Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lillesøsteren min flytter til Trondheim til helgen for å studere. Hun eier ikke husmorgener (hun svir vann omtrent..), og jeg vil lage en kokebok til henne. Jeg har kjøpt et sånt fotoalbum med sorte kartongark (25 ark, tenkte å ha oppskrifter på begge sider), hvor det er plass til 2-3 oppskrifter på hver side. Dvs, jeg må ha ca 100 oppskrifter. Jeg tenkte også ha skrive tips og "triks" som kan være lure å kunne, f eks hvordan man bruker maisenna, at det er lurt å la hvitløk kun steke med løken den siste tiden så den ikke blir svidd og smaker vondt, hva som er lurt å ha i skapet til enhver tid osv.

Hun er glad i det meste av mat, (men bare rød fisk av det som kommer fra havet) men det må nødvendigvis være enkelt, og også ganske billig, i alle fall majoriteten av oppskriftene. Foreløpig har jeg skrevet ned oppskrifter på ymse pastaretter deriblant lasagne, grønnsaks og tomatsuppe, chop suey, hjemmelagde burgere med hamburgerbrød, foliebakt laks, gratinerte fajitas, sjokoladekake, boller, muffins og pannekaker. Jeg har endel igjen, for å si det sånn..

Noen som har tips? (Jeg har kikket litt i dagboka til Arkana, men mange av oppskriftene der (som jeg har prøvd med stort hell) er nok for vanskelige..)

Endret av Newt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun burde da klare å få til mangokyllinggryta, den er veldig god :)

Ostemuffinsene er også veldig greie.

Og så bør du skrive inn adressen til Mat & drikke-forumet her på en av de første sidene slik at hun kan søke krisehjelp her hvis ting skjærer seg *ler*

Skrevet

Kjempeide. :)

Har du sett de oppskriftarkene de har på Coop?

I fall det...hva med å samle inn noen sånne i kategorien lettlaget mat....to eksemplarer av hver så du kan lime inn både bildet av retten og oppskriften som er på baksiden.

Noen ganger kan det være greit å se hvordan det man lager skal se ut når det er ferdig. :ler:

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Hun har allerede fått beskjed om at krisehjelp finnes her, det kommer nok godt med. ;)

Skal stikke innom Coop i morgen for oppskrifter, de består jo ofte av ganske få ingredienser, det er jo veldig greit. (Jeg har en indisk kokebok hvor alle oppskriftene har minst 20 ingredienser, blir fort dyrt om man ikke lager rettene ofte..)

Skrevet

Har ikke sett tråden om mangogryta før, Grooo, fysøren den skal prøves!!

Skrevet

Det finnes jo masser med slike "mat på ti sekunder for de som ikke engang klarer å koke vann selv"-bøker, så hvis du går tom for idéer og basistips kan du kanskje sikke en tur på biblioteket og låne noen sånne hvis du ikke har selv...

Skrevet

Jepp, lurt! Jeg gidder ikke kjøpe kokebøker for å lage kokebok, men låne er finfint.

Skrevet

Kikk innom matprat.no Der er det raske matretter eller hva det ligger under.

Søster'n (også student og ikke helt super på kjøkkenet enda) lager de chocolate chip cookiene jeg la inn oppskrift på på matklubben. De fikser hun greit. Litt ingredienser, men de lages forholdsvis ofte der inne så da er der ikke noe probelm. Dessuten blir det mange ;)

Og så er det jo alle disse andre opplysningssidene da. Egg.no, tine.no, melk.no og en hel haug til sikkert.

Og på fisk: godfisk.no der velger du jo bare rød fisk i råvare og så får du opp masse. Mye enkelt der også.

Og mangokyllinggryta er supergod :) Anbefales virkelig.

Skrevet

Tenkte jeg skulle dele noen av mine oppskrifter:

Pastaform med skinke (3-4 pers.)

4 dl makaroni

1 løk

1 boks røkt skinke

2 egg

3 dl melk

1/2 ts salt

1 krm pepper

2-3 tomater

1-2 ts basilikum

1-2 dl revet ost

Sett ovnen på 200 grader.

Kok makaronien. Hell av vannet og fordel den i en smurt ildfast form. Skrell og hakk løken. Skjær skinken i terninger. Fres løk og skinke noen minutter på stekepanna og fordel det utover pastaen. Visp sammen egg, melk, salt og pepper. Hell eggerøren i formen og stek den i 30 min. Legg på tomatskiver og strø over basilikum og revet ost. Stek videre i ca 10 min til osten har fått en fin gyllen farge.

Miami-Vafler (til mange) (Sjømannskirkens oppskrifter)

6 egg

2 kopper sukker

1,9 liter melk

1,4 - 1,8 liter mel

2 ts bakepulver

3 ts vaniljesukker

250 gr margarin

Sveler

1 l kefir

5 egg

5 ss sukker

2 ts natron

2 ts hjortesalt

litt rømme

Serveres med smør og sukker

Eplekake

Smør en ildfast form.

Ha tynne epleskiver/biter i bunnen.

Bland i sukker og kanel.

3 kopper mel

2 kopper sukker

2 egg

4 ts bakepulver

--> smuldres og drysses over eplene

1 kopp smør smeltes og helles over.

Rosiner og hakkede mandler strøs over.

Stek ved 170 grader i ca 40 min.

Kyllingsalat (4 porsj.)

1 ferdig grillet kylling

1 isbergsalat (eller annen salat)

2 vårløk eller 1/2 purre

1 boks ananas i biter

1 boks mais

3 tomater

Blå druer

1 rød paprika

1/2 slangeagurk

2 dl kokt pasta

Kutt opp salat og grønnsaker og bland det sammen med mais, ananas og pasta. Del kyllingen opp i biter og bland det med resten av salaten.

Serveres med godt brød og dressing.

Skrevet

http://ez.kvinneguiden.no/article/archive/4/

jeg lagde den chili con carne-gryta her, den var knallgod, og kan sikkert fryses ned til senere.

ellers:

1: eplekake

2: pytt i panne (grønnsaker og skinke el)

3: pitapizza (pitabrød, gjør ingenting at de er frosne, tomatsaus, fyll og ost ca 10-15 min i stekeovnen)

4: pastasalat (kokt kald pasta, agurk, fetaost, tomat, mais, røde bønner, paprika, salat osv)

5: baguette-pizza (del en baguette på langs, tomatsaus, fyll og ost, stekes til osten er stekt)

6: omelett med grønnsaker og skinke (stek grønnsaker og skinke, tøm piskete egg over og legg på lokk på svak varme)

7: pølsegrateng (lett stekte pølser og grønnsaker, hvitsaus, ost på toppen og stek til osten er stekt)

8: stekt ris med grønnsaker, skinke el og egg

9: tips til å variere taco, forskjellige sauser og fyll

10: muffins, en grunnoppskrift, og varianter av f.eks blåbær, sjokolade, bringebær, jordbær osv.

ellers list opp noen poseretter/boksmat som man kan piffe opp med å tilsette grønnsaker ol.

husk også å skrive tips til tilbehør, som poteter, ris, pasta, brød, salat osv.

hadde blitt veldig glad for en hjemmelaget kokebok, fint tips. :)

Skrevet

Så snill søster du er! :)

Ta en titt i Jamie Olivers første og kanskje særlig andre kokebok, der står det endel veldig enkle pastaoppskrifter som er raske å lage og som ikke krever spesielt dyre ingredienser - perfekt studentmat. :sjarmor:

Gjest Gjest_Bailaora_*
Skrevet

For en personlig og hyggelig gave!

Noe som kan se veldig kult ut er å ta bilde av noen av matrettene med polariod-kamera, og lime inn i boka.

Ellers kan det være hyggelig å slenge inn noen sitater om mat. Her er noen:

Hvis folket ikke har brød, kan det jo spise kaker.

Marie Antoinette

De som ikkje klarer å ete sæ mætt, klarer ikkje å sleike sæ mætt heller.

Steinar Bastesen

Mandfolk er forfærdelig hyggelige naar de får god mat. Jeg faar nok for alvor slaa mig på kokkeriet.

Hulda Garborg

Intet menneske er ensomt når det spiser spaghetti.

Robert Morley

Mat skal man ha om man så skal tygge den selv.

Dansk ordtak

Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.

Finsk ordtak

Husmoren blir mett av fingrene sine.

Finsk ordtak

Man kan ikke leve av bare å slikke gryter.

Finsk ordtak

Alt har en ende, men pølsa har to - pannekaka har ingen, men er likevel god.

Nordisk ordtak

Sult er det beste krydder på maten.

Nordisk ordtak

Uten mat og drikke duger helten ikke.

Nordisk ordtak

Bedre med tørr kake enn intet å smake.

Norsk ordtak

Det en selv baker, er det som best smaker.

Norsk ordtak

Det er ikke så farlig om pølsa er for lang.

Norsk ordtak

Det er ille å bare bake og aldri smake.

Norsk ordtak

Det fins verre mat i verden enn raspeballer.

Norsk ordtak

Et til du sprekker, det er deg vel unt, sa mannen til presten.

Norsk ordtak

Jo flere kokker, dess mere søl.

Norsk ordtak

Når vertinnen er vakker, er maten alltid god.

Svensk ordtak

Å tenke rett er stort - men større er det å tenke på dagens rett.

Svensk ordtak

Hvitløk er de intellektuelles ketchup.

Ukjent ordtak

Det er ingen kjærlighet mer oppriktig, enn kjærligheten til mat.

George Bernard Shaw

Den første som spiste østers, var en modig mann.

Jonathan Swift

Jeg svarte ikke akkurat på spørsmålet ditt, men ble bare så inspirert og fikk lyst til å lage sånn bok selv! :) Lykke til

Skrevet (endret)

Ja, jeg skjønner at kokeboka mi er for de som er litt bevandret i kjøkkenverden. ;) Men jeg tillater meg å trekke tre oppskrifter som jeg er sikker på de fleste klarer.

Kjempegode amerikanske muffins

Brownies

Hjemmelaget pizza

Ellers har jeg noen kjøkkentips som sikkert passer fint til boken din.

* For å sjekke om gjærdeig er ferdig hevet: lag en grop i deigen og hold en tent fyrstikk i gropen, hvis den slokner er deigen ferdighevet.

* Eggtesten: Er du usikker på om eggene kan brukes, legg dem i en bolle med vann. Egg som flyter er uspiselige, men ligger de på bunnen er de bra.

* For å holde salaten frisk lengre, legg den i en pose eller en bolle med litt vann i (bollen dekkes med plastfolie, posen knytes sammen) og i kjøleskap.

* Tin fisk i melk, det gir bedre smak!

* For du skreller hvitløksfedd, knus dem lett ved å legge en kniv flatt over og trykke med håndbaken, nå kan du lett rense den.

* Frys ned vin og rester av fløte i isbitformer, veldig lett å bruke i gryteretter, sauser o.l. Har du rester av ost river du den før den fryses ned, genialt til gratinering.

* Noen riskorn i saltbeholderen suger opp fuktigheten så du slipper saltklumper.

* Bruker du oppskriftsbøker når du lager mat? Legg plastfolie over så slipper du å ødelegge boka med sprut og søl.

* Når du skal rengjøre mikrobølgeovnen: legg en bolle vann i som du koker noen minutter, nå løsner alt mye lettere.

Endret av Arkana
Skrevet

Det var nyttige tips! Kom gjerne med flere... :-D

Skrevet
* For å holde salaten frisk lengre, legg den i en pose eller en bolle med litt vann i (bollen dekkes med plastfolie, posen knytes sammen) og i kjøleskap.

Jeg legger salaten i store ziplock-poser etter at jeg har vasket og "sentrifugert" den i salatspinneren. De få vanndråpene som da er igjen, er nok til å holde salaten frisk og sprø.

Det med å lagre salat (og feks persille) i tett pose med litt fuktighet er faktisk også et økonomisk tips, og svært lurt for den som lager mat til en eller to, for salaten holder seg virkelig frisk mye lenger på den måten - så man slipper å kaste halvvissen salat til stadighet (jeg blander også bestandig 3 ulike salattyper når jeg lager salat, da blir den endel svinn hvis alt blir slapt etter tre dager... :roll: ).

Hvis man spiser mye salat, er det forresten også verdt det å kjøpe en salatspinner! ;)

Skrevet

Så utrolig mange gode tips!! Særlig det om sitater om mat hadde jeg ikke tenkt på, men det skal jeg definitivt få med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...