Gå til innhold

Svindyr mathandel til jul siden svenskegrensen er stengt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første julen hvor vi mest sannsynlig ikke får reist til Sverige for å handle øl og ribbe mm. Hadde ikke vært så ille hadde det ikke vært for at matprisene har steget så sinnsykt siste året, i tillegg til at produsentene melder om lite ribbe til jul (som garantert presser prisene ytterligere). 

Tror dere grensen blir åpnet igjen før jul? Drar selvfølgelig ikke hvis det er stor smitterisiko, det er det ikke verdt. Men klart at å spare 2000-3000 i matbudsjettet utgjør en forskjell. 😕 

Noen som gruer seg litt at julen mest sannsynlig blir dyrere enn vanlig i år?

Anonymkode: 90fd7...b0c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror grensen blir åpnet og stengt flere ganger før jul. Og bare unngå å dra samme dag som det åpner eller dagen det stenger, så er det overraskende lite folk og tilnærmet ingen trengsel heller.

Endret av miztyia
  • Liker 1
Skrevet

Har aldri tenkt på å ta julehandelen i Sverige en gang jeg, visste ikke at folk baserte seg på det.

Anonymkode: 3afe6...fc6

• Liker 10
Skrevet

Hvor mange kilo ribbe skal du kjøpe? Jeg har aldri julehandlet i Sverige, selv om jeg er langt fra rik.

Anonymkode: 0e5dc...c2c

• Liker 6
Skrevet

I-lands problemer... aldri har jeg handlet inn til jul i Sverige, å vi bor en time unna. Jeg støtter de norske bøndene, å siden vi faktisk sparer gjennom året så er det ingen krise i heimen. 

Anonymkode: 1454d...ca7

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åneeeeeiiii, må dere som bor nær svenskegrensen handle til akkurat de samme prisene som det vi andre må hver eneste jævla jul?? OI, så synd på dere, da.. 

Vettuhva, nå får du heller støtte norsk næringsliv i en vanskelig tid, sånn som resten av oss gjør hvert år. Utrolig til sutring over denne svenskehandelen, mtp at store deler av befolkningen faktisk aldri svenskehandler.. 

Anonymkode: 33ffb...37f

Fått ut litt gruff nå? Føler du deg bedre når du får bjeffet litt på andre?? Skjønner at flere som har trang økonomi og har hatt mulighet til å handle i Sverige kjenner på at julen blir dyrere. Men om grensene åpner? Det er jeg ikke så sikker på...

Anonymkode: 395ed...da4

• Liker 4
Skrevet

Men Norske lønninger og trygder skal vi ha😂😂

• Liker 14
Skrevet

Snakk om I-landsproblemer. 

I store deler av Norge bor vi sånn til at vi ikke reiser over til Sverige på handel, vi overlever da julen likevel. Du får kjøpe litt mindre øl og ribbe da vettu, så kanskje budsjettet ditt holder i år også.

• Liker 11
Skrevet

Ribbe er jo alltid billig mat da, også her i Norge. Generelt er jo det meste av julemat billig.

Anonymkode: 4ed12...08e

• Liker 6
Skrevet

Nei, dette tenker jeg ikke på, selv om jeg også har pleid å reise for ost, brus, pålegg... Nå sparer jeg masse penger på stramt budsjett - ikke noe luksus i hverdagen, kun godis til jentungen på lørdager, restemiddag en dag i uka, mye planlegging - nettopp for at jeg skal kunne kose meg til jul. Trang økonomi krever planlegging. 

Anonymkode: 40372...3d0

• Liker 1
Skrevet

Nei ærlig talt , dette te ker jeg ikke på

Anonymkode: 3b6cc...b2f

Skrevet

Det er priskrig før jul hvert år, så du kommer nok ikke til å lide noen nød

Anonymkode: 1a246...8e9

• Liker 1
Skrevet

Ja nei - uff så trist... 

Skrevet

Begynn nå da, og litt det du kan i fryseren. 

Anonymkode: 9f7d5...c43

• Liker 1
Skrevet

Slutt å syt. Sååå mye billigere er det ikke. Og du har også hatt god tid på å sette av litt penger nå i korona tiden til den dyre julehandelen. 

Anonymkode: 827fb...92c

• Liker 3
Skrevet

Må en handle over evne da? dem har allerede begynt med julevarer i butikkene i Norge, så du får handle det her da før julen kommer. Du har 2 måneder på deg. Hvis ikke du klarer det så er det noe galt.

Anonymkode: 5fc43...ca6

• Liker 3
Skrevet

For min del blir neppe julen dyrere enn noen andre år. Mulig man ikke får ribbe til 20 kr kg i år, men det velter ikke mitt matbudsjett.

I år er vel første året jeg faktisk kunne hatt mulighet til svenskehandel, siden jeg tidligere ikke har bodd nært nok grensen, men hadde nok fortsatt tatt handelen i norske butikker uansett om det var panedemi eller ikke.

Anonymkode: d6a5a...99e

• Liker 1
Skrevet

julemat trenger ikke å være så dyrt. :)

start med å handle inn litt nå, så slipper du å må handle alt med en gang. 

Vi har spart pantelappene våre gjennom året, så vi kan handle litt mer i desember. :) 

Det er mest sannsynlig snakk om en jul, så dette kommer til å gå heelt fint. :) 

Å dette sier jeg ikke for å være frekk eller noe, men helt seriøst, vi har det SÅ bra her hvis vi sammenligner med hvordan andre land har det, så prøv å snu tankene dine å se hvor heldig du egentlig er. 

• Liker 2
Skrevet

Det trenger ikke å bli dyrere, kanskje dere må begrense dere noe (alkohol, billigere varianter av kjøtt, mindre snop, mer hjemmelaget kaker). -slik vi gjør i resten av landet. Jeg har egen sparekonto for jul, mikrospar også blir det jo halv skatt. Kan anbefales å tenke litt framover og spare fra nå av.

Anonymkode: b07c6...975

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...