Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye anbefaler dere å kjøpe? Hvor mye i hvilke størrelser? Er så viktig for meg at lille jenta vår har akkurat det hun trenger💕

Anonymkode: a2bd9...85d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er en god del tråder om dette, senest en for noen dager siden så ville bladd tilbake og sett:)

Anonymkode: e4edb...485

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler ikke å kjøpe så mye. Fikk ikke brukt halvparten her en gang. 4-5 bodyer i hver størrelse, 1-2 bukser og 1-2 strømpebukser. En fleece eller ulldrakt til når dere skal ute / i bil, kjøpes i romslig størrelse slik at den varer lenge. Lue og votter.

Skrevet

Jeg anbefaler å ikke kjøpe noe særlig på forhånd. 

Babyer kommer i ulike størrelser, og vokser i ulik fart. Det er veldig dumt om dere har kjøpt inn masse sommerklær som ikke passer før til vinteren igjen, eller som er for små når sommeren kommer. Også dumt om dere har kjøpt masse trekk-over-hodet-bodyer, og babyen bare liker omslagsbodyer. 

Kjøp inn et sett eller to i str 50 og 56. Noen er for store for str 50 allerede ved fødselen, andre, som min, drukner i det, så samboeren måtte ut og kjøpe i str 44 dagen etter fødselen. 

Første gang vi fikk barn, fikk vi masse klær i barselgaver, og da kjøpte folk i store størrelser.. og han kunne ikke bruke noe av det, for han var bitte liten, og vokste kjempesakte, og innen klærene var passe, var det helt feil årstid. 

Anonymkode: f10e2...5b3

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at det vi brukte mest i nyfødtperioden, var pysjer med føtter og glidelås. Det funker på dag og natt. Ett plagg, enkelt. I tillegg brukte vi omslagsbodyer med trykknapper (ikke knytting) + strømpebukser med føtter. Sånne til å ta på over hodet var bare styr og hyling.

Ting vi hadde, men (så å si) aldri brukte: gensere, bukser, strømpebukser uten føtter, kjoler (bortsett fra en time på julaften), sokker og tøfler.

Neste runde (som kommer snart) er det kun pysjer, bodyer og strømpebukser med føtter vi kommer til å ha lett tilgjengelig.

I tillegg kommer vognpose (helst sånn du kan ta ut en dynedel så du kan bruke den både når det er varmt og kaldt), lue og evt. en ulldress (vi har ikke begynt å bruke det nå før lillejenta begynte i barnehagen, for vi har bil i garasje med inngang rett fra blokka og vognposen er så varm at hun har inneklær på når hun er i vogna selv når det er kaldt. (Også da hun var et par måneder gammel og det var skikkelig vinter.)

Mitt råd er følgende handleliste i str. 56:

- 3 pysjer med føtter og glidelås (mye raskere å få av og på. Praktisk med babyer som hater å ligge på stellebordet og ved bæsjelekkasjer.)

- 3 bodyer (jeg anbefaler omslagsbodyer)

- 3 strømpebukser med føtter

- 50 kluter (bæsj, bæsj, bæsj, bæsj... hele døgnet, hele tida - de første månedene altså. Det fortsetter heldigvis ikke sånn. 🙃)

Så kan du utvide med flere plagg av det dere liker å bruke etter hvert. 

56 vil kanskje være litt stort i begynnelsen, men babyen krabber jo ikke akkurat rundt fra dag én, så det gjør ikke så mye. Hvis klærne er alt for store, kan partner/annen familie/venner gå og kjøpe noen plagg i str. 50 eller 44 (prematurstørrelse) mens dere fortsatt er på sykehuset.

Skrevet

Har helt motsatt erfaring enn hun over: ting med føtter er et helvete ;) Babyen fikk spenntak i innsiden av buksebeinet, og klarte sparke av seg alt, og var håpløst å få det på når babyen sprellet. Ting uten føtter var "reddet" når man hadde fått foten gjennom ankelhullet. Så tok man bare sokker på på utsiden av buksen, så holdt de seg fint på. 

Vi brukte aldri strømpebukse på vår. 

Så igjen: kjøp inn LITT, og se hva som passer for dere. Som du ser: hva som passer, både for dere voksne og for babyen, er helt forskjellig fra person til person. 

• Liker 7
Skrevet

Anbefalingen er vel enkel. Kjøp kun et lite minimum, og tenk at butikkene er åpne også etter at du har født. (Og andre kan handle for deg hvis du ikke kan selv. ) Vi var i butikk og supplerte 2 dager etter fødsel, fordi vi hadde for lite av det vi faktisk brukte, til tross for at vi hadde MENGDER...

Omslagsbodyer bør du ha noen av. De fra H&M som selges i flerpakninger var fine da mine var små. Se på hvor store du og far var da dere ble født, og kjøp ut ifra det. (Det kan være greit å ha litt i både 56 og 62. Og hvis dere ikke var spesielt store babyer, kanskje 2-3 stk i 50 også. De første dagene "druknet" vår litt i 56, men det gikk jo fint.)

Pysjer foretrakk vi de med føtter og mulighet for å kneppe nedenfra og bytte bleie uten å ta av. Men det er smak og behag, og det kan være greit å ha et par forskjellige typer og teste hva dere liker. 

Vi brukte også sparkebukser eller strømpebukser. (Foretrakk sparkebukser som kunne åpnes nedenfra for lett bleieskift...) 

Og så trenger du yttertøy etter sesong. Har du varm vognpose så trengs vel mest lue... Men skal dere inn og ut av bil, kan det være greit med en dress eller en bilpose. 
Skal du bære, kan en bærejakke til deg erstatte å kle masse på ungen... Igjen. Finn ut hva dere trives med før du kjøper for mye. 

For en kort tur ut (uten vognpose eller annet som varmer) kan en fleecedress eller ulldress være tilstrekkelig. 

Anonymkode: 11702...272

Skrevet

Hvilke kluter anbefaler dere til bruk på baby. Tenker da til bruk i ansiktet og hender  som er vaskbar, ikke engangs :) 

Anonymkode: 6355b...444

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke kluter anbefaler dere til bruk på baby. Tenker da til bruk i ansiktet og hender  som er vaskbar, ikke engangs :) 

Vi har små bomullskluter vi bruker ved bleieskift. 

Til spising/gulping brukte vi gas-kluter. De bruker vi ennå, når ungen er 2,5, genialt å tørke hender og fjes med etter et måltid. 

Vi kjøpte inn masse frottékluter, men de brukes fint lite.. De ble vel ikke tatt i bruk i det hele tatt før han var nærmere to, og da kun til leking i badekaret.. 

Skrevet

Babyen min var rundt 3,5 kg ved fødsel og 48 cm. Bruker fortsatt størrelse 50 og er 5 uker. Hadde alt for lite i 50, da det fort går 1-3 bodyer daglig (gulp, tiss etc..)

Anonymkode: ce733...272

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enkle og billige bomullskluter funker helt fint. Sånne flerpakninger fra f.eks. Ikea eller Princess. (Jeg syns at Princess sine holder seg mykere etter mange vask enn andre kluter. De er tynnere og mykere.) Fungerer også supert til vask av underlivet ved bleieskift.

Musselinkluter er også supre. Myke og fine til gulp og sånt. Men de koster gjerne en del mer, så vi brukte dem kun til ansiktet, ikke til bleieskift hvor man bruker så mange i begynnelsen. 

Skrevet

Tenk sesong! Hvilken måned vil barnet bli født i? Vil de første størrelsene være mens det er vinter/kaldt? I såfall ville jeg bare gått for ull. Vi fikk vårt barn i august, og fikk noen klær i større størrelser da, men som er mer sommerklær - som lette bomullsbodyer, tynne bukser og til og med noen kortermede bodyer. Det blir ikke brukt. Fra slutten av september og sikkert til ut april kommer vi til å bruke ullbody, ullbukser eller strømpebukse i ull, og evt en fin strikkagenser eller strikkaromper hvis vi skal pynte han litt ekstra. Man trenger heller ikke så mange av hver, for man kan jo vaske. Men får du gulpebaby trengs det nok litt mer.

Vår var for stor til å bruke 50, og gikk rett på 56 som varte i to og en halv måned. Så jeg vil vel anbefale 5-6 ullbodyer, 2-3 ullbukser/strømpebukser, og kanskje en 4-5 pysjamaser (de med dobbel glidelås er best) per størrelse.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har helt motsatt erfaring enn hun over: ting med føtter er et helvete ;) Babyen fikk spenntak i innsiden av buksebeinet, og klarte sparke av seg alt, og var håpløst å få det på når babyen sprellet. Ting uten føtter var "reddet" når man hadde fått foten gjennom ankelhullet. Så tok man bare sokker på på utsiden av buksen, så holdt de seg fint på. 

Vi brukte aldri strømpebukse på vår. 

Så igjen: kjøp inn LITT, og se hva som passer for dere. Som du ser: hva som passer, både for dere voksne og for babyen, er helt forskjellig fra person til person. 

Helt enig, de med føtter ble fort vokst ut av, og i tillegg er det ikke anbefalt å bære babyen i bæretøy med ting med føtter, så hvis man planlegger det bør man ikke kjøpe så mye med føtter.

Anonymkode: ca3f5...a82

• Liker 2
Skrevet

Som du ser, er det ikke én fasit :) sesong avgjør mye, i tillegg personlige preferanser. Har dere kaldt hus, varmt? Tenker du å bære i sele/sjal eller pimært trille vogn?

Å kjøpe inn masse ull, selv med vinterbarn, er også litt risikabelt, ettersom mange ikke tåler ull rett på huden. Ull med bambus eller bomull på innsiden er sånn sett tryggere. 

Med mine preferanser og erfaring med to barn, hadde jeg kjøpt følgende før fødselen til vinterbaby.

- to bodyer i ull med bambus/bomullinnside str. 50 og to i 56. Gjerne på salg/rimelig. Liker Joha og Hust&claire sine, samt Reflex.

- to bukser i ull med bambus/bomullsinnside str. 50 og to i 56.

- en flerpakning med omslagsbodyer fra HM i bomull str. 56.

- en bomullsbukse med bred linning i 56.

- to pysjer i 50, fortrinnsvis med glidelås, eller knapper helt ned. Foretrekker selv uten fot; varer lengre. Gjerne en i bomull og en i ull/bambus. Samme 56. Dersom dere har svært kaldt soverom, hadde jeg tatt begge i ull/bambus.

- ribbestrikkede sokker. Liker de fra Lindex som kommer i 3-4-pakning. Og tykkere ribbestrikkede ullsokker, feks Joha. Holder med ett par i 10-12, ett i 13-15 og ett i 17-19 i starten. Vi liker ikke strømpebukser, men én eller to skader jo ikke å ha i hus.

- ulldress/ullfleecedress som mellomlag, feks fra Voksi, Reflex eller Lillelam, i 56 og evnt 62/68. Fint på kalde dager, i vogna og i bæresele.

Om du tenker å bære, vurder bærejakke, eller bæreomslag/regntrekk. En romslig dress i vindfleece (polarn har gode, som du bør kjøpe brukt på finn.no) er fint til ungen. 

Ellers: tynn hjelmlue, feks størrelse 37 og 41 (Joha, Nøstebarn e.l.), tykkere lue, feks Lillelam, og balaklava (slipper å tenke på åpen hals). Hadde kjøpt både en tynn fra Joha og en litt tykkere her til vinteren.

votter og fotposer fra Polarn e.l. I vindfleece er også kjekt.

«Sko», vinterdress, ytterjakke osv. er etter min mening unødvendig til babyer. Samme med kjoler, skjørt, «dongeri»bukser, plagg med hetter osv.

Anonymkode: fa73e...cf3

Skrevet

Med førstemann var det et styr uten like med sokker husker jeg. De bare datt av hele tiden. Denne gangen kjøpte jeg sokker (både ull og i bomull) fra polarn og de henger veldig godt på! Svindyre (syns eg) men gull verdt! 

Jeg ville gjerne kjøpt litt brukt, omslagsbodyer er veldig praktiske. Så kan du spe på litt med klær du kjøper i butikk osv, da har du meir for pengene liksom. Jeg kjøpte 2 klespakker i de minste størrelsene, heiv det jeg ikke ville ha og tok vare på resten. Jeg fikk gutt denne gangen og har sikkert hatt 10-15 bodyer i str 50. Selv om jeg vasker klær veldig ofte var det en dag Hvor jeg plutselig bare hadde 2-3 igjen. De gulper, har bæsje/tisselekkasje gjennom bleien og med gutt så tisser de alle veier når de ligger nakne på stellebordet😅

Anonymkode: e0259...e04

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ventet med å kjøpe inn for mye

1) Du vet ikke om du får en varm baby eller en frysepinne. Ingen av mine barn kunne bruke ull som baby. Det ble altfor varmt.

2) Ulike klesmerker har ulik fasong på klær. Begge mine barn har vært store babyer med skikkelig kulemage og flere merker passet ikke pga fasongen

Anonymkode: 22244...1cc

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ventet med å kjøpe inn for mye

1) Du vet ikke om du får en varm baby eller en frysepinne. Ingen av mine barn kunne bruke ull som baby. Det ble altfor varmt.

2) Ulike klesmerker har ulik fasong på klær. Begge mine barn har vært store babyer med skikkelig kulemage og flere merker passet ikke pga fasongen

Anonymkode: 22244...1cc

Enig. Venninnen min sin baby ble søkkvåt av svette om man puttet på ham ull. 

Gutten vår var lang og tynn, og vi slet forferdelig med å finne bukser som passet. Cubus sine var ubrukelige, de var aaaaalt for store i livet, falt bare av hele tiden.. Eneste buksene vi fant som passet var på kaph-ahl. Så det er stor forskjell på fasong på baby og fasong på klær, ja. 

Skrevet

Jeg hadde under 5-6 bodyer i 50/56 og noen bukser, en teddydress, en ulldress (som kunne brukes til 62) og en inne heldress. Sistenevnte fikk vi brukt en eller to gang. Du trenger veldig lite i den minste størrelsen. Omslagsbodyer er gull på de minste babyene, da slipper du å tre den over hodet. Str 62 hadde jeg heller ikke alt for mye i, litt av det samme. Str 68 varer litt lengre så det hadde jeg en god del utav. Du trenger ikke kjøpe alt nå. Kjøp str 50/56/62/68 så kan du heller kjøpe litt mer når du får behov og ser mer hva du trenger og liker å bruke. Jeg likte ikke å bruke strømpebukse så brukte heller bukse og sokker på baby ☺️ Tenk praktisk, små hettegensere er veldig søt men babyen ligger mye på rygg og hetta blir i veien, gensere gjør dessuten babyen lett mellombar. 

Anonymkode: fc883...99a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...