Gå til innhold

Katten hadde flått...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Kattepus hadde en flått på halsen i kveld, og jeg skulle fjerne den. Husket selvfølgelig ikke alle gode råd, men prøvde nå å nappe den ut.

Dessverre så det ikke ut som om jeg fikk med alt ut, og nå lurer jeg på hvor farlig det er for katten - og om jeg bør få den til dyrlegen.

Hva skjer forresten når katten får flått? Blir den syk?

K

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør ingen ting om du ikke fikk ut hele...absolutt ingenting. :)

Når katten får flått skjer det med svært stor sannsynlighet ingenting...annet enn at flåtten biter seg fast og slipper når den er "mett"...hvis du da ikke fjerner den før den tid.

Helt unntaksvis, i svært få områder hvor flåtten er bærer av boreliasmitte....så kan katten bli smittet av borelia hvis flåtten ikke fjernes innen et døgn.

Skrevet

Det samme skjedde i fjor med katten min. Den hadde en flått i ansiketet og jeg fikk litt "panikk". Jeg slet den ut og noe ble sittende igjen. Men det gikk greit. Jeg søkte opp på nett og leste noe om at det kunne komme en infeksjon, så jeg observerte noen dager om jeg så noe rødt rundt det som ble sittende igjen. Men det gikk heldigvis bra.

Gjest Gjesta
Skrevet

Tusen takk for svar, sixx og Lillesøster! Nå kan jeg sove godt i natt likevel! :)

Skrevet
Tusen takk for svar, sixx og Lillesøster! Nå kan jeg sove godt i natt likevel! :)

Fint :kose:

Skrevet

Greit å følge med på det. Flått skal vris ut sånn at alt kommer med.

Skrevet
Greit å følge med på det. Flått skal vris ut sånn at alt kommer med.

Og hvis alt ikke kommer med...så går det helt greit. ;)
Gjest gjest1
Skrevet

Hadde samme problem selv en gang jeg var uforsiktig og ikke fikk ut hele flåtten. Spurte for sikkerhets skyld en vetrinærvenninne og hun sa at området kunne vaskes med grønnsåpevann noen ganger om dagen for å myke huden og forhindre infeksjon. For selv om katten ikke nødvendigvis får flåttsykdommer, KAN det oppstå infeksjoner på bittstedet. Så følg med de nærmeste dagene om bittstedet blir rødt og hovent:)

Gjest Gjesta
Skrevet

Takker for svar! Jeg kommer til å følge med i dagene framover! :)

Skrevet
Og hvis alt ikke kommer med...så går det helt greit.  ;)

Ja forhåpentligvis. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...