Gå til innhold

Hunder med samme lynne som golden retriever?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser meg opp på hunder, og det virker som golden retriever er en veldig hund til meg. Jeg er nybegynner, og kan ikke ha en veldig krevende hund. Ikke at golden ikke krever mye, for det gjør den absolutt. Så ikke misforstå. 

Men vet dere om andre raser som er litt sånn som golden? En grei hund, som ikke er ekstrem på noen måte, uten jaktinstinkt og lite vakt og vokt? En fin kamerat både til tur og i hverdagen :) 

Anonymkode: 86737...094

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefale jaktlabrador. Det er i bunn og grunn en mindre, sprekere og nettere hund enn labrador, men helt likt lynne. Har selv en slik, og kunne ikke vært mer fornøyd. Veldig, veldig rolig inne, bjeffer aldri, lett å trene, alltid med på tur, både til fjells og i skogen. Ikke utpreget jaktinstinkt, men veldig god på søk. Elsker å lete etter godbiter, tennisballer, pinner osv.  Det er min første hund og det har vært en veldig enkel hund å ha med å gjøre. 

Anonymkode: 4ccdc...dab

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil anbefale jaktlabrador. Det er i bunn og grunn en mindre, sprekere og nettere hund enn labrador, men helt likt lynne. Har selv en slik, og kunne ikke vært mer fornøyd. Veldig, veldig rolig inne, bjeffer aldri, lett å trene, alltid med på tur, både til fjells og i skogen. Ikke utpreget jaktinstinkt, men veldig god på søk. Elsker å lete etter godbiter, tennisballer, pinner osv.  Det er min første hund og det har vært en veldig enkel hund å ha med å gjøre. 

Høres ut som drømmehunden :) 
Skal lese meg opp på den. Men vil oppdrettere selge en jaktladrador valp til en som ikke driver med jakt? Heller ikke annen hundesport? Kan jeg spørre hvilken oppdretter din er fra? 

Skrevet

Er det jaktinstinktet du ikke ønsker når du sier du ikke vil ha en golden? Da høres det ikke umiddelbart ut som en jaktlabrador er det beste valget. Jaktlabrador er jo avlet spesifikt mot jakt. Samme med jaktgolden. Disse hundene vil kreve mye mer av deg som eier enn en «vanlig» golden. Du må ønske noe mer ut av hunden enn å bare være en familiehund/turkamerat. De færreste som driver oppdrett av jakt «versjonene» av retrievere vil selge til noen som ikke har spesifikke planer til hva de ønsker å drive med. Det må ikke være jakt, men en eller annen form for hundesport vil nok de fleste kreve (hvis de er seriøse).

Anonymkode: e5981...c20

• Liker 4
Skrevet

Det høres ut som du burde ta en titt på Shetland Sheepdog. Flotte familiehunder i fin størrelse, ikke ekstreme på noen som helst måte. De blir gjerne med på en tur på en time eller to, men trenger ikke så lange turer. En time totalt i løpet av dagen bør man nok avsette. Om du ønsker å trene agility eller lydighet er de veldig gode på det. 

Ulemper: Kan bjeffe en del om man ikke klarer å avlære det, og pelsen krever noe stell. 

https://www.nkk.no/raser/shetland-sheepdog-article8190-815.html

Anonymkode: 497ef...e0d

• Liker 4
Skrevet

Labrador! Og der slipper du pels som skal børstes! 

De to rasene har mange likheter, men utfra det jeg har hørt i det siste, så sliter golden-eiere mer med valp og unghund enn det labradoreiere gjør. Det dreier seg om at endel har vanskelig for å være alene, og andre ting, der jeg synes at Labrador er bedre.

Jeg har en Labrador på 8 år, og han er den beste hunden jeg har hatt. Jeg har hatt schæfere og cane corso fra før.

Han var på lag med meg fra første dag, og har vært det siden. Han var lett å oppdra og lære ting, ettersom han var så obs på oss. Når jeg skulle gå ut og tisse med han, så var han i treningsmodus. Og da måtte vi gjerne trene litt før det ble tid for tissing. Sånn er valpen vi har nå også. Så de VIL trene og lære nye ting. 

Nå har vi også en labbevalp på snart 4 mnd, og han er også både lettlært og grei! Jeg ser det samme i han som jeg gjorde i han på 8 år. Mens jeg ser golden-valper som er en prøvelse for eieren på ulike vis. Mulig eier ikke har erfaring, men også noen som har hatt Golden fra før, som ser mer utfordringer nå.

Men så skrives det her og der om at retrievere ikke blir voksne før de blir 3 år, og at man har et mareritt før det. Det har ikke jeg opplevd, og det vil jeg heller ikke oppleve med valpen her. For han er som han skal være. Rolig og avbalansert når det er tid for det, og leken og våken når det er tid for det. Han er 3,5 mnd, og har vært husren i flere uker. Han sover gjennom natta, holder seg fint i 10 timer der. 

Han er fin å trene med, og vi har kommet stadig lenger på ting han kan. Som f.eks å fint i bånd, passere andre, være rolig inne, osv. 

Så jeg er veldig fornøyd med Labrador!

• Liker 2
Skrevet

Kan anbefale Hovawart! Det er en helt super familiehund, krever ikke mer enn en Golden retriever, og golden utgaven av Hovawarten ser og ut som en Golden retrieveren 😊 Vi hadde denne hunden da jeg og søskene mine var små, og den var helt fantastisk. Krevde ikke masse stimuli eller lange turer, men ble gjerne med på en langtur om du ville. Veldig behagelig, rolig, stabil, rolig og lojal hund. Skulle jeg hatt en familiehund med små barn i familien er det denne jeg hadde gått for igjen! Nydelig er den også, spesielt den som har fargene og tegningene som en Rottweiler (black og gold).

Anonymkode: 1e339...219

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det jaktinstinktet du ikke ønsker når du sier du ikke vil ha en golden? Da høres det ikke umiddelbart ut som en jaktlabrador er det beste valget. Jaktlabrador er jo avlet spesifikt mot jakt. Samme med jaktgolden. Disse hundene vil kreve mye mer av deg som eier enn en «vanlig» golden. Du må ønske noe mer ut av hunden enn å bare være en familiehund/turkamerat. De færreste som driver oppdrett av jakt «versjonene» av retrievere vil selge til noen som ikke har spesifikke planer til hva de ønsker å drive med. Det må ikke være jakt, men en eller annen form for hundesport vil nok de fleste kreve (hvis de er seriøse).

Det er jeg enig i. Oppdrettere av jaktgolden/labrador vil ikke selge til noen som ikke har spesifikke planer for sin hund.

De aller fleste av oss får en super hund om vi velger standard Labrador eller Golden.

Jeg har en standard Labrador og han har krevd mye mer aktivitet i hverdagen enn min Cane Corso. Forskjellen der er at Labrador har et høyt aktivitetsnivå, mens Cane Corso har et middels. 

Cane Corsoen krever mye hun også på sitt vis, men det går mer i vakt/vokt enn at hun må ha trening hver dag. Når hun er ute, så har hun oppmerksomheten på omgivelsene, og det er der hun gjør jobben sin. Ikke ved å ha oppmerksomhet på meg. Likevel kan hun fint gå ved fot gjennom byen, eller på veien, selv om det kommer noen i mot. Det handler om trening. Hun må også ha trening, men hun er langt mer bedagelig enn Labradoren.

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som drømmehunden :) 
Skal lese meg opp på den. Men vil oppdrettere selge en jaktladrador valp til en som ikke driver med jakt? Heller ikke annen hundesport? Kan jeg spørre hvilken oppdretter din er fra? 

Ja, vet at flere oppdrettere selger til folk som ikke bruker hunden til noe spesifikt. Jeg bruker ikke min til noe, bare søk for moro skyld og for hjernetrim. Hunden er en fantastisk familiehund og turkamerat. Anbefaler deg siden «Norske Jaktlabradorer» på Facebook. Der får du en del info om hvilke oppdrettere det fins. 

Skrevet

Springer spaniel?

Anonymkode: 5f685...fa4

• Liker 1
Skrevet

Jeg svarte i den andre tråden også, og svarer like godt her. Ikke kjøp jaktlabrador om du ikke skal bruke den til jakt, søk ol. En vanlig labrador trenger mer enn nok aktivitet for en nybegynner som ikke skal bruke den til noe spesielt. En oppdretter av jaktlabradorer som bryr seg om hunden og rasen selger ikke til folk som ikke skal bruke hunden bevisst. Med god grunn, alt for mange jaktlabradorer blir omplassert og krever enormt mye trening i etterkant fordi eier ikke har kunnet gitt den nok stimuli. Det samme kan selvsagt skje med en vanlig Labrador, men de krever som regel mindre aktivitet enn en som er beregnet til jakt. 

Ellers er en labrador et godt alternativ til en golden. Les deg godt opp på sykdommer de er disponert for, hva de krever av aktivitet og stimuli, oppdretter og stamtavle. Rimelig kjipt å få en hund som må avlives før den blir to år på grunn av predisponert genetisk sykdom.

Anonymkode: e0dbe...17e

• Liker 2
Skrevet
På 22.10.2020 den 12.49, AnonymBruker skrev:

Hvis man er ute etter en rolig hund ala golden retriever, så anbefaler man IKKE en jaktlabrador. Hører du ikke ordet JAKT foran? Dette er en brukshund som fortjener en hundeeier som er engasjert i hundesporter og treninger. Dersom man ønsker en "aktiv, lett å trene, god på søk"-hund så fungerer en vanlig labrador lang vei. Slutt å anbefale jaktlabrador til "vanlige" folk. De jaktlabbene jeg kjenner er klin gærne, ALLTID klar for noe mer aktivitet og med masse forventninger konstant.

Golden er forresten roligere enn labrador, synes det kan være endel forskjeller mellom rasene. Ellers er vel cavalier nærmest golden retriever i lynnet synes jeg.

Anonymkode: 1b9af...a50

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er ute etter en rolig hund ala golden retriever, så anbefaler man IKKE en jaktlabrador. Hører du ikke ordet JAKT foran? Dette er en brukshund som fortjener en hundeeier som er engasjert i hundesporter og treninger. Dersom man ønsker en "aktiv, lett å trene, god på søk"-hund så fungerer en vanlig labrador lang vei. Slutt å anbefale jaktlabrador til "vanlige" folk. De jaktlabbene jeg kjenner er klin gærne, ALLTID klar for noe mer aktivitet og med masse forventninger konstant.

Golden er forresten roligere enn labrador, synes det kan være endel forskjeller mellom rasene. Ellers er vel cavalier nærmest golden retriever i lynnet synes jeg.

Satt akkurat og tenkte på det samme. Når folk etterlyser en rolig hund for en nybegynner som ikke skal brukes til jakt eller vakthold, skjønner jeg ikke hvorfor folk driver og anbefaler nettopp jakthunder. Selv om din favorittrase er jakthund, er det neppe den perfekte hunden for en som understreker at hun/han er nybegynner og IKKE vil ha jakt-/vakthund.

Sånne anbefalinger er jo rene oppskriften på hvordan få frustrerte hundeeiere, frustrerte og ødelagte hunder, omplassering osv.

Når det er sagt, tror jeg nok TS ville få mer ut av å søke informasjon i andre og mer seriøse hundefaglige kilder, f. eks. raseklubber, oppdrettere osv. Også rene hundesider på nettet. Så slipper hun/han forhåpentlig bidrag fra folk som helt tankeløst anbefaler sine favorittrase uten å tenke på hvordan det vil funke for en nybegynner uten erfaring.

Skrevet

Springer spaniel som nevnt over. Eller cocker spaniel. 

• Liker 2
Skrevet
På 24.10.2020 den 7.49, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt.. Da kjenner du helt åpenbart ikke min hund, en jaktlabrador som ikke er klin gærn. 

Skrevet
På 22.10.2020 den 12.49, AnonymBruker skrev:

Anbefaler du en krevende jakt golden til ei som sier hun wr nybegynner og  sett seg ut golden.  Har selv en krevende rase og elsker de, men anbefaler de aldri til nybegynner. 

Anonymkode: a917d...fbf

Skrevet

Jeg tenker at du kan sjekke ut oppdrettere innen standard-linjene for golden og labrador. Jaktlinjene har betydelig mer motor i seg, og det har blitt en voldsom etterspørsel etter i alle fall jaktlabradorer den siste tiden, så oppdrettere kan virkelig tillate seg å være selektive når de velger kjøpere. Ingen av oppdretterne jeg kjenner selger til folk som ikke har planer om å bruke de til jakt,  aller helst retrieverjakt, evt til folk som skal utdanne de til redningshund etc.

En golden eller labrador fra standardlinjer vil møte behovene til så godt som alle som vil ha retriever uten å ha planer om å satse, føler jaktlinjene har blitt litt hypet og at man MÅ ha det hvis man har tenkt å ha med hunden på joggetur eller aktivisere den for moro med søksøvelser. En fra standardlinjer kan være med på joggeturer, fjellturer, retrievertrening, gjøre søksøvelser, og en hel masse andre morsomme ting. Den blir stort sett hva du gjør den til. 

Har du forresten sjekket ut puddel? Det er en undervurdert rase som kan brukes til mye forskjellig om man ønsker det!

Anonymkode: b90e6...cc5

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du kan sjekke ut oppdrettere innen standard-linjene for golden og labrador. Jaktlinjene har betydelig mer motor i seg, og det har blitt en voldsom etterspørsel etter i alle fall jaktlabradorer den siste tiden, så oppdrettere kan virkelig tillate seg å være selektive når de velger kjøpere. Ingen av oppdretterne jeg kjenner selger til folk som ikke har planer om å bruke de til jakt,  aller helst retrieverjakt, evt til folk som skal utdanne de til redningshund etc.

En golden eller labrador fra standardlinjer vil møte behovene til så godt som alle som vil ha retriever uten å ha planer om å satse, føler jaktlinjene har blitt litt hypet og at man MÅ ha det hvis man har tenkt å ha med hunden på joggetur eller aktivisere den for moro med søksøvelser. En fra standardlinjer kan være med på joggeturer, fjellturer, retrievertrening, gjøre søksøvelser, og en hel masse andre morsomme ting. Den blir stort sett hva du gjør den til. 

Har du forresten sjekket ut puddel? Det er en undervurdert rase som kan brukes til mye forskjellig om man ønsker det!

Anonymkode: b90e6...cc5

Enig der!

Jeg kjenner mange som har standard Labrador, og veldig mange av de er både jaktpremierte og premierte innen spor og ettersøk. I tillegg brukes jo standard Labrador til både førerhund, narkotikahund, og som servicehund. 

Så at standard Labrador er kjedelig, daff, og "for lite hund", det er jeg ikke med på.

Valpen min er snart 4 mnd, og han er en håndfull. Han lærer fort, og krever mye aktivitet og trening hver dag, hvis jeg vil ha en noenlunde rolig kveld.

Det er ikke snakk om lengde og tid på turer her, for valper skal ikke gå lange turer. Men de skal oppleve mye, og de skal bruke hodet sitt. Så her er det mange økter hver dag med ulik trening, og noen småturer for å oppleve verden, med trening innebygd der også. 

Puddel er en god rase, det er jeg helt enig i! Vurderte storpuddel litt selv, pga at den er allsidig og røytefri. Men fant ut at jeg ikke vil ha pelsstell, og at jeg heller støvsuger etter Labradorene. I tillegg er det mange pudler som er vanskelig å motivere med mat og leker, og jeg liker at hundene er enkle å motivere i trening. 

• Liker 3
Skrevet
På 22.10.2020 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Jaktinstinktet hos golden og labrador, retrievere generelt, går ikke på jaging som hos feks dachs og elghund. Retrieverne er apporterende hunder først og fremst og stikker ikke av, men er avlet til å jobbe nær eier. 

Anonymkode: 05831...dd6

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaktinstinktet hos golden og labrador, retrievere generelt, går ikke på jaging som hos feks dachs og elghund. Retrieverne er apporterende hunder først og fremst og stikker ikke av, men er avlet til å jobbe nær eier. 

Anonymkode: 05831...dd6

Dette! De kan plukke opp ei død mus om de finner, men det er ikke akkurat ille om du spør meg😅 Hun er bare veldig fornøyd med egen innsats, selv om hun ikke har noen som helst form for jakttrening. Bærer den med halen høyt til værs😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...