telms Skrevet 22. oktober 2020 #1 Skrevet 22. oktober 2020 Hvorfor er flertallet av innlagte på sykehus utenlandsk fødte? Klarer de ikke å innrette seg etter norske regler, eller er de bare dumme? Noe er det jo når de blir smittet i større grad enn nordmenn.... 9
Gjest ATLAS6 Skrevet 22. oktober 2020 #2 Skrevet 22. oktober 2020 Er du dum som ikke evner å resonere over det selv, eller er det din total mangel på empati?
telms Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2020 3 minutter siden, ATLAS6 skrev: Er du dum som ikke evner å resonere over det selv, eller er det din total mangel på empati? Du kan jo si grunnen til det du da, så slipper forskerne å forske på det når du allerede har svaret 6
Toyotacorolla Skrevet 22. oktober 2020 #4 Skrevet 22. oktober 2020 Hvem var det som først brakte smitten fra dyre ferie steder i sveits og italia? Jo det var det de rike, nå har det spredd seg og selvfølgelig får utenlandskfødte skylden, skam deg over ufin oppførsel 8
Gjest ATLAS6 Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 Akkurat nå, telms skrev: Du kan jo si grunnen til det du da, så slipper forskerne å forske på det når du allerede har svaret Det har allerede FHI uttalt seg om Sitat Ifølge overlege og spesialist i samfunnsmedisin Trude Margrete Arnesen ved Folkehelseinstiuttet, er det mer enn tilfeldigheter som spiller inn for disse utslagene: - Vi tror at det er mer enn rene tilfeldigheter. Blant forholdene som kan ha betydning for forskjeller mellom grupper er blant annet tettboddhet, sosiale omgangsformer, smitteutsatthet i ulike yrker, overhyppighet av risikofaktorer, tilgang til nyheter og informasjon på eget språk, «health literacy», sier Arnesen til Nettavisen. https://www.nettavisen.no/nyheter/innvandrere-utgjor-stadig-storre-andel-av-smittede-i-norge---ikke-tilfeldig/3423963619.html
OPIgirl Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 TS, du må for Guds skyld i si noe negativt om utlendinger i denne saken. Da får du så ørene flagrer. Er man ikke politisk korrekt blir man hudflettet. Selv bryr jeg meg ikke om å å være politisk korrekt. Jeg sier det jeg mener og tror på.Det er sant at utlendingene er overrepresentert hva Coronasmitten angår. Men Gud hjelpe hvis man sier det høyt. 12
Gjest ATLAS6 Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 6 timer siden, OPIgirl skrev: TS, du må for Guds skyld i si noe negativt om utlendinger i denne saken. Da får du så ørene flagrer. Er man ikke politisk korrekt blir man hudflettet. Selv bryr jeg meg ikke om å å være politisk korrekt. Jeg sier det jeg mener og tror på.Det er sant at utlendingene er overrepresentert hva Coronasmitten angår. Men Gud hjelpe hvis man sier det høyt. Er da vitterlig ingen som har argumentert at utlendinger ikke er overrepresentert, det er tall vi har svart på hvit. Problemet er holdningen til TS "klarer de ikke å innrette seg etter norske regler eller er de bare dumme".
Alleah Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 Det handler jo om kultur. Ofte i utlandske familier bor flere generasjoner sammen, dvs flere i huset, og det gjør at smitte risikoen for hver enkelt husstand med mange personer er mer utsatt for å få smitte inn i huset og på hele familien. Det handler også om kultur i forhold til utlandske familier sine sammen komster og feiringer, de er større familier som møtes, og maten er ofte i en større gryte som hele familien tar seg mat fra. Vil påpeke at jeg ikke er rasistisk. I min familie i Trøndelag har de fortsatt som tradisjon å lage en kjempe kjele med sodd som alle forsyner seg av. så de utlandske blir ikke mer smittet fordi de er utlandske, men fordi i deres kultur holder de fortsatt på familie tradisjoner, som mat ved fest og generasjonsbolig og jeg er ikke rasistisk, stemmer på arbeiderpartiet 3
Gjest ATLAS6 Skrevet 22. oktober 2020 #9 Skrevet 22. oktober 2020 13 minutter siden, Alleah skrev: Det handler jo om kultur. Ofte i utlandske familier bor flere generasjoner sammen, dvs flere i huset, og det gjør at smitte risikoen for hver enkelt husstand med mange personer er mer utsatt for å få smitte inn i huset og på hele familien. Det handler også om kultur i forhold til utlandske familier sine sammen komster og feiringer, de er større familier som møtes, og maten er ofte i en større gryte som hele familien tar seg mat fra. Vil påpeke at jeg ikke er rasistisk. I min familie i Trøndelag har de fortsatt som tradisjon å lage en kjempe kjele med sodd som alle forsyner seg av. så de utlandske blir ikke mer smittet fordi de er utlandske, men fordi i deres kultur holder de fortsatt på familie tradisjoner, som mat ved fest og generasjonsbolig og jeg er ikke rasistisk, stemmer på arbeiderpartiet Alt du nevner er gode grunner til at enkelte grupper er overrepresenterte. Det betyr ikke at de er dumme eller ikke følger norske regler som TS sier. Det er kulturforskjeller, og ikke minst språket, som gjør det vanskelig til tider å få ut riktig og god nok informasjon og veiledning. Alleah, ingenting du skrev var rasistisk. TS kommentar "er de bare dumme" er derimot det.
Drizzt Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 16 timer siden, telms skrev: Hvorfor er flertallet av innlagte på sykehus utenlandsk fødte? Klarer de ikke å innrette seg etter norske regler, eller er de bare dumme? Noe er det jo når de blir smittet i større grad enn nordmenn.... Ja, det er dumt å trosse smittevern og lage store bryllupfeiringer med mange tilstede. Ja, det er dumt å ikke holde avstand i de små og trange utenlandske butikkene midt i Oslo sentrum. Ja, det er dumt å ikke lære seg norsk når man bor i Norge og ikke få med seg viktig informasjon som blir sagt på norsk. Ja, det er dumt å ikke endre sine vaner, skikk og kultureltbetinget oppførsel for å unngå smitte. 4 timer siden, ATLAS6 skrev: Alt du nevner er gode grunner til at enkelte grupper er overrepresenterte. Det betyr ikke at de er dumme eller ikke følger norske regler som TS sier. Det er kulturforskjeller, og ikke minst språket, som gjør det vanskelig til tider å få ut riktig og god nok informasjon og veiledning. Alleah, ingenting du skrev var rasistisk. TS kommentar "er de bare dumme" er derimot det. Men TS har rett. Mye av oppførselen faller under ''dumhet'' og det er sant at mange ikke følger reglene. Men det er ikke bare disse grupper utlendinger. Det er også mange nordmenn som bidrar til å spre smitten. 5
Gjest RoNo Skrevet 23. oktober 2020 #11 Skrevet 23. oktober 2020 Mange som er smittet er fremmedarbeidere som kommer fra land med betydelig høyere smitte. Disse sitter i karantene på blant annet verft langs hele kysten. De er ikke dumme, eller ikke forstår reglene. De er helt nødvendige arbeidere for å holde hjulene i gang.
Gjest Paramount Skrevet 23. oktober 2020 #12 Skrevet 23. oktober 2020 På 22.10.2020 den 13.31, Toyotacorolla skrev: Hvem var det som først brakte smitten fra dyre ferie steder i sveits og italia? Jo det var det de rike, nå har det spredd seg og selvfølgelig får utenlandskfødte skylden, skam deg over ufin oppførsel Det er "rikingene" du har dine fordommer mot altså, mens han andre sliter med innvandrere. Lykke til begge to!
Toyotacorolla Skrevet 23. oktober 2020 #13 Skrevet 23. oktober 2020 23 minutter siden, Paramount skrev: Det er "rikingene" du har dine fordommer mot altså, mens han andre sliter med innvandrere. Lykke til begge to! Hva slags fordommer, er det fordomsfullt å skrive rikinger om de som var på luxury resort steder som var ett av de første smitteplassene i europa, har ingen problem med rike folk eller fattige for den slags. Jeg er en alminnelig person med alminnelige meninger, å nevne en gruppe med innvandrere som dumme og det som værre er, det er ganske stygt, jeg har ikke skrevet noe stygt om rike folk, ingen fordommer, hva prater du om, har du lest tråden?
Anbefalte innlegg