AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #1 Skrevet 22. oktober 2020 Hei matfolket på KG🙂 Håper hverken mine søstre eller mor er på KG og ser dette ! Vi skal nemlig ha fire-stjernes middag oss mellom.. min helg ble i desember, så da passer det seg jo med julemat. Men trenger hjelp til å sette sammen meny! Tenker å ha pinnekjøtt som hovedrett.. det er jo fryktelig mektig og mettende, så en lett og smakfull forrett er jo å foretrekke, men jeg er helt blank.. første som slår meg er kanskje en kremet blomkålsuppe med trøffelolje, og en bitteliten bit med noe godt brød til, hvitløksbrød kanskje? Høres det godt ut eller er det total smakskræsj?.. Kom med forslag! Jeg er ikke en superflink kokk, men er ikke redd for å prøve så lenge jeg har en god oppskrift å følge. Til dessert lurer jeg på om jeg skal lage hjemmelaget EggNog, og kanskje sjokolade fondant? Høres jo veldig mektig ut å få servert dette etter pinnekjøtt, så tenker å la maten synke litt ned før den settes i ovnen Anonymkode: da04c...f69
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #2 Skrevet 22. oktober 2020 Multekrem som dessert, evnt noe frisk noe, sitronfromasj eller is/sorbet. Anonymkode: cf341...5ce 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #3 Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Multekrem som dessert, evnt noe frisk noe, sitronfromasj eller is/sorbet. Anonymkode: cf341...5ce Sitronfromasj hørtes nydelig ut, er det vanskelig å lage? Er ikke så glad i multekrem dessverre.. Anonymkode: da04c...f69
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #4 Skrevet 22. oktober 2020 Forrett før pinnekjøtt høres bare ekstremt rart ut. Multekrem til dessert. Anonymkode: e8715...f70 8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sitronfromasj hørtes nydelig ut, er det vanskelig å lage? Er ikke så glad i multekrem dessverre.. Anonymkode: da04c...f69 Det er sikkert lett. Har selv bare kjøpt det i butikken. Anonymkode: cf341...5ce
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 Ingen forrett, men en kopp gløgg når de kommer. Anonymkode: 0baa0...dcd 9
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 Noe frekk laks/ørret til forrett er fint Anonymkode: 2e88e...781 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 Vi hadde liten rakfisk-tallerken som forrett på det ene julebordet jeg var på. Det var første gang de fleste smakte det. Bare 4 små biter flatbrød med rakfisk, rømme og gressløk/rødløk på. Anonymkode: dcf80...e3b 8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Skrevet 22. oktober 2020 Multekrem 👍🏻 Anonymkode: a0511...803 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #10 Skrevet 22. oktober 2020 Riskrem til dessert Anonymkode: 862e6...93f 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #11 Skrevet 22. oktober 2020 Forrett: små lomperuller med laks eller spekeskinke Dessert: en god fruktsalat med mørk sjokolade og vaniljekrem Anonymkode: adb9d...dda 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #12 Skrevet 22. oktober 2020 Googlet og fant noe jeg synes hadde vært spennende å få servert til jul. https://www.nrk.no/mat/blamuggostkrem-med-fiken-og-pepperkaker-1.6915731 høres spennende og passende ut til forrett. Og dette til dessert: https://www.tine.no/oppskrifter/desserter/fromasj-og-mousse/gløggtiramisu Anonymkode: afb26...e43
Sheik Skrevet 22. oktober 2020 #13 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg serverte en gang lammelår og sitronfromasj. Sitronfromasj er veldig lett å lage fra bunn 😊 husker ikke hvilken oppskrift jeg brukte, men den ble vellykket og alle gjestene elsket den.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #14 Skrevet 22. oktober 2020 Personlig ville jeg ikke hatt forrett til pinnekjøtt. Ikke til ribbe heller. Men en liten dessert er godt. Må være lette, friske desserter til slik mat, så jeg hadde uten tvil gått for en god, hjemmelaget fruktsalat. Nydelig smak, og vakre farger. Kiwi, appelsin, banan, jordbær, hakkede nøtter, epler.... Jeg pleier bruke en frukt fra hermetikkboks også, for å få den gode juicen fra boksen. Server med en kremdott. Anonymkode: 7a461...e4e 1
LittDiva Skrevet 22. oktober 2020 #15 Skrevet 22. oktober 2020 (endret) Vi pleier å ha Laksemousse eller pate. På ristet, tynn rugbrød bit eller en stekt baquette skive. Pynter med dill. Denne er veldig god. Jeg synes det er fint med forrett til pinnekjøtt, man tar automatisk mindre porsjon og slipper pinne-koma.😁 Dessert er ofte sitronfromasj som noen andre har foreslått. Endret 22. oktober 2020 av LittDiva 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #16 Skrevet 22. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Googlet og fant noe jeg synes hadde vært spennende å få servert til jul. https://www.nrk.no/mat/blamuggostkrem-med-fiken-og-pepperkaker-1.6915731 høres spennende og passende ut til forrett. Og dette til dessert: https://www.tine.no/oppskrifter/desserter/fromasj-og-mousse/gløggtiramisu Anonymkode: afb26...e43 Den ostekremen høres kjempegod ut, men etter min mening passer ikke slike smaker så godt som forrett. Tror det hadde passet bedre som rett nr. 3 i en 4-retters, mellom hovedrett og dessert (altså en meny av typen forrett-hovedrett-ost-dessert). Jeg er blant dem som mener noe lett og friskt kan bli bra til dessert. Sitronfromasj og fruktsalat er nevnt. Eller hva med en sorbet? Anonymkode: e4fe9...ae6 1
Kinder Skrevet 22. oktober 2020 #17 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg ville gått for noe lettere enn blomkålsuppe til forrett når hovedretten er så mettende og feit. Hva med løyrom på toast? Og bringebærsorbet med champagne, cava eller prosecco over til dessert. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #18 Skrevet 22. oktober 2020 Kommer litt an på hva dere liker. Selv er jeg glad i at julemat skal være julemat. Selv om det er mektig. Så jeg ville foretrukket riskrem eller multekrem til dessert. Det kan være lettere å ha en rød tråd gjennom måltidet. Feks "norsk mat". Forrett kan være: Liten toast med god røkelaks, snøfrisk, vårløk og kaviar Kamskjell Lefseruller (del en lompe i to på skrå). Med røkelaks, snøfrisk, ruccola og rødløk. Og en med spekeskinke, snøfrisk, ruccola og paprika. Kremost kan du lage selv om du vil ha alt hjemmelaget. Dessert: Brunostis (en kule, boksen kan settes frem etterpå om noen vil gafle i seg) med rørte multer. Rabarbrasuppe (om man får tak i enda, kanskje du kan kjøpe nå og fryse) Eller sett frem pepperkakedeig, nonstop, seigmenn, glasur og annen pynt. Så får dere et juleverksted i samme slengen. Pepperkaker og glasur fra skje blir desserten! Hvis dere er litt "barnslig". Anonymkode: 6cbd6...ed0
little fairy Skrevet 22. oktober 2020 #19 Skrevet 22. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe frekk laks/ørret til forrett er fint Anonymkode: 2e88e...781 Hvordan vet man om laksen er frekk? Ser oftere at ordet frekk blir brukt om mye rart. 1
^^Belle^^ Skrevet 23. oktober 2020 #20 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg vil slå et slag for Dronning Maud-pudding til dessert. Beste som finnes i hele verden, og klassisk jule-, dåp- , konfirmasjons- og bryllupsdessert her hos oss. Jeg trodde den var mer utbredt enn den var, men har møtt så mange folk som aldri har smakt det, så den er verdt å nevnes. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå