Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke det at jeg kan ha vest-Telemarkbunad da, morfar var Skiensgutt, så jeg tilhører jo øst-regionen, men bare lurer...

http://www.dbas.no/bunad/telemark.asp

Litt ned på siden her er det bilde av to damer i bringeklutbunad. Men hodeplagget er forskjellig... Det til venstre ser jo bra ut, men den til høyre ser det jo ut som man har puttet en tallerken under...? Noen som vet hvorfor det er forksjell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står i teksten under bildet jooo...

I tillegg er det markert forskjeller mellom kvinne- og jentedrakten, med ulike hodeplag for gifte og ugifte.

:ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Ja... Ordla meg kanskje litt teit... Men hvilken tilhører hvilken liksom? Les: bør jeg gifte meg noe gang? Evt. fort?

Fa.. at han teite karen ikke var fra vest-delen asså... Finner aldri noen fin bunad jeg ...

Skrevet

Nå tipper jeg bare:

Basert på hodeplagg til andre bunader...så ser ofte hodeplagget til kjerringbunaden rarest ut...ergo vil jeg tro tallerkenen hører til den gifte. :ler:

Og har vi ikke bestemt at du skal ha Follobunaden da? :klø:

:ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Njoaei... Jeg leser meg jo "bort" fra alle bunader jeg da... For det står om den at det ikke finnes egne søljer til den... Og da føler jeg det blir litt sånn "så da kjøpte vi noen på Eurpris liksom".

Hvorfor har ikke bunadsmennesker klart å gjøre ting ordentlig med en gang? Her bør Hulda Garborgs etterkommere virkelig ta seg selv i nakken... Om hun ikke klarte å holde folk i tøylene burde ihvertfall noen gjøre det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...