Gå til innhold

Hvorfor så lite aksept for introverte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 23 år gammel jente og er da det jeg vil kalle en introvert. Jeg trives sammen med venninnene mine når vi er sammen, og det er ikke det at jeg ikke er interessert. Men å henge med venner typ hver dag eller annen hver dag orker jeg ikke eller har energi til. Jeg liker mye alene tid slik at jeg får tid til å tenke, reflektere og nyte mitt eget selskap med det jeg selv liker. Se serier, gå tur, egenpleie, slappe av hjemme med god mat. Jeg er mer der at jeg orker eller har energi til å henge med venninner en gang i uka, noen ganger 2 ganger i uka. Jeg får aldri først tatt kontakt og spørre om å finne på noe fordi dem tar meg alltid i forkjøpet. Dermed kan det jo hende at min manglende intitiativ til å møtes kan gjøre at dem tror jeg ikke er interessert, men jeg er jo det. Jeg får bare aldri tatt kontakt selv siden de gjør det før jeg hadde tenkt til det. 

Virker som folk ikke skjønner at vi introverte er ikke sjenerte, stille eller uinteresserte. Men vi trives godt i eget selskap og vil være mye alene. Selv om jeg elsker å møte venninnene mine sammen på vorsj eller fest, eller ei venninnene alene. Men bare ikke «hver» dag.

Flere her som har det likt som meg?

Anonymkode: 1c638...75b

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville og legge til at det virker som mange forventer at venner og/eller vennegjenger skal henge sammen hver dag typ hvert fall slik jeg har oppfattet det ofte... 

• Liker 3
Skrevet

Fortell hvordan du vil ha det, om de ikke godtar det så bør du heller finne noen andre som passer deg :) 

Anonymkode: 11c56...9f3

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fortell hvordan du vil ha det, om de ikke godtar det så bør du heller finne noen andre som passer deg :) 

Takk for tips! Skal prøve å gjøre det neste gang jeg møter dem

Skrevet

Problemet er jo det "gjeng" opplegget, at alt må skje sammen. Noen må også ha oppmerksomhet hver dag, klarer ikke være på egenhånd/alene.

Å ha kontakt med seg selv er jo viktig, det får man av å tilbringe tid alene. Mange er livredde for å være alene, de ser ned på mennesker som gjør ting alene. Å bli trygg på seg selv er viktig det, enda verre er det å være avhengig av andre heletiden.

Når det kommer til dumme kommentarer som "åja, du skal ikke være sosial med oss" "vær litt sosial da". Dette kommer fra mennesker som ikke forstår sosialisering, å tvinge mennesker sammen er ikke sosialt. Sosiale mennesker bruker ikke slike kommentarer, sosialt handler om hvordan du oppfører deg mot andre. Samt å forstå samspillet mellom mennesker, det er helt naturlig å behov for tid alene eller sammen med andre enn de man pleier å henge sammen med. Variasjonen i livet er viktig, som igjen gir deg balanse i livet.

Mine venner er av samme art, tar kontakt når vi selv føler for det. Ikke noe press/mas om at man MÅ delta på noe. Men nå er jeg endel eldre enn deg, de neste 20årene komme mye til å endre seg for deg 🙂 Ta hensyn til dine behov! Er du som skal leve livet ditt, ikke andre.

• Liker 11
Skrevet

Jeg er sånn og at jeg klarer ikke være med noen hele tiden dag ut og dag inn, jeg må ha tid og ro for meg selv. Er rolig og orker ikke så mye heller

Anonymkode: 65f8b...910

• Liker 3
Skrevet

TS her

Når jeg drikker alkohol derimot da blir jeg ekstrovert og veldig kontaktsøkende ovenfor venner og bekjente :fnise: 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Når jeg drikker alkohol derimot da blir jeg ekstrovert og veldig kontaktsøkende ovenfor venner og bekjente :fnise: 

Husk at når du ruser deg så er du jo ikke den du egentlig er :) 

• Liker 10
Skrevet

TS, hva mener du egentlig med 

'så lite aksept for introverte'? 

Har lest innlegget ditt, og jeg leser det slik at de aksepterer det, men vil bare ha deg med? 

Jeg synes forøvrig at denne kvasi-liksom-psykologiske dyrkingen av personlige egenskaper eller personlighetstrekk i dagens samfunn er så tullete at jeg ikke har ord. 

Hilsen en ekstrovert som ikke alltid blir akseptert i alle sammenhenger også. 

Petty me

Anonymkode: de395...921

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk sier at fylla viser folk sitt sanne jeg da, men jeg vet nå ikke hvem man skal stole på

• Liker 2
Skrevet

Hele venninnegjengen min er introverte ;) Vi møtes kanskje en gang i måneden. Passer perfekt for oss. Å møte noen flere ganger i uka hadde jeg ikke orket selv.

Anonymkode: 61d5d...515

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, hva mener du egentlig med 

'så lite aksept for introverte'? 

Har lest innlegget ditt, og jeg leser det slik at de aksepterer det, men vil bare ha deg med? 

Jeg synes forøvrig at denne kvasi-liksom-psykologiske dyrkingen av personlige egenskaper eller personlighetstrekk i dagens samfunn er så tullete at jeg ikke har ord. 

Hilsen en ekstrovert som ikke alltid blir akseptert i alle sammenhenger også. 

Petty me

Anonymkode: de395...921

Enig i dette, og jeg er introvert selv.

Det er bare å si nei hvis du heller vil gjøre noe alene en dag, ikke noe poeng å lage en stor greie ut av det.Og det er i hvertfall ingen vits i å ha en stor samtale om det neste gang du møter dem. Alle merker på folk om de er utadvente eller inadvente, særlig når man har kjent dem en stund og er gode venner, så vennene dine er nok fullt klar over du er introvert.

Anonymkode: cd94c...574

• Liker 2
Skrevet

Det er utrolig frustrerende at alle jobbannonser søker ekstroverte, sprudlende og smilende mennesker med mye giv. Det virker ikke som det er plass for oss som ikke gjør så mye utav oss, men som gjør jobben like godt som alle andre. 

Jeg er veldig fornøyd med å treffe vennene mine 3-4 ganger i året. Heldigvis forstår de meg og kutter meg ikke ut av den grunn.

Anonymkode: b1844...876

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig frustrerende at alle jobbannonser søker ekstroverte, sprudlende og smilende mennesker med mye giv. Det virker ikke som det er plass for oss som ikke gjør så mye utav oss, men som gjør jobben like godt som alle andre. 

Jeg er veldig fornøyd med å treffe vennene mine 3-4 ganger i året. Heldigvis forstår de meg og kutter meg ikke ut av den grunn.

Anonymkode: b1844...876

Så enig... Trist er det

• Liker 1
Skrevet

Det er nok ikke så lett å forstå hvordan det er å være introvert hvis man er f.eks motsatt. Du må si i fra om hva som passer for deg, og hva som ikke passer for deg.

Jeg kjenner mange som er som deg, og også mange som er helt motsatt, og noen er en blanding av ekstrovert, men har også introverte sider.

• Liker 1
Skrevet
På 22.10.2020 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Joda. En har et stort spekter i personligheten sin.

Anonymkode: d119c...b99

• Liker 4
Skrevet

Jeg er introvert. Droppet venner for mange år siden. Orker ikke press, og forventninger

Anonymkode: a9f9d...86a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror introverte ofte ser på det at folk ber de om å bli med på ting (som i min bok er en hyggelig ting å gjøre) som at de ikke aksepterer en. Og jeg er introvert selv, altså..

• Liker 1
Skrevet

Jeg er som deg TS, og jeg har informert mine venner om at jeg koser meg masse når vi er sammen, og at jeg er glad i dem, men at jeg trenger mye tid på å hente meg inn igjen etter at jeg har vært sosial. Jeg har en jobb hvor jeg jobber direkte med mennesker og har en haug kollegaer rundt meg hele tiden og er kun alene når jeg er på do. Så jeg får dekket mitt sosiale "behov" der. I tillegg snakker jeg med folk på trening, jeg bruker tid med utvidet familie osv, så det er egentlig ganske sjeldent jeg vil finne på noe med vennene mine. Nå kommende uke jobber jeg mandag til fredag, skal i bursdag til svigermor etter jobb på fredag og på halloweenfest med jobben på lørdag. Blir sliten bare av å tenke på det.

Anonymkode: 9aa77...520

• Liker 1
Skrevet

Det kan være slitsomt å henge med introverte mennekser.. du må hele tiden dra igang samtalen, stille spm. Osv. Og de svarer bare på det de blir spurt om og stiller ikke spm eller viser interesse tilbake.. slike vennskap blir jeg sliten av. Kjeder meg rett og slett.
trekkes mot de som gir mer av seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...