AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #1 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg er skikkelig sliten. Helt utmattet. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men sikkert en kombinasjon av mye stress og styr på jobb og på privaten. Jeg gråter på doen på jobb fordi jeg er sliten, jeg gråter hjemme fordi jeg er sliten og jeg trenger bare noen dager der jeg kan sove ut og skru av hodet. Er det innafor med egenmelding? Anonymkode: c67ef...b94 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #2 Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er skikkelig sliten. Helt utmattet. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men sikkert en kombinasjon av mye stress og styr på jobb og på privaten. Jeg gråter på doen på jobb fordi jeg er sliten, jeg gråter hjemme fordi jeg er sliten og jeg trenger bare noen dager der jeg kan sove ut og skru av hodet. Er det innafor med egenmelding? Anonymkode: c67ef...b94 Ja Anonymkode: 5b75b...c44 42
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #3 Skrevet 22. oktober 2020 Ja, men du burde ta det opp med legen også. Det kan være du f.eks. mangler jern/vitaminer, at du er deprimert, syk eller annet. Anonymkode: 83552...bb2 25
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #4 Skrevet 22. oktober 2020 Ja, jeg kaller det pykiskhelse dag 👍🏻 Anonymkode: 58e33...201 14
Apekatten Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 Ja, heller et par dager med egenmelding for å komme seg på bena igjen, istedenfor å presse seg for lenge til man blir utbrent og sykmeldt på ubestemt tid. 31
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 Tja. Jobben min er avhengig av at jeg har hodet på riktig sted, noen dager verre enn andre, og noen dager hvor det er mindre viktig enn andre at jeg er tilstede. Hvis jeg var helt på randen hadde jeg "planlagt" ut fra arbeidsoppgaver og bemanning ellers og sett om jeg kunne tatt en dag med minst mulig påvirkning på andre. MEN hvis det hadde vært behov for flere dager, eller vært et gjentagende problem over tid, ville jeg gjort andre grep. Så hadde tatt egenmelding kun hvis det var et kortvarig, enkeltstående behov. Anonymkode: 56b11...3d9 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 Ja, jeg syns det. Men jeg syns også du skal ta kontakt med legen. Anonymkode: b5ca0...05f 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg synes ikke det. Et du sliten legger du deg tidlig + sover ut på fridagene dine. Trenger du noe mer fri utover det tar du et par feriedager eller fri uten lønn. Anonymkode: 947b6...88c 12
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Skrevet 22. oktober 2020 Nja, kommer an på hvor mang EM osv du har hatt før i år Anonymkode: cd6b0...87a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #10 Skrevet 22. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes ikke det. Et du sliten legger du deg tidlig + sover ut på fridagene dine. Trenger du noe mer fri utover det tar du et par feriedager eller fri uten lønn. Anonymkode: 947b6...88c Enig her. Anonymkode: cd6b0...87a 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #11 Skrevet 22. oktober 2020 Ja helt klart! Jeg holdt på sånn i rundt et år, var ekstremt utbrent, nedstemt og hadde fått sterk angst grunnet det (jeg gråt på do flere ganger for dagen på jobb...). Endte med langtidssykemelding, behandling hos psykolog og til slutt medisiner mot nedstemthet/angst for en periode. Hadde latterlig mye arbeidspress og mye styr på privaten også over lang tid så jeg knakk helt sammen. I dag er jeg mye bedre 😊 ta vare på deg selv Ts! Anonymkode: b2fc5...0a1 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #12 Skrevet 22. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Ja helt klart! Jeg holdt på sånn i rundt et år, var ekstremt utbrent, nedstemt og hadde fått sterk angst grunnet det (jeg gråt på do flere ganger for dagen på jobb...). Endte med langtidssykemelding, behandling hos psykolog og til slutt medisiner mot nedstemthet/angst for en periode. Hadde latterlig mye arbeidspress og mye styr på privaten også over lang tid så jeg knakk helt sammen. I dag er jeg mye bedre 😊 ta vare på deg selv Ts! Anonymkode: b2fc5...0a1 For å legge til så sa lederen min at det er bedre å ta egenmelding inni mellom hvis man er veldig sliten, enn å presse seg - for da kan det ende med sykemelding. Anonymkode: b2fc5...0a1 9
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #13 Skrevet 22. oktober 2020 Definitivt innafor, men synes gjerne at du kan gå til legen for sykemelding for ein liten periode. Høres ut som du er godt på vei til å bli utbrent. Viktig å ta grep før det blir verre og må prioritere helse før jobb. Anonymkode: 56472...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #14 Skrevet 22. oktober 2020 Synes hellere du skal forklare dette for sjefen din, da kan de tilrettelegge oppgaver og kanskje si Ok til et par dager hjemme med egenmelding, omsorgsdager eller be deg bruke ferien din. Synes egentlig det er en uting - hvor hadde arbeidslivet vært om alle skulle tatt seg fri hver gang man er sliten? Har ikke tall på hvor mange dager jeg har møtt opp etter å ha sovet omtrent null etter våkenetter/tannfrembrudd/syke barn/barn som plutselig er våkne. Kan jo ikke bare bli hjemme hver gang for det? Men jeg kan si ifra til sjefen og mine kolleger at jeg ikke har sovet - og da skjønner de at ting ikke går 100 % den dagen. Hvis du er syk (utbrent, stress) kan du få sykemelding av legen din - man bruker ikke egenmelding til det. Anonymkode: 0ec85...b6b 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #15 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg gjorde ikke det, bare pressa meg til jeg en dag Ikke fikk det til. Endte i utmattelse og kronisk migrene. 3 år etter og jeg har fortsatt ikke kommet meg. Legen og psykologen mener jeg burde ha hørt på kroppen mye mye før. Anonymkode: ccc40...df9 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #16 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg pressa meg også alt for lenge og endte i langtidssykemeldt. Burde hørt på kroppen og dermed unngått at det gikk så langt. Men kan være lurt å ha en dialog med arbeidsgiver om det. Anonymkode: 3c341...7b7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #17 Skrevet 22. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det. Et du sliten legger du deg tidlig + sover ut på fridagene dine. Trenger du noe mer fri utover det tar du et par feriedager eller fri uten lønn. Anonymkode: 947b6...88c Signerer denne. En sånn type slitenhet ts beskriver blir man ikke kvitt av å være hjemme i tre dager (som er maks med egenmelding). Regner med du har noen dager fri i uka fra før, og hvis ikke du henter deg inn igjen de dagene, hva hjelper det med en egenmelding? Og hvor lang tid tar det før du er like sliten? Jeg ville først prøvd endring av rutiner, legge deg tidligere, få mer frisk luft osv. Jeg har liten tro på at å være hjemme fra jobb er svaret på alt, men det er jo bare min mening. Anonymkode: 2533b...64e 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #18 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg jobber på arbeidsgiversiden, og tenker at nei, dette burde du ikke bruke egenmelding for. Det er helt vanlig å være sliten (hvor mange har ikke opplevd ukes-eller månedsvis uten sammenhengende søvn pga. små barn/babyer samtidig som man må prestere på jobb, livskriser som skjer mens man både sjonglere jobb og oppussingsprosjekter osv. osv.) men forskjellen er om man knekker sammen av det hele eller ikke. Og gjør man det hjelper det lite med et par-tre dagers egenmelding. Når disse dagene er over kommer du fortsatt til å ha det likedan. Jeg mener derfor at TS, og andre som opplever det samme, bør kontakte fastlegen sin for å avdekke om det er fysiske årsaker som ligger bak. Dersom det ikke er det bør man, fortrinnsvis i samråd med helsepersonell, forsøke å komme til bunns i hva som forårsaker plagene, og finne en løsning på dette. Kanskje er en hel eller delvis sykmelding på plass i en periode. Anonymkode: d665c...49a 11
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #19 Skrevet 22. oktober 2020 Ja for faan, ta deg en tredagers. Bedre det enn å bli utbrent i 2-3 år, for det kommer om du ikke gir deg selv pusterom. Anonymkode: 7f44e...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #20 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg ble ødelagt i tre år fordi jeg aldri tok egenmelding og kom meg unna et giftig og sykt arbeidsmiljø. Psykologen tryglet meg om å sykemelde meg til slutt. Det er mange arbeidsplasser som ikke fortjener sine ansatte. Husk at du også har rettigheter, som å trives på jobb. Det er arbeidsgivers plikt å sørge for at du trives. Anonymkode: 7f44e...bc2 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå