Gå til innhold

Gruer meg til jul pga samboer og barna hans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gruer meg til pga samboer og barna hans, har egentlig mest lyst til å pakke sakene mine og dra hjem til mine foreldre. 

Problemet er at samboer har dårlig råd kombinert med svært kravstore unger. Barna er 12 og 14, de har ønskelister så lange som uår. Omtrent ingenting på listene deres er overkommelig for samboer. De vil ha nye iPhones, spillkonsoller, gamingstoler, dyre headsett, merkeklær og sko til godt over tusenlappen per plagg, ståhjuling og Gud vet hva. Sannheten er at samboer har råd til å bruke ca 500kr på julegaver per barn. Dette har han snakket med barna om, men det virker ikke som det har gått inn, fordi barna fortsetter å sende linker av ting de har lyst på til både meg og samboer. 

Samboer mistet jobben pga korona og lever på ett minimum nå, han søker jobber mens han nå er ringevikar. Inntekten er svært liten, det er såvidt det går rundt og han får dekket sin del av husleie, strøm og betalt for barnas fritidsaktiviteter. Samboer har egentlig aldri tjent mye, så barna bør i grunnen være vant til en litt nøktern livsstil, men det er tydeligvis ikke tilfellet :( 

Jeg vet at dette kommer til å bli helt katastrofe hvis han ikke på mirakuløst hvis skaffer seg penger og oppfyller ønskene deres. Ett av barna hadde bursdag for noen uker tilbake og det ble ett sant helvete fordi bursdagsgaven ikke var det han ønsket seg. Barnet ville ha noe annet, men fikk en vinterjakke fordi hun uansett trengte det og fordi samboer bare hadde råd til å bruke 500kr på gaver. Jeg valgte å gi 500kr som bidrag til det han egentlig ønsket seg, men det var ingen trøst i det. Jeg skjønner barna hans på en måte også, det er umulig for dem å spare penger på egenhånd, fordi de får aldri penger uten om bursdag og jul, og da er det som regel 500kr fra meg og 300kr av besteforeldrene. Så det er umulig for dem å spare på egenhånd. 

Jeg gruer meg veldig til jul nå, jeg takler virkelig ikke enda en uke med sure unger og grining. 

Hva hadde dere gjort i den situasjonen her? Jeg har mest lyst til å dra vekk sammen med min sønn og feire hos mine foreldre. Men det blir feil det også fordi jeg hadde lovet samboer denne julen sammen. 

Anonymkode: d51f1...74f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at det blir ingen julegaver i år. Det er for at dem skal lære litt. Men så får de en liten gave til 200kr hver. 

Anonymkode: 3fd55...72b

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har han snakket med barna om, men det virker ikke som det har gått inn, fordi barna fortsetter å sende linker av ting de har lyst på til både meg og samboer. 

Da har han ærlig talt ikke vært tydelig nok.

Skrevet

Bor barna fulltid hos deg og din samboer?
Mange skillsmissebarn er uforskammet bortskjemte. De er store nok til å skjønne verdien av penger. Jeg hadde sagt det som det var. Det blir ingen dyre gaver fra ønskelisten og hvis de klager videre blir det ingen gave eller penger i det hele tatt. 

Anonymkode: ebf52...082

• Liker 16
Skrevet

Barna er så gamle at de kan fint lære om personlig økonomi. Sett dere ned og vis de budsjettet til faren. Vis hva som kommer inn, og hva pengene går ut til. Ta de med på handling og steder hvor han må bruker penger. De trenger tydeligvis en realitetssjekk. Vis dem at uten jobb, så er det enda mer begrensninger enn med jobb. Kanskje de lærer seg viktigheten av å faktisk være i jobb og tjene penger.

Anonymkode: 97763...424

• Liker 32
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor barna fulltid hos deg og din samboer?

De bor her mesteparten av tiden og er hos sin mor annenhver helg. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

De ungene trenger en virkelighetssjekk. 

Null julegaver og frivillig på suppekjøkken.

De burde lære seg at julen IKKE handler om gaver. 

Skrevet

Perfekt mulighet å lære barna en lekse, uansett om far hadde hatt råd så er det galskap Å kjøpe gaver til flere tusen!!

her har det jo sviktet for lenge siden, å nå har dere mulighet til å lære barna om økonomi og hvordan livet fungerer.

Anonymkode: e9be7...6e2

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, WhisperingWind skrev:

De ungene trenger en virkelighetssjekk. 

Null julegaver og frivillig på suppekjøkken.

De burde lære seg at julen IKKE handler om gaver. 

Så ufattelig tåpelig 

Anonymkode: 0c959...d3f

• Liker 23
Skrevet

For barn som sjelden får noe, er jo jul og bursdag da de kan ønske seg noe og få noe av det andre på samme alder har.. du skriver de ønsker seg merkeklær, det kan man kjøpe på salg og få for 500 

• Liker 14
Skrevet

Skjønner egentlig ungene godt jeg. Man føler seg fort utenfor når venner og «alle andre» har fine klær, utstyr og telefon. Når de ikke får ukepenger heller, har de ikke mulighet til å spare en fang. Da blir skillet stort. Hva med kino og andre aktiviteter? Får de ikke penger til det heller da? Så klart de vil leve som ungdommer flest. Kjedelig for alle parter i grunn.. 

Anonymkode: 7a861...8a3

• Liker 34
Skrevet

Du skriver «jeg takler ikke enda en jul med sure unger». Skjønner at man ikke kan trylle frem penger, men dere kan komme langt med å forklare og vise forståelse for dem i det minste 

• Liker 14
Skrevet

Ville tatt en samtale med dem igjen om hvorfor dere har dårlig råd og hva de kan forvente seg. I fjor hadde vi så dårlig råd,og vi snakket mye om det fram til jul. Jeg var veldig klar på at barna ikke kunne forvente seg noe voldsomt,jeg sa faktisk at det var usikkert om det ble gaver i år. Men lovet at vi likevel skulle få en fin jul. Det ble gaver,og de var veldig fornøyd. De fikk ikke det ønsket seg,men fikk valgfriheten med å bruke pengene slik de ønsket. Jeg ga dem gavekort på Lagunen storsenter,og de kunne bruke pengene slik de ville. Det ble ikke iPhone eller gaming-PC,men tur på mc Donalds med venner, noen plagg de fant på tilbud, litt kos og ting og tang. Så de koste seg i hvert fall. 

Jeg ville gitt de 500 kr,slik at de i hvert fall kan gjøre/kjøpe noe de selv ønsker,eller spare. Forstår jo at det er litt kjedelig å få vinterjakke i bursdagsgave (de fleste får jo dette utenom), når du ønsker deg noe helt annet. Samtidig forstår jeg godt hvordan man tenker som forelder. Jeg har selv dårlig råd og har alltid kjøpt sko og slikt i julegave fordi de trenger det. 

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Perfekt mulighet å lære barna en lekse, uansett om far hadde hatt råd så er det galskap Å kjøpe gaver til flere tusen!!

her har det jo sviktet for lenge siden, å nå har dere mulighet til å lære barna om økonomi og hvordan livet fungerer.

Anonymkode: e9be7...6e2

Jeg er både enig og uenig med deg. Selvsagt handler julen om mer enn gaver, men for ungene er dette viktig. Det er høydepunktet for de fleste barn, og disse barna får virkelig lite generelt, jul eller ei. 

Barna til samboer har egentlig alltid vært i et hjem med lite penger, moren deres er ufør og selv når samboer jobbet fullt tjente han godt under snittet. Så jeg synes det er rart alt barna ikke har mer forståelse for økonomien til samboer. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver «jeg takler ikke enda en jul med sure unger». Skjønner at man ikke kan trylle frem penger, men dere kan komme langt med å forklare og vise forståelse for dem i det minste 

Jeg viser forståelse, tro meg! Jeg har sitter oppe halve natten og trøstet bursdagsbarnet som fikk vinterjakke. Men barna blir helt ifra seg, de slamrer med dører, sparker i veggen og er helt ute av seg i ukesvis. 

• Liker 8
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ufattelig tåpelig 

Er det virkelig så tåpelig? 
Barna har jo ingen økonomisk sans, og etter alderen å dømme burde de forstå hvordan inntekt og utgifter fungerer. De har nok fått med seg at far har mistet jobben.

Man gjør barna en stor bjørnetjeneste ved å gi etter for alle ønsker. Å se hvem som faktisk har det vanskelig i jula ville vært verdifull læring! I vår familie gir vi kun gaver vi faktisk trenger, ikke noe unødvendig tull med andre ord. Julen handler ikke om alle de dyre tingene man skal få, men om å tilbringe kvalitetstid med de man bryr seg om. 

Ved å kjøpe all det unødvendige dyre greiene så oppdrar man bare bortskjemte drittunger som er usympatiske og uten økonomisk sans!

Anonymkode: 42b74...3b8

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner egentlig ungene godt jeg. Man føler seg fort utenfor når venner og «alle andre» har fine klær, utstyr og telefon. Når de ikke får ukepenger heller, har de ikke mulighet til å spare en fang. Da blir skillet stort. Hva med kino og andre aktiviteter? Får de ikke penger til det heller da? Så klart de vil leve som ungdommer flest. Kjedelig for alle parter i grunn.. 

Jeg er også enig i at barna får svært lite sammenlignet med de aller fleste barn, men slik er det når foreldrene har dårlig økonomi. De får ikke ukepenger, men barna har en fritidsaktivitet hver som de driver med. Kinotur og lekeland har ikke samboer økonomi til å ta dem med på. 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, burgut skrev:

Ville tatt en samtale med dem igjen om hvorfor dere har dårlig råd og hva de kan forvente seg. I fjor hadde vi så dårlig råd,og vi snakket mye om det fram til jul. Jeg var veldig klar på at barna ikke kunne forvente seg noe voldsomt,jeg sa faktisk at det var usikkert om det ble gaver i år. Men lovet at vi likevel skulle få en fin jul. Det ble gaver,og de var veldig fornøyd. De fikk ikke det ønsket seg,men fikk valgfriheten med å bruke pengene slik de ønsket. Jeg ga dem gavekort på Lagunen storsenter,og de kunne bruke pengene slik de ville. Det ble ikke iPhone eller gaming-PC,men tur på mc Donalds med venner, noen plagg de fant på tilbud, litt kos og ting og tang. Så de koste seg i hvert fall. 

Jeg ville gitt de 500 kr,slik at de i hvert fall kan gjøre/kjøpe noe de selv ønsker,eller spare. Forstår jo at det er litt kjedelig å få vinterjakke i bursdagsgave (de fleste får jo dette utenom), når du ønsker deg noe helt annet. Samtidig forstår jeg godt hvordan man tenker som forelder. Jeg har selv dårlig råd og har alltid kjøpt sko og slikt i julegave fordi de trenger det. 

Det er det jeg gjorde, ga ungen 500kr slik at han kunne bruke det på noe han har lyst på eller spare. Men det sistnevnte er i realiteten umulig, fordi de får aldri penger utenom. Samboer har ikke noe å gi, de har en ufør mor og besteforeldrene er også minstepensjonister. Det er trist og kjipt for ungene, selvsagt. Men hva kan man gjøre? Penger vokser ikke på trær. 

• Liker 6
Skrevet

Dere burde virkelig snakke med barna om dette. Ha en ordentlig prat med dem og realitetsorienter dem, sett ting i perspektiv og forklar dem at de kan ikke ønske seg gaver til mange tusen kroner når økonomien i familien er dårlig. Slik er det faktisk bare. De mener og tror sikkert at "alle" foreldre har råd til dyre ting til barna sine, men sannheten er at svært mange familier også setter seg i gjeld og sliter med gjeldsproblemer og tar opp lån i hytt og gevær for å tilfredsstille sine høye, urealistiske krav. Dette er jo et problem i Norge, jeg vet ikke om folk har sett hvor mange episoder det finnes av Luksusfellen? 

Hadde jeg hatt så utakknemlige og storkrevende barn så hadde de fått høre det. Det hjelper ikke å være umoden og i puberteten, informasjon kan likevel gå inn. Jeg får inntrykk av at din samboer prøver så godt han kan, vær så snill og ikke dra fra han i jula. Det må være grusomt å feire jul alene med sine utakknemlige drittunger. Kan ikke ungene være hos moren sin? 

Støtter en annen som sier at det beste er kanskje å gi barna penger i gave. Da kan de selv velge å spare og lære seg hvordan dette med personlig økonomi fungerer, og hvor hinsides jævla dyrt en iPhone er. 

Anonymkode: 7559a...14a

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...