Gå til innhold

Munnbind virker ikke, men øker smittefaren (dansk studie)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Berlingske (dansk avis 22. okt 2020):
Virker mundbind?
Toptidsskrifter afviser at trykke at trykke det danske svar.

George K. Gooding (skribent):
Forsiden på Berlingske i dag: The Lancet, JAMA og NEJM har nektet å ta imot en dansk studie om bruk av munnbind mot covid-19, den eneste randomiserte studien om dette med hele 6000 deltagere.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være noe annet enn en eller annen konspirasjon.

Kanskje undersøkelsen er mangelfull på et eller annet område? Lancet stiller høye krav til det de publiserer. Uansett er det ganske vanlig at vitenskapelige rapporter underkjennes i første omgang. Forfatterne kan da enten velge å gjøre noen endringer, eller publisere i et annet tidsskrift. 

Hvis forskerne ønsker kan de bare publisere selv, direkte på Internett, men det ønsker de ikke siden antall peer-reviewed publiserte artikler er et mål for suksess for en forsker. 

Å tro at styresmaktene kan sensurere og holde tilbake informasjon på denne måten er naivt og viser lite forståelse for vitenskapelig arbeid. 

• Liker 12
Skrevet

Tidsskriftene som nevnes har ekstremt strenge krav til hvilke studier de publiserer. Det er ikke merkelig at studien ikke er publisert. Det er svært vanskelig å få publisert noe i disse tidsskriftene, med mindre man har noe veldig spesielt å vise til. Det kan godt være at dette er materialet for Lancet o.l. på sikt, men dette er bare én studie, som foreløpig ikke er reprodusert.

Jeg synes det er dumt om man skal hoppe til konklusjoner om politisk styring av publikasjoner uten videre. Disse store tidsskriftene er kanskje noe av det som er aller minst styrt av politiske interesser i akademia som helhet.

Det er jo ikke slik at denne studien er dysset ned, heller. Da hadde vi neppe fått vite at den ikke ble antatt for publikasjon. Den hadde helt enkelt ikke blitt nevnt i det hele tatt. Nå får den jo masse publisitet, og vil bli lest av langt flere, selv om den ikke er publisert i prestisjetunge tidsskrifter.

• Liker 7
Skrevet

Land i sør i Europa har brukt munnbind hele tiden, likevel er det stor smitte i disse landene. Sverige har ikke munnbind og er i mye bedre situasjon. Stockholm har høy befolkningstetthet, så argumenter om at det et flere mennesker i Europa gjelder ikke. 

At publikasjoner styres av andre forhold enn bare medisinske tror jeg. Ikke glem at vi at har stor legemiddelindustri som tjener store penger på corona. (og andre sykdommer) De påvirker publikasjoner og myndigheter påvirker også publikasjoner. 

• Liker 3
Skrevet

Når   tøymunnbind godkjennes så blir jeg i tvil om hvor god effekt det har på smitte. 

Men om munnbindpåbudet får folk til å forstå alvoret med viruset så har det jo en psykologisk effekt. hvis det også hindrer at folk snakker sammen og derfor unngår smitte på den måten, så er det kanskje ikke så dumt. 

Vi har jo bare påbud på offentlig transport, med mindre man er i en jobb som krever det. Studiene viser at de aller fleste blir smittet i sosiale sammenhenger og ikke på bussen. 

Bør vi bruke munnbind i andre settinger også?

Skrevet
20 timer siden, frysja skrev:

Land i sør i Europa har brukt munnbind hele tiden, likevel er det stor smitte i disse landene. Sverige har ikke munnbind og er i mye bedre situasjon. Stockholm har høy befolkningstetthet, så argumenter om at det et flere mennesker i Europa gjelder ikke. 

At publikasjoner styres av andre forhold enn bare medisinske tror jeg. Ikke glem at vi at har stor legemiddelindustri som tjener store penger på corona. (og andre sykdommer) De påvirker publikasjoner og myndigheter påvirker også publikasjoner. 

I Sør Europa bor generasjoner sammen i tette strøk. De klemmer og kysser alle. Det må være noe av årsaken til at det spredte seg så fort. 

• Liker 1
Skrevet

Det er påfallende at de ikke vil publisere studien, men i stedet bygger opp om konspirasjonsteorier. Hovedmålet med munnbind har uansett aldri vært å beskytte den som bærer det, men å hindre at smittede sprer dråper med smitte fra munn og nese. Selv om studien har rett er det derfor relativt irrelevant for om man bør fortsette å anbefale det.

Skrevet

Veldig rart at de som jobber på sykehus ikke blir smittet på jobb hver eneste dag da, særlig de som er på covidpost. Jeg er ikke der, men også vi bruker munnbind støtt og stadig i forbindelse med covidpasienter og jeg har vært frisk hele veien. Den eneste gangen noen har blitt smittet på avdelingen var når en annen smittet kollega gikk rundt uten munnbind :snurt:

Skrevet

Det er da ikke noe nytt at bruk av munnbind i en pandemi kan være et tveegget sverd. Munnbindet fanger opp virus, og dersom man tar på et munnbind med virus og deretter gnir seg i øynene eller tar seg til munn eller nese, kan man bli smittet. Men hvis munnbindet brukes riktig, vil det forhindre smitte.

I Norge er det nå såpass utstrakt bruk av hånddesinfeksjon (og håndvasking) at farene ved munnbind blir mindre. Og bruk av munnbind for en som er smittet, gjør at virus i pust og spytt ikke får spredt seg helt uhindret rundt vedkommende. Dette har betydning for eksempel på buss, bane og fly (og andre lukkete rom).

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Tamsi skrev:

Veldig rart at de som jobber på sykehus ikke blir smittet på jobb hver eneste dag da, særlig de som er på covidpost. Jeg er ikke der, men også vi bruker munnbind støtt og stadig i forbindelse med covidpasienter og jeg har vært frisk hele veien. Den eneste gangen noen har blitt smittet på avdelingen var når en annen smittet kollega gikk rundt uten munnbind :snurt:

Kanskje det skyldes at helsepersonell er opplært i hvordan man bruker munnbind og ikke tar det av og på som folk ellers gjør?  Det er ikke bare munnbind som er viktig men også andre smitteverntiltak. 

Skrevet
8 minutter siden, Tamsi said:

Veldig rart at de som jobber på sykehus ikke blir smittet på jobb hver eneste dag da, særlig de som er på covidpost.

De bruker ikke munnbind, men P3-maske og fullt beskyttelsesutstyr.

xie1cxew86u.jpg?h=535fefe9&itok=B-qO1wRt

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, Fakta? skrev:

De bruker ikke munnbind, men P3-maske og fullt beskyttelsesutstyr.

xie1cxew86u.jpg?h=535fefe9&itok=B-qO1wRt

Åh, gjør vi det? Dumme meg :klaske:

Nei. Vi bruker bare p2 og jeg har ikke tatt i et eneste visir. Ingen er blitt syke av det.

1 time siden, Pipaluk skrev:

Kanskje det skyldes at helsepersonell er opplært i hvordan man bruker munnbind og ikke tar det av og på som folk ellers gjør?  Det er ikke bare munnbind som er viktig men også andre smitteverntiltak. 

Det tviler jeg ikke på. Minst annenhver pasient som kommer hit med munnbind har det under nesa. Men feil bruk er ikke det samme som at det ikke virker. Man kan dø av bilbeltet om det sitter feil på, men det er da ingen som sier at bilbelter ikke fungerer.

• 4 uker senere...
Skrevet

Denne er nå publisert, men det er dårlig nytt for konspirasjonsteoretikerene og de som tror at man må ha flere års helseutdannelse for å kunne bruke dem. Antallet som ble smittet var 20% lavere i gruppen som brukte munnbind, men det var for få i begge grupper som ble smittet til at det er statistisk signifikant. Det var også færre blandt de som brukte munnbind som ble smittet av 11 andre typer virus det ble kontrollert for.

Husk at hovedhensikten med munnbind er å beskytte andre mot smitte, ikke den som bærer det.

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ved feilbruk er munnbind farligere enn å gå uten. Og enda til gode å se noen bruke de rett. Regner ute, og folk går med munnbind, er som å be om å få alle virus som florerer. 

Men har gitt opp å fortelle folk om rett bruk. De mener bruk er bedre enn ikke bruk, selv om de bruker det feil

Endret av Senil
Gjest Fallabella
Skrevet

Det ligger munnbind strødd på gata foran butikken, ved inngangen og rundt søpla der man kan vaske hender. Dette handler ikke om smittevern i det hele tatt men om idioti.
De gamle menneskene jeg kjenner forteller meg at de har et munnbind liggende i lomma hele tiden klart til bruk.. altså ikke et nytt for hver gang det brukes.. Utenfor legesenteret flagrer det munnbind rundt utenfor  nå i kveld i vindværet. 

• Opprett ny...