AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #1 Skrevet 22. oktober 2020 Forventer selvsagt ikke hele setninger eller noe, men han sier ikke et kvekk. Ikke mamma, pappa, nam eller noen slike enkle ord. Han sier ingenting. Kommer noen lyder selvsagt, men han «snakker» relativt sjelden og lager lite lyd. Bør jeg være bekymret? Føler de fleste på hans alder sier i allefall «mamma»..... Anonymkode: da5e6...791
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #2 Skrevet 22. oktober 2020 Vel mye skjer fra 12 mnd til 24 mnd, er barnet nærmere 12 eller 24? Går barnet i barnehage? De pleier fange opp om noe er utenfor normalen. Du kan også spørre dem hva de tenker. Hvis barnet ikke går i barnehage kan du ta det opp på neste kontroll på helsestasjonen. Det viktigste er språkforståelse i den alderen, virker det som barnet forstår enkle ting? Virker det som barnet hører godt? Anonymkode: 9fb22...d94 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #3 Skrevet 22. oktober 2020 1 år? Mener du da 12 mnd eller 23 mnd? Skjer mye mellom 1 årsdagen og 2 årsdagen. Anonymkode: ceb6c...c1c 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #4 Skrevet 22. oktober 2020 Barn som ikke har ord ved 18 mnd bør man bekymre seg for. Babler barnet ditt? Hvis barnet ikke babler, så kan det også være tegn på forsinkelse. Hører barnet godt? Forstår barnet? Hvor gammelt? Anonymkode: 82a9b...f0b
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel mye skjer fra 12 mnd til 24 mnd, er barnet nærmere 12 eller 24? Går barnet i barnehage? De pleier fange opp om noe er utenfor normalen. Du kan også spørre dem hva de tenker. Hvis barnet ikke går i barnehage kan du ta det opp på neste kontroll på helsestasjonen. Det viktigste er språkforståelse i den alderen, virker det som barnet forstår enkle ting? Virker det som barnet hører godt? Anonymkode: 9fb22...d94 Nærmere 12. Går ikke i bhg ennå men begynner om 1,5 mnd Barnet virker å både høre og forstå. 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1 år? Mener du da 12 mnd eller 23 mnd? Skjer mye mellom 1 årsdagen og 2 årsdagen. Anonymkode: ceb6c...c1c 12 mnd. 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn som ikke har ord ved 18 mnd bør man bekymre seg for. Babler barnet ditt? Hvis barnet ikke babler, så kan det også være tegn på forsinkelse. Hører barnet godt? Forstår barnet? Hvor gammelt? Anonymkode: 82a9b...f0b Barnet babler litt, men ikke veldig mye. Virker å både høre og forstår. Hører hva jeg sier og gjør det. Jeg kan si «X kom her» eller «nei ikke lov» og barnet «lyer». Så tror ikke det er noe galt der. Men litt bekymret over at han ikke en gang Sier mamma/pappa... Anonymkode: da5e6...791
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1 år? Mener du da 12 mnd eller 23 mnd? Skjer mye mellom 1 årsdagen og 2 årsdagen. Anonymkode: ceb6c...c1c Ja, om barnet er nær 1 år eller nær 2 år har jo alt å si her. Håper ikke ts er redd for å irritere brukere som ikkje tåler at vi regner barnets alder i måneder. (Det er noen som ikke liker det) Jenta mi sa veldig få ord før hun fylte 2 år. Jeg leste om barnets utvikling; når de skal kunne snakke i setninger og bøye verb, og tenkte at dette så ikke så bra ut. Rundt toårsdagen løsnet det plutselig, med mange nye ord hver dag, og setninger. Ved 18 måneder har jeg notert ei kort liste: Bæ, voff, "mam" (=mamma), hei. Nå er hun 4 og prater masse. Ordforrådet er helt gjennomsnittlig, i følge barnehagen. Hvis dere og helsestasjonen mener at barnet har god språkforståelse, er det sikkert ingen grunn til bekymring. Av og til går utviklingen litt i rykk og napp. 🙂 Anonymkode: af5de...b24
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nærmere 12. Går ikke i bhg ennå men begynner om 1,5 mnd Barnet virker å både høre og forstå. 12 mnd. Barnet babler litt, men ikke veldig mye. Virker å både høre og forstår. Hører hva jeg sier og gjør det. Jeg kan si «X kom her» eller «nei ikke lov» og barnet «lyer». Så tror ikke det er noe galt der. Men litt bekymret over at han ikke en gang Sier mamma/pappa... Anonymkode: da5e6...791 Høres ikke ut som noe unormalt, men du kan sikkert ta en prat med helsestasjonen slik at du blir beroliget. Ved 12 måneder hadde ikke jenta mi begynt å si skikkelige ord. Det var "babyspråk" av typen "ga-bapp" (=se der). Husker ikke helt når "mam" (=mamma) kom. Det var en gang mellom 12 og 18 måneder. Lå jo noe etter gjennomsnittet, men helsesykepleier sa det var greit siden språkforståelsen virket å være i orden. (Vi leste mye, blant annet i myldrebøker, tøyset med ord og sang masse, så tror ikke vi har gjort noe feil. 🙂) Anonymkode: af5de...b24
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 Mitt barn er straks 18 mnd og. Sier ikke mange ordene. Jeg synes derimot at barnet har god språkforståelse og forstår veldig mye av det vi sier. Jeg har alltid snakket mye med barnet og lest bøker. Men jeg er ikke så bekymret. Som baby så var det ikke så mye babbel. Barnet kviknet alltid til og fikk sin storhetstid om kveldene, da kunne det komme litt lyder. Men på dagtid kunne barnet nesten være helt taus. Barnet så derimot mye på meg når jeg snakket og sang, og smilte og lo. Jeg er derfor ikke bekymret, da jeg synes barnet virker kvikk og observang, og jeg ser at barnet utvikler seg litt uke for uke. Men er sikkert bare litt treg med å gidde å snakke.. Anonymkode: eadb4...665
w0ho Skrevet 22. oktober 2020 #9 Skrevet 22. oktober 2020 Mitt barn har nylig fylt 2 år og har kanskje 15 ord som blir sagt om jeg er heldig og få det ut av han. 90% av disse ordene har kommet de siste par ukene. Han har svært god språkforståelse og har gjort seg godt forstått uten språk veldig lenge, så ingen er bekymret!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå