde det er årsaksforhold der. Og det er bare én av "mytene" rundt morsmelk.. 

Anonymkode: 75aac...c67

• Liker 4
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg ammet ene barnet mitt til han var over året. Null problem. 
så kom andremann og jeg tenkte, dette med ammingen kan jeg. 
ble sår, fikk brystbetennelse og det var bare et helvete hele ammingen. Vondt å pumpe og vare styr. Gikk over på mme og livet ble en sann glede for hele familien. Denne mme gutten min har vokst opp til en sterk og fin gutt. En av de smarteste i klassen 💪🏼 
ikke bry deg om amme hysteriet. Dine pupper og ditt barn. Funker det ikke så funker det ikke. Bare DU som kjenner på dette

• Liker 3
Skrevet

Jeg ga morsmelkerstatning fra dagen en. Ungen er kjempeglad og fornøyd, frisk og rask. Gjør det supert på skolen.

• Liker 2
Skrevet

Hadde det akkurat som deg og ga erstatning på kveld. Evt pumpet jeg sånn at jeg alltid hadde et kveldsmåltid i kjøleskapet. Baby sov ganske bra på natta så det ble nok litt lenge mellom ammingene og jeg tror det skadet produksjonen min litt.

Da baby var ca 3,5 måneder begynte hun å protestere ved puppen og etterhvert ble det kun amming natt/morgen + litt pumping. Helt slutt ved 5 måneder.

Pass på at du får ammet litt ifm kveldsmåltidet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...