Gå til innhold

Søke ny jobb med snarlig tiltredelse - har sagt ja til vikarjobb i bhg neste to ukene - what to do

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobben jeg skal søke på er en fulltidsstilling og jeg har gode muligheter for å få denne, men de ønsker tiltredelse 1. november og opplæring asap. Jeg skal være vikar i en barnehage de to kommende ukene, ergo kræsj. Jeg er ufaglært og har ingen stor funksjon i barnehagen, men mangelen er jo høyst tilstede så det vil være skikkelig dårlig gjort å plutselig si at jeg ikke kan likevel. 

Hva ville du gjort? Arbeid i mitt felt vokser ikke på trær her, og jeg har barn og hus og så videre.... 

Anonymkode: cce07...2e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du blir tilbudt jobben, sier du at du helst vil start først om sånn-og-sånn dato, og ber om å evt få høre med barnehagen om du kan slippe før. Så spør du barnehagen om å få slilppe før. 

Det er helt vanlig å ha tre måneders oppsigelsestid, så det er altså svært få som kan starte på SÅ kort varsel som denne arbeidsgiveren ønsker.. 

Anonymkode: 4dfff...378

• Liker 5
Skrevet

Hadde uten tvil søkt på fulltidsstillingen. De finner en annen vikar i barnehagen. Lykke til!

Anonymkode: 956af...526

• Liker 5
Skrevet

Du må jo bare søke. Mulig du kan få til en avtale med den nye jobben om at du begynner noen dager senere enn ønsket. Det tar du dersom det blir aktuelt :)

Anonymkode: 6e910...784

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du blir tilbudt jobben, sier du at du helst vil start først om sånn-og-sånn dato, og ber om å evt få høre med barnehagen om du kan slippe før. Så spør du barnehagen om å få slilppe før. 

Det er helt vanlig å ha tre måneders oppsigelsestid, så det er altså svært få som kan starte på SÅ kort varsel som denne arbeidsgiveren ønsker.. 

Anonymkode: 4dfff...378

Det er vanlig med oppsigelsestid ja, det er nok derfor de har skrevet i utlysningen at start og opplæring er innen kort tid. 

Da søker man ikke, får jobben og så sier at en ikke kan begynne før senere.

Så hi: Når man ansetter vikarer med så korte oppdrag vet en at det er en risk at de forsvinner andre steder. Ingen kan forvente at noen sier nei til fulltidsstilling for å jobbe under to uker et sted.

Anonymkode: e1c28...72d

Skrevet

Å forvente at noen kan begynne iløpet av en uke er ikke realistisk. De fleste arbeidsgivere vet at folk har oppsigelsestid og er klar for å vente på den rette ansatte. Ta vikariatet i barnehage og søk på den andre jobben. 

Anonymkode: b56c6...624

• Liker 5
Skrevet

Altså selvom det er dårlig gjort så har du ikke plikt til oppmøte når du er vikar hvis du sier du ikke kan likevel. Men bare søk på stillingen, blir litt dumt å si nei til bhg også får du ikke jobbintervju engang

Anonymkode: 6c61c...3d9

• Liker 1
Skrevet

På et eventuelt intervju vil de sikkert spørre hvor raskt du kan stille til opplæring. 

Anonymkode: 34a18...a60

Skrevet

I verste fall kan dilemmaet gi så mye stress at du blir syk. Ja, det er mulig å være sykmeldt fra den ene jobben men frisk nok til å jobbe i den andre. Gå til legen og få en vurdering hvis det ikke løser seg på andre måter.

Anonymkode: c1651...fd7

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I verste fall kan dilemmaet gi så mye stress at du blir syk. Ja, det er mulig å være sykmeldt fra den ene jobben men frisk nok til å jobbe i den andre. Gå til legen og få en vurdering hvis det ikke løser seg på andre måter.

Seriøst? 

Anonymkode: b56c6...624

• Liker 5
Skrevet

I dagens marked ville jeg kasta meg rundt for å få en fast stilling om det var en mulighet for det. Det må arbeidsgivere forstå også. Sist jeg hadde en fast stilling var i 2011, så jeg hadde i hvert fall ikke hatt dårlig samvittighet om jeg var i den situasjonen.

Anonymkode: 27277...a50

• Liker 3
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, alle! Jeg sendte søknaden, så får vi se. Jeg syns også det er veldig urealistisk å forvente at noen skal starte innen 1 - 2 uker, men det er helt sikkert en eller annen situasjon hos de som har gjort det slik. Håper likevel at om jeg skulle være så heldig å bli tilbudt jobben at det kan rokkes litt om slik at jeg får til begge deler. Dobbelt opp med jobb i en ukes tid skal jeg klare. 

Anonymkode: cce07...2e5

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vilt dårlig gjort i så fall. Skal hun få dobbelt betalt, og så skal barnehagen måtte betale sykepenger OG lønn til den som må ta over vakta?

Anonymkode: 956af...526

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...