Gå til innhold

Toro gryteretter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg lage Toro Mexikansk gryte selv fra bunnen av? Også Toro sin Stroganoff gryte lurer jeg på, og Toro Orientalsk gryte. De er mine favoritter til selskap. Problemet er at alle inneholder hvetemel, og da kan vi ikke servere det til vår venn med cøliaki.

Noen som har noen oppskrifter til meg som ligner på disse gryterettene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Biff Stroganoff er en klassiker som det er lett å finne oppskrifter på, med endel innbyrdes variasjoner. Her er feks en jeg googlet fram.

Jeg er ikke helt sikker på hva de andre grytene du nevner inneholder av grønnsaker og hva slags kraft de er basert på. Men for å lage en velsmakende gryterett trenger du altså først og fremst en god kraft i bunnen, gjerne kylling eller oksekraft. Den du får på flasker er et godt alternativ.

Du trenger også jevning - da vil 1-2 ss maizena rørt ut i litt kaldt vann være det åpenbare valget til en person med cøliaki - også mer lettvint enn vanlig hvetemelsjevning. Helles i sausen mens den koker, og den tykner umiddelbart.

Det tredje du må tenke på er krydderblandinger som gir den smaken du er ute etter. Her vil du selvsagt aldri kunne få samme smak som Toro, men det trenger ikke å være noen ulempe (etter mitt syn, da! ;) ).

Meksikansk er faktisk ganske greit: (til 4 porsj.) 1-2 ts Chilipulver (gjerne av den typen du får i vanlig dagligvarebutikk), 1-2 ts spisskummen (kjempeviktig!), 1 knivsodd cayenne og 1-2 ts oregano. Gjerne også frisk chili og hvitløk - etter hvor sterk smak du vil ha.

Den orientalske er jeg imidlertid litt mer i tvil om, aner ikke noe om hvordan den aktuelle Torogryten smaker. :forvirret: Men smaker/krydder som hvitløk, frisk ingefær, spisskummen, malt koriander, kardemomme, garam masala og gurkemeie (sistnevnte også for gulfargens skyld) kan antakelig være noe å prøve?

Når man lager gryteretter, begynner man stort sett med å brune kjøttet, deretter stekes løk/hvitløk evnt frisk ingefær + noen av krydderne som utvikler smaken bedre ved å stekes først (feks chilipulver, spisskummen og malt koriander). Tilsett vann og fond/kraft, kok opp, ha i øvrige krydder, kjøtt, og etterhvert grønnsaker, la småkoke til alt er gjennomkokt og smakene har fått blander seg, og ha tilslutt i maizenajevning.

Dette ble veldig generelle og omtrentlige betraktninger - håper de kan være til litt hjelp! :)

Skrevet

PS: En vesentlig ingrediens i den meksikanske gryta må selvsagt også være en boks hakkede hermetiske tomater, evnt + litt tomatpuré i tillegg. :)

Skrevet

Å, tusen takk for hjelpen! Dette var jo glimrende.

Men andre tips mottas også med takk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...