Gå til innhold

Kan mor og far ha permisjon samtidig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan far velge å ta sine uker rett etter fødselen, sammen med mor?

Anonymkode: 3b8ed...c73

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan far velge å ta sine uker rett etter fødselen, sammen med mor?

Dessverre 😥 

Anonymkode: 86d7d...95f

Skrevet

De fleste får et par uker med en gang. Deretter kan man ikke ha betalt permisjon samtidig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Han kan ha to uker, som i utgangspunktet er ubetalt, ihvertfall fra nav. Noen steder får man betalt likevel, enten pga tariffavtaler eller fordi arbeidsgiver gir det som frynsegode. 

Han har ikke rett på noe annet de første seks ukene, bortsett fra hvis mor blir sykemeldt. Jeg synes det er en veldig merkelig bestemmelse. Mor trenger ofte hjelp i begynnelsen...

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet

Dere kan ha opp til 150% lønnet permisjon sammen.

Anonymkode: 7e736...2ac

Skrevet

Far har lovfestet rett på to uker permisjon i forbindelse med fødsel. Han har dog ikke lovfestet rett til permisjon med lønn disse to ukene, men noen arbeidsgivere velger allikevel å være greie å gi lønn. Disse to ukene er ikke en del av den vanlige permisjonen til far. Om han har lov til å ta den ordinære permisjonen samtidig som mor, vet jeg dessverre ikke. Det er uansett ikke noen god idé å kaste bort permisjonen på den måten.

Anonymkode: cc214...551

Skrevet

Så han kan ikke ta ut sine 15 uker direkte etter de to første som alle får (noen med lønn, andre uten)? Det var veldig rart. Noen som vet hvor det står? Når jeg leser på NAV, står det at mors periode ikke påvirkes av hva far gjør, og vice versa. Det er bare fellesperioden som krever at den andre er i aktivitet, så vidt jeg har skjønt. 

Ts 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Så han kan ikke ta ut sine 15 uker direkte etter de to første som alle får (noen med lønn, andre uten)? Det var veldig rart. Noen som vet hvor det står? Når jeg leser på NAV, står det at mors periode ikke påvirkes av hva far gjør, og vice versa. Det er bare fellesperioden som krever at den andre er i aktivitet, så vidt jeg har skjønt. 

Ts 

Tror du må lese litt bedre. Står en del her, gå til delen som heter hjemme samtidig.

Anonymkode: 7e736...2ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...