Gå til innhold

Finsk / svensk lapphund (istedenfor samojed)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lest litt om lapphund og vurderer denne rasen. Noen her som har erfaring med denne rasen? Tenkte først på samojed, siden de er så imøtekommende og sosialt glade hunder. Men ble litt usikker i forhold til at de er vanskelige på innkalling. Er finsk/Svensk lapphund bedre på innkalling? Falt også først for samojed fordi de er ofte vennlige mot andre hunder. Er det samme med finsk/svensk lapphund? 

Forstår det er mye pels stell med begge rasene, har hatt en pomeranian før jeg gredde hver dag, jeg syntes stell bare er koselig :) 

Hva er forskjellen på aktivitets nivå på disse to rasene? Tenker gå 1-2 timer tur hver dag (i tillegg til flere korte turer og mental trening). 

Jeg ønsker å ha to stk, er finsk / svensk lapphund kjønns aggressive? Tenker å ha to tisper. Kjøpe først 1, og etter et-to år kjøpe hund nr 2. Eller evt ha 1 hund, sette valper på denne og beholde 1 valp selv. Tenker for det meste ha disse hundene som familie hund, skal ikke drive med utstilling. 

Noe som en som ikke er kjent med finsk / svensk lapphund burde vite, som ikke kommer opp ellers av info om rasen? 

Jeg er enslig kvinne som bor i kjeller leil, med stor hage og rett ved skogen. 

har denne rasen noe typisk «feil» som gjør den dyrere å forsikre?

Hvordan er lydnivået? Bjeffer de mye? 

og det er vell lettere å trene lapphund til å gå fint i bånd, enn samojed som helst vil trekke?

Anonymkode: 989df...a1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

Skrevet

Det er først og fremst ikke en rase, men to forskjellige raser.
Den svenske er kjent for å være mindre sosial og kanskje noe mer sta enn Finsk Lapphund, men det vil selvfølgelig individforskjeller. 

Samkjønnsaggresjon er ikke utbredt hos Finsk lapphund, men kan forekomme som med andre raser. Sosialisering er selvfølgelig kjempeviktig i starten her.  

De er ganske fleksible i aktivitetsnivå, aktive hunder, som ikke har noe i mot å ligge på sofaen en dag. For å være en «gjeter» er det en veldig bedagelig hund. Lite stress hos min i hvert fall. 

Anonymkode: 738fb...8fe

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er først og fremst ikke en rase, men to forskjellige raser.
Den svenske er kjent for å være mindre sosial og kanskje noe mer sta enn Finsk Lapphund, men det vil selvfølgelig individforskjeller. 

Samkjønnsaggresjon er ikke utbredt hos Finsk lapphund, men kan forekomme som med andre raser. Sosialisering er selvfølgelig kjempeviktig i starten her.  

De er ganske fleksible i aktivitetsnivå, aktive hunder, som ikke har noe i mot å ligge på sofaen en dag. For å være en «gjeter» er det en veldig bedagelig hund. Lite stress hos min i hvert fall. 

Anonymkode: 738fb...8fe

Oj jeg trodde svensk og finsk lapphund var ca samme hund 😮 Da er der finsk lapphund jeg ønsker meg! 

Hvor ofte må du gre din hund? :) 

Skrevet

Svensken kan nok være litt striere enn den finske ja. De bjeffer med et helt sinnsykt volum synes jeg (ikke nødvendigvis at de bjeffer mye/ofte, det virker å være litt individuelt og er jo ofte trenbart, men bjeffer høyt). De prater/hviner mye, f.eks når de treffer folk de liker. De jeg kjenner har en god dose jaktinteresse og brukes på elgjakt/som sporhund. Veldig sporty og gode turkamerater som kan gå løse om de trenes godt på det. Stort sett trivelige og sosiale hunder de jeg kjenner, noen av de er litt svakere enn andre på miljø/lyder/osv. (Men litt variasjon på dette finner man vel i mange raser).

Har ikke svensk lapphund selv men kjenner flere :)

Anonymkode: b635b...6ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...