Gå til innhold

Småbarn som stirrer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Barnet mitt som blir to år i november, har en tendens til å bli helt oppslukt og tankefull når vi er ute blant folk. Hun kan derfor bli stående og "stirre" en del. Jeg er så usikker på hvordan jeg skal håndtere det. Noen kan jo kanskje bli ukomfortable, og det er jo ikke så veldig høflig å stå og stirre, men samtidig vet jeg at hun ikke mener noe vondt med det.. Hun må jo få lov til å se på det som fanger interessen hennes...

Er dette noe de vokser av seg, eller noe man bør plukke av?

Anonymkode: 67eca...ea6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du burde bekymre deg. Hun er bare to år.. 

• Liker 9
Skrevet

Mener å ha lest noe ett sted at når barn under 2 år stirrer så studerer de mimikk, kroppspråk og situasjoner. De syns objektet/mennesket de ser på er behagelig og "vakkert". Så spebarn er nysgjerrige, ikke frekke 🙂

Anonymkode: 33cce...c10

• Liker 2
Skrevet

Hva er galt med at hun stirrer? Hadde latt henne gjøre det. Når hun er 3-4 år kommer hun til å si «se den tykke mannen» i tillegg til å stirre😊

Anonymkode: c7cff...ea9

• Liker 12
Skrevet

Stirrer på folk fremdeles jeg. Ikke fordi det er noe galt, men står å tenker. Menn har en tendens til å ta det som en flørt🙄, men det er det ikke. 

Anonymkode: 5eeae...985

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med at hun stirrer? Hadde latt henne gjøre det. Når hun er 3-4 år kommer hun til å si «se den tykke mannen» i tillegg til å stirre😊

😂

Skrevet

Det samme gjør hunden min. 

Men i all ærlighet, kan ikke forstå at noen vil ha et problem med det? Opplever jeg småbarn som stirrer på meg, så smiler jeg og gir et lite vink. 

Anonymkode: fdc73...0ae

• Liker 4
Skrevet

Men f.eks i garderoben i badeland da? Burde jeg ikke få henne til å ikke se på de som skifter?

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg farget håret rødt, pleide jeg høre hver dag «SE mamma SEE den damen har RØDT HÅR SE MAMMA!!» 😂 snudde meg og så alltid en kidd med de største øya 🙈 Jeg brydde meg ikke, men følte med mødrene som ofte ble litt flaue 😂

Anonymkode: 246ca...c0b

• Liker 5
Skrevet

Skjønner at du tenker slik, for mange er jo veldig barnefiendtlig. Men ikke tenk på det! Jenta mi hadde og har fortsatt et ganske "stirrende" blikk som følger etter deg, og hun mener jo ingenting vondt med det, for det finnes jo så mange forskjellige folk, hun må jo få lov å se. 

Anonymkode: 8d1db...9a5

• Liker 1
Skrevet

Pleier å gi en grimase til stirrende barn når foreldrene ikke ser på. Da slutter de.

Anonymkode: c8332...339

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men f.eks i garderoben i badeland da? Burde jeg ikke få henne til å ikke se på de som skifter?

TS

Hadde det vært en 5 åring så kunne man prøvd begynne lære at det ikke er pent å stirre på andre som er nakene, men altså, en 2 åring tviler jeg folk bryr seg om :P Man skjønner jo at 2 åringen ikke er dømmende, man kanskje det var noe rart med den damen som hadde pupp som mamma, sånn nesten 😂 

Anonymkode: 246ca...c0b

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Nesj, jeg kan liksom ikke helt se problemet. Et barn på 2 år som stirrer er like støtende som når en katt eller ku stirrer.

Om du synes det er veldig ubehagelig, så kan du jo avlede oppmerksomheten til barnet når du synes det er en litt upassende situasjon eller stirringa har pågått for lenge. Men generelt så synes jeg små barn skal få lov å stirre. De har jo mye å lære, og observere er en del av det

Anonymkode: fdc73...0ae

• Liker 4
Skrevet

Alle oppegående mennesker skjønner at så små barn som stirrer ikke mener noe vondt med det, de stirrer på alt og alle, så det er ingenting å bekymre seg for.

Anonymkode: 9faac...c96

• Liker 3
Skrevet

Jeg har cp og har blitt stirret på/ledd av hele barndommen og ungdomstiden min pga mitt handicap, og det er faktisk vondt med den oppmerksomheten!

Anonymkode: cec3c...732

• Liker 1
Skrevet

Å bare stirre ser jeg ikke et problem i - barnet observerer bare omverdenen. Alle oppegående mennesker har forståelse for at små barn som stirrer ikke gjør det med en stygg intensjon. Jeg har en bror med downs og er vandt til at mange stirrer på han/oss når vi er ute og går, og det har aldri brydd meg når små barn gjør dette. Det er helt naturlig for dem å kikke litt ekstra når de ser noe nytt, uvanlig, interessant og spennende.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hjelpes! Hun er 2! Ikke en kåt tenåring.

Anonymkode: 7d696...c12

• Liker 1
Skrevet

Hun er to år, la en henne stirre, men når hun er fire og nærmer seg fem år kan du begynne å fortelle henne at det er ufint å stirre på andre mennesker. Og da mener jeg stirre lenge, som i å glane. Glane er dårlig folkeskikk. 

Anonymkode: f15be...eff

• Liker 1
Skrevet

Det at barn stirrer opplever jeg hele tiden, og da gjør jeg som det ble nevnt tidligere - smiler og vinker. Jeg kan dog bli litt småklein fordi jeg ikke er så flink til sånt, selv om det er et barn, men barnet gjør ikke noe galt og jeg blir aldri sint:) Hadde det vært en voksen derimot hadde jeg blitt ekstremt ukomfortabel og irritert... så det er stor forskjell på barn og voksen - din datter er som alle andre barn. 

Anonymkode: 9661b...6c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...