Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nylig pusset opp et gammelt hus, deriblant kjøkkenet som nå har omtrent dobbelt så stor skapplass enn det vi hadde før. Nå prøver vi oss litt med forskjellige «layouts» på kjøkkenet for å se hvor vi liker å ha ting. Så det jeg egentlig lurer på er hva har dere i forskjellige skuffer og skap på kjøkkenet? 
 OG, hva har dere av inndelinger i skuffene så de ikke blir for rotete og uoversiktlige? 

Det vi hadde før:

Overskap med glass og kopper, overskap med tallerkener, Roteskuff, skuff til lite brukte ting (vaffeljern, blender etc), skap under vasken til oppvaskmiddel o.l.,  skuff til potter, skuff til panner, skuff til bakeboller, krydderskuff, tørrvareskuff, bakevareskuff, bestikkskuff, skuff til kniver og stekespader o.l., matboksskuff. 

Ca. 14 til sammen altså, nå har vi som sagt dobbelt så stor plass. 

Anonymkode: 633fa...1ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som dere måtte ha veldig mye samlet før, som sikkert nå kan ha en egen skuff? Forskjellige tørrvarer for eksempel? Min «drøm» er å ha inndelinger og kurver i alle skuffer og skap, typ sånn man ser på Pinterest ;) Realiteten er nok noe litt annet, hehe..

• Liker 1
Skrevet

Skuff til gladpack, bakepapir, brødposer og mellomleggspapir.

Skuff til servietter, lys, kjøkkenhåndklær og kluter.

Anonymkode: f5e83...901

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en skuff med bestikk som brukes daglig, en skuff med bestikk som ikke brukes daglig, en skuff med forskjellige kniver, en skuff med annet kjøkkenredskap. To skuffer med kasseroller og stekepanner. En skuff for ildfaste former, en skuff med bakepapir, matpapir o.l. En skuff med krydder, de står i sånne https://www.ikea.com/no/no/p/variera-kasse-med-handtak-bambus-90226052/, det samme har jeg til tørrvarer som suppeposer, sauser o.l. og til kakepynt, bakpulver o.l. En egen skuff kun for diverse en trenger til baking. En skuff til hermetikk, en skuff med kaffe og kafferelaterte ting, en skuff til kjøkkenhåndkle og kluter.

Ingen roteskuff på kjøkkenet. Den har jeg tømt, og kjøpt flere sånne https://www.ikea.com/no/no/p/moppe-minikommode-bjorkefiner-60216356/, som jeg har hengt opp bak en dør hvor det var plass i hallen.

Anonymkode: 9eae0...e1e

• Liker 1
Skrevet

en skuff til... POTTER??

Anonymkode: ceba9...0e5

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

en skuff til... POTTER??

Anonymkode: ceba9...0e5

Kjeler mente jeg selvfølgelig😂 Tenker litt for direkte oversatt fra engelsk noen ganger..

ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en skuff med bestikk som brukes daglig, en skuff med bestikk som ikke brukes daglig, en skuff med forskjellige kniver, en skuff med annet kjøkkenredskap. To skuffer med kasseroller og stekepanner. En skuff for ildfaste former, en skuff med bakepapir, matpapir o.l. En skuff med krydder, de står i sånne https://www.ikea.com/no/no/p/variera-kasse-med-handtak-bambus-90226052/, det samme har jeg til tørrvarer som suppeposer, sauser o.l. og til kakepynt, bakpulver o.l. En egen skuff kun for diverse en trenger til baking. En skuff til hermetikk, en skuff med kaffe og kafferelaterte ting, en skuff til kjøkkenhåndkle og kluter.

Ingen roteskuff på kjøkkenet. Den har jeg tømt, og kjøpt flere sånne https://www.ikea.com/no/no/p/moppe-minikommode-bjorkefiner-60216356/, som jeg har hengt opp bak en dør hvor det var plass i hallen.

Anonymkode: 9eae0...e1e

Konge, tusen takk for tips! Det er ikea-kjøkken vi har, så må nok ta en tur til! :) 

ts

Skrevet

Jeg vil helst ha skuffer i stedet for skap. Men det er fordi det er brukervennlig (trenger ikke krype innerst i skapet for å få tak i en kjele).

Flytter til nyere kjøkken nå, spent på løsningene. Tenk over ting som hvordan kjøkkenet er når vaskemaskinen er åpen. Sperrer den for noe? Kan du åpne kjøleskapsdøra uten å bli sperret inne? Litt sånt. Greit å ha vaskemaskinen rett til venstre for vasken syns jeg, noen foretrekker til høyre (så tallerkener og bestikk ikke rekker å dryppe over hele kjøkkengulvet).

Inndeler til bestill er obligatorisk, ellers har jeg til nå ikke hatt behov for noe mer :)

Anonymkode: c665b...2cb

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen benkeskap, bare skuffer under benkene.

1 skuff til stekepanner.

1 skuff til gryter. (Har bare sett, som kan stables oppi hverandre).

1 innerskuff i gryteskuffen, her har jeg stekebrett og rist.

1 skuff til bakepapir/plastfolie/aluminiumsfolie.

1 skuff til lokk til grytene og pannene.

1 skuff til diverse store ting som dørslag, andre avrenningsutstyr, etc.

1 innerskuff til fjøler. 

1 skuff til stekespader, øser, stekepinsett, korkopptrekker etc. Med skuffeinnlegg.

- en til elektriske hjelpemidler som mixmaster, bakekroker til stor maskin (som står på benken). Med skuffeinnlegg.

- en til bokser, sortert etter hva som passer sammen. Med adskillelsesgreier.

- bestikk. Med skuffeinnlegg.

- baketing, kjevler, dyppedings til te og honning, etc. Med skuffeinnlegg.

- hermetikkskuff. All hermetikk ligger slik at jeg ser hva jeg har.

- tørrvareskuff.

- godteriskuff.

- supper og sauser. Jepp, noen ganger jukser eg med Toro.

- frokostblandinger/knekkebrød.

- skuff til kjøkkenhåndklær.

- til sånn svær stekegryte som går i ovnen.

- øl/vin.

- høyt skuffeskap til alt annet av tørrvarer som jeg kjøper på tilbud. 😛 Har alltid masse mat i bakhånd.

Prøver å holde det ekstremt ryddig og adskilt til enhver tid. Sparer masse tid på det, vet hvor alt er. I høyskapet er alt sortert etter dato, slik at det fremste er det jeg skal spise først.

Har det også slik at det som brukes når jeg steker og koker er rundt koketoppen og stekeovnen.

Tørrvarer o.l. har jeg der hvor jeg har mest benk slik at det blir tilgjengelig når jeg skal bake.

Ting jeg ikke bruker så ofte står ved oppvaskmaskinen. Det jeg vasker i oppvaskmaskinen har jeg nemlig i overskapene, som glass og tallerkener.

Anonymkode: 4114d...db4

• Liker 1
Skrevet

Sånn her har vi det. Overskapene er tre i bredden x to i høyden. 2 - x er de nederste. Kjøkkenet har benker i en L med overskap kun på den ene veggen, også har vi ett høyskap ved siden av den ene døra (har to dører inn til kjøkkenet).

Overskap 1 - 1: Springform, kakeform, lysbrett, esken til et knivsett.
Overskap 1 - 2: Dørslag, noen tallerkener og asjetter vi ikke bruker og som er reserve/ekstra, serveringsbolle.
Overskap 1 - 3: Kakeservise med skåler, asjetter og kopper, tekanne.
Overskap 2 - 1: Skåler, eggeglass, thermokopper.
Overskap 2 - 2: Asjetter, tallerkener, suppeboller, pastaboller.
Overskap 2 - 3: Glass, kopper, krus, mummikopper.

Skuff 1: Fjøler.
Skuff 2: Redskaper. (Totalt kaos nå. Skal sette inn plastkurver som avdeler.)
Skuff 3: Søppelposer, bæreposer, vaskemidler til kjøkkenet, håndholdt sopebrett. (Skal egentlig være kjøkkenhåndklær, kjøkkenkluter, ekstra oppvaskkost og ekstra oppvasktabletter her, men noe er tomt og annet ligger av en eller annen grunn på vaskerommet.)
Skuff 4: Stekebrett og rist. (Denne er under stekeovnen.)
Skuff 5: Bestikk.
Skuff 6: Tørrvarer til alt annet enn baking.
Skuff 7: Tørrvarer til baking.

Skap 1: Ildfaste former, stekepanner, kjeler, gryteunderlag, glassflasker, glasskrukker/glass i glass.
Skap 2: Søppelbøtter, brannslange, knagger med grytekluter.

Høyskap: Kjøkkenmaskin og andre duppedingser. Krydder. Te og kaffe. Matbokser, brødposer og annet engangs-greier. Oljer og andre typer sauser på glass/flaske. Kornblandinger, knekkebrød, godis og knask. Boks med betalte regninger, brev og annet som skal legges i permer, hullemaskin, stiftemaskin, markeringspenn, penner.

På benken: Kaffetrakter, mikro, tørkerull, brødfjøl med brød.

Vinduskarmen på veggen ved vasken: Blomsterpotte med oppvaskkost og kjøkkenklut, Zalo, glasskrukke med oppvasktabletter, håndsåpe.

Har også en stor metallbøtte med hundemat og en krakk stående på gulvet ved dørene.

Anonymkode: e6594...c64

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn her har vi det. Overskapene er tre i bredden x to i høyden. 2 - x er de nederste. Kjøkkenet har benker i en L med overskap kun på den ene veggen, også har vi ett høyskap ved siden av den ene døra (har to dører inn til kjøkkenet).

Overskap 1 - 1: Springform, kakeform, lysbrett, esken til et knivsett.
Overskap 1 - 2: Dørslag, noen tallerkener og asjetter vi ikke bruker og som er reserve/ekstra, serveringsbolle.
Overskap 1 - 3: Kakeservise med skåler, asjetter og kopper, tekanne.
Overskap 2 - 1: Skåler, eggeglass, thermokopper.
Overskap 2 - 2: Asjetter, tallerkener, suppeboller, pastaboller.
Overskap 2 - 3: Glass, kopper, krus, mummikopper.

Skuff 1: Fjøler.
Skuff 2: Redskaper. (Totalt kaos nå. Skal sette inn plastkurver som avdeler.)
Skuff 3: Søppelposer, bæreposer, vaskemidler til kjøkkenet, håndholdt sopebrett. (Skal egentlig være kjøkkenhåndklær, kjøkkenkluter, ekstra oppvaskkost og ekstra oppvasktabletter her, men noe er tomt og annet ligger av en eller annen grunn på vaskerommet.)
Skuff 4: Stekebrett og rist. (Denne er under stekeovnen.)
Skuff 5: Bestikk.
Skuff 6: Tørrvarer til alt annet enn baking.
Skuff 7: Tørrvarer til baking.

Skap 1: Ildfaste former, stekepanner, kjeler, gryteunderlag, glassflasker, glasskrukker/glass i glass.
Skap 2: Søppelbøtter, brannslange, knagger med grytekluter.

Høyskap: Kjøkkenmaskin og andre duppedingser. Krydder. Te og kaffe. Matbokser, brødposer og annet engangs-greier. Oljer og andre typer sauser på glass/flaske. Bakeboller og desilitermål. Kornblandinger, knekkebrød, godis og knask. Boks med betalte regninger, brev og annet som skal legges i permer, hullemaskin, stiftemaskin, markeringspenn, penner.

På benken: Kaffetrakter, mikro, tørkerull, brødfjøl med brød.

Vinduskarmen på veggen ved vasken: Blomsterpotte med oppvaskkost og kjøkkenklut, Zalo, glasskrukke med oppvasktabletter, håndsåpe.

Har også en stor metallbøtte med hundemat og en krakk stående på gulvet ved dørene.

Glemte en ting som jeg la til inne i sitatet her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...